- C.K.
- Medlem ●
- Karlstad
- 2006-11-23 23:50
Planerar inköp av en Mac Pro för personligt bruk och har en hel del frågor. Flertalet är troligtvis redan svarade på ber om ursäkt i såfall, men det är sent och jag har ont i huvudet och kommer gå och lägga mig strax så jag orkar inte söka igenom hela forumet för alla svar. Ser fram mot vettiga svar! Tack på förhand! Och här kommer frågorna:
1) Vad skall jag satsa på, CPU eller ram? 2 Ghz och 2 GB ram eller 2,6 Ghz och 1 GB ram?
2) Hur viktigt är det att köpa till Applecare?
3) När kommer det bättre grafikkort till Mac Pro? Bästa är ju X1900 XT... Inget X1950 XTX snart eller för den delen 8800 GTX? Nya radeon släpps väl dessutom snart...
4) Hur mycket låter det från datorn? XT1900 är väl t.ex. rätt ljudlig?
5) Går det att göra något åt bullret om nödvändigt? Mac Pros datorlåda är den mest genialiska lösningen jag sett på datorlådor. Verkar väldigt enkel. Dock känns det som att det därmed också inte blir lika enkelt att byta fläktar eller sätta in vattenkylning. Hur är det med det?
6) Hur är det med värme? Har läst att Macbook Pro har haft problem med värmen, samma problem med Mac Pro? Vad ligger temperaturen på vid vila och ansträngning?
7) Några problem med att köra Windows? Spel och annat funkar det som vanligt? Något som inte funkar?
8) Någon som testat Windows Vista på Mac Pro?
9) Hur många olika OS i samma dator kan man köra via Bootcamp? Har bara sett två samtidigt... men vet att man kan köra bl.a. Linux också.
10) Har en massa SATA hårddiskar till min gamla PC, kommer dom att funka till min Mac Pro?
11) Det följer med en Mighty Mouse när jag beställer Mac Pro och den går tydligen inte välja bort. Är den så bra att det är värt att satsa på en Mighty Mouse trådlösa variant eller skall jag välja den med kabel och sälja den på ebay och köpa en bättre mus från Logitech för pengarna?
12) Vad får man göra med sin Mac Pro utan att garantin ryker? Eller jag kanske skall fråga, vad får jag INTE göra med min Mac Pro?
13) Hur länge skall jag vänta innan jag köper en Mac Pro? Gissar att det snart släpps nya versioner, med bättre konfigurationer? Finns väl inget värre än att köpa en dator (eller någon annan pryl för den delen) och en vecka/månad efter så släpper de en ny version...
14) Kommer Leopard kräva något från Mac Pro som inte finns på dagens datorer? Dvs skall jag vänta med att köpa min Mac Pro ända tills Leopard släpps?
15) Några program som man absolut "måste" ha? Office är väl rätt givet. Några andra? (Tänker främst på priset)
16) Hur är andrahandsvärdet på macarna om jag om något år skulle vilja byta upp mig?
17) Hur ofta bör man köpa ny mac? Apple är ju rätt kända för att vara dåligt bakåtkompatibla och komma med nya lösningar som man måste köpa en ny dator för att kunna använda.
18) Hur är kompabiliteten med Windows Mobile?
19) Hur är ljudet på en Mac Pro? Ljudchip/Ljudkort? Är Macen kompatibel med "pc" ljudkort? Creative X-Fi t.ex?
20) Är Wifi något att satsa på? Wifi känns inte direkt säkert... kommer jag ha någon nytta av det? Är det enkelt att köpa till sedan?
*puh* Tror det var allt! Puss o kram!