Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-datorer i skolan (Lilla Aktuellt)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I förra veckan hade Lilla Aktuellt ett reportage om "Ny teknik i skolan" där de besöker en grundskola där eleverna arbetar mycket med Podcasting, iWeb, etc.
Eleverna i Åk. 7, 8 och 9 har tillgång till bärbara lånetdatorer. Mest MacBooks och ett par iBook G4.

Lilla Aktuellt's hemsida
Reportaget i wmv
Reportaget i Real Player format

Och det ska väl sägas att jag jobbar som tekniker där, så lite smygreklam är det trots allt.

Så, det är du som är "IT-teknikern"?

Ursprungligen av Pegges:

Så, det är du som är "IT-teknikern"?

Japp, that's me.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad var det för lyxkille som hade en Macbook pro (tror jag det var) och en iPod U2 Special Edition då?

Fejkat för TV, det är faktiskt en av lärardatorerna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-23 21:15
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Japp, that's me.

Fejkat för TV, det är faktiskt en av lärardatorerna.

Det är faktiskt min dator:p

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-23 21:31

Jag önska r av hela mitt hjärta att jag gått på den skolan.. nu har jag missat chansen

Men en cool nätevrkstekninker är du i alla fall! Tänk bara att det funkar så fint och bra

Är det några elever som pajar datorerna eller vågar dom inte för att MacBookarna är så skinande vita?

Ursprungligen av norell:

Det är faktiskt min dator:p

Jaha? Så inte ens här på 99mac får man vara ifred från eleverna!
Jag trodde det var Johanna's....

Ursprungligen av boris91:

Tänk bara att det funkar så fint och bra
----
Är det några elever som pajar datorerna eller vågar dom inte för att MacBookarna är så skinande vita?

Funkar bra och bra.....jodå, större delen av tiden. Nu har det dock varit en massa jobbigt strul i 2 veckor med elevservern som har tagit ohyggligt mycket tid att fixa!

Det är nog aldrig någon som med flit pajat en dator. Jag tackar Apple för de nya magnetkontakterna för strömförsörjningen på Macbook, för det är det enda som pajat ofta och mycket när eleverna till större del hade iBook.

Ursprungligen av Björn Leander:

Att blogga om lektionerna lät som ett intressant koncept. Är det många som gör det och känner ni att ni får ut något av det?

Det ska du nog inte fråga mig om. Jag är blott en tekniker som ser till att tekniken fungerar. Men maila någon IT-ansvarig lärare på skolan om du är intresserad av att veta vad de tycker.

Vad var det för lyxkille som hade en Macbook pro (tror jag det var) och en iPod U2 Special Edition då?
Men bra kommentarer av "barnen" och läraren.
Fler skulle behöva se detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-23 14:58

Aha! I Värmdö eller hur? Har kompisar som går där i nian. En av dem skall köpa sig en egen MacBook när hon slutar skolan så det är uppenbarligen bra för Apple, på flera sätt!

Väldigt bra reportage.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-23 18:42

Så nice skola! Skönt att se att fler har iPod U2 5G, känner mig ensam här i Norrköping.

Japp, på Värmdö är det. 5-6 stycken elever har redan införskaffat sig en egen Macbook. Det är bara hardcoregamer-killarna som aldrig skulle kunna tänka sig att köra Mac privat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-23 21:31

Sweet! På min tid körde vi COMPIS ( http://pc-museum.com/030-compis/index.htm ) i skolan!

• Oregistrerad
  • 2006-11-24 09:27

Rena mac-propagandan! Intressant att "barnen" påpekar hur lätta och smidiga programmen är samtidigt som man ser dom använda iWeb och Keynote.

Vi "körde" ABC 80 (http://pc-museum.com/gallery/rcm-004-big.jpg), dvs lärde oss 6 BASIC-kommandon, sedan minns jag inte att vi gjorde något mer.

Att blogga om lektionerna lät som ett intressant koncept. Är det många som gör det och känner ni att ni får ut något av det?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-26 15:27
Ursprungligen av Björn Leander:

Som elev i årskurs 8 på skolan, tror jag att jag kan svara på det.:)

Att blogga efter lektionerna är en ganska ny sak för oss, som vi började med förra terminen. Jag har upplevt en positiv reaktion från oss elever, bland annat för att vi nu kan få större frihet under lektionerna, och om vi vill, får åka hem eller sätta oss utomhus och jobba. Detta förutsatt att vi jobbar, och att blogga är ett utmärkt sätt att visa det på.

Vi har gjort så att om man inte bloggar, får man sitta i klassrummet under lektionerna. Eftersom de flesta elever vill ha den frihet som vi får genom att blogga, gör de flesta det också.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-30 13:33

Så hur många lånedatorer har ni på skolan där då?

Ursprungligen av boris91:

Så hur många lånedatorer har ni på skolan där då?

Typ 50.....

• Oregistrerad
  • 2006-11-25 19:49

Åååå! Jag vill ha så i min skola...
Men! det är nog inte så många som har så i grundskolan?
Dem tycker väl att man ska skriva förhand och inte sluta med det helt...
De tycker dem på min skola alifall

Den här staden verkar vara mer eller mindre Microsoftofierad i skolorna... Varför får ni ha det så bra när vi andra måste lida?!

1
Bevaka tråden