- Studenten
- Medlem ●
- International user
Hej!
Jag vet inte om det här är rätt forum för mig, men jag chansar.
Jag är ingen s k switcher - än, åtminstone - men är nyfiken på vad mac har att erbjuda mig.
Skälen till att byta skulle för mig vara: mindre strul, bättre design.
De senaste månaderna har jag bara blivit mer och mer frustrerad över hur Windows lyckas att förstöra allt. Minneshanteringen suger, jag måste installera tolvhundra säkerhetsuppdateringar om dagen, datorn är instabil... och är installationen mer än ett par månader gammal så är Windows så nersölat att det knappt går att använda.
Hur fungerar OS X? Blir det också segare och segare, precis som en Windowsinstallation, eller håller det sig rent och fint, med program för sig och operativsystem för sig?
Om jag köper en MacBook, kan jag använda den tillsammans med min platta skärm med DVI anslutning, och få bra bild? Jag har en 19-tums Samsung SyncMaster 913B. Jag letar nämligen efter något som kan ersätta min stationära, samtidigt som det är bärbart, kapabelt och snyggt nog att ta med sig när man behöver dator på universitetet eller när man reser...
MacBook Pro är för dyr, men en MacBook verkar väl ligga ganska rimligt i pris i förhållande till sin prestanda eller?
Kom med tips och råd!
Jag har inte ominstallerat min OS X maskin på nästan 4 år...... har gått från OS 10.2 till nu 10.4 genom att bara uppdatera... inte segare alls.. men jag vet vad du menar , sitter på Windows på jobbet och min maskin är så vaaansinningt seg nu efter ett år utan omistallation...
Jag är nog den enda switchern som inte är nöjd! men men!
anjuna_beats: Varför är du inte nöjd? Jag har följt dina resonemang i tidigare trådar men då hade du bara haft din Mini ett par dagar.
Förlåt om jag är offtopic och tar över tråden.
anjuna_beats: Varför är du inte nöjd? Jag har följt dina resonemang i tidigare trådar men då hade du bara haft din Mini ett par dagar.
oops
jag vadrar en lynchning...
Ja du!!..... Jag skrev en lista på 15 anledningar häromdagen till varför jag ogillar Mac, men det blir för långt för att kopiera in här!
Men det är små saker jag irriterar mig över.... men jag är ju helt klart nöjdare idag!! Men jag saknar PCn helt enkelt!
Ja du!!..... Jag skrev en lista på 15 anledningar häromdagen till varför jag ogillar Mac, men det blir för långt för att kopiera in här!
Men det är små saker jag irriterar mig över.... men jag är ju helt klart nöjdare idag!! Men jag saknar PCn helt enkelt!
Varför sitter du här och skriver då?
Om du ska dissa Mac och OS X är det väl bättre att du gör det någon annanstans. Här är det ingen som lyssnar på dig i alla fall.
Varför sitter du här och skriver då?
Om du ska dissa Mac och OS X är det väl bättre att du gör det någon annanstans. Här är det ingen som lyssnar på dig i alla fall.
STFU nerd! Finns folk som bryr sig och trådskaparen sökte efter SVAR din stolle!!
köp en MacBook Core 2 Duo och se till att du ABSOLUT MINST har 1 GB RAM i maskinen och du kommer bli nöjdare än nöjdast ...
OS X håller sig JÄVLA MIG IN I HELVETE rent ... ursäkta språket .. men ett kraftigt uttryck behövdes .... för att inte verka religiös på någotsätt men OS X är nirvana ...
och jag har kört med PC i över 12 år tills ett par år sedan då jag switchade ..
det du kommer märka med att man installerar ett program och tar bort ett program i OS X är att du kommer förstå hur SKIT windows faktist är ...
men nog om personliga åsikter nu ...
hur installerar jag ett program i OS X ...
du drar programets icon till din programmapp ...
vad består ett program av i OS X kontra ex windows ...
oftast består ett program i OS X av en enda ICON ... altså du som användare upplever hela programet som en enda fysisk fil ....
hur tar jag bort ett program i OS X ..
du drar det till papperskorgen ... klart .
hur skiljer sig ett OS X program från windwos för en vanlig användare .
på pc så när ett program skall installeras så är det frågan om mängder av filer som behövs för att en exe skall fungera ... vi pratar dll , register och mkt mer .
i OS X så ligger allt detta lagrat i 1 enda fil .
så låt oss nu säga att du tar ner tex VLC ...
det enda du gör är att ta ner VLC programet, dra det till din programmapp .. klart ..
vill du ta bort programet ? .. dra det till papperskorgen ... klart .
obs än en gång ... 1 GB RAM är minimum för en Mac ...kör inte med mindre ..
Hur är det med stabiliteten då? Jag har hört att OS X "fryser" ibland... att man inte kan göra annat än att starta om för att få det att funka igen... Är det sant?
Finns det några switchers som helt ärligt kan berätta vad de faktiskt saknar i Windows, så att jag kan överväga sakerna och ta ställning till hur viktiga jag tycker de är? För visst kommer det finnas något...
Hur är det med stabiliteten då? Jag har hört att OS X "fryser" ibland... att man inte kan göra annat än att starta om för att få det att funka igen... Är det sant?
Finns det några switchers som helt ärligt kan berätta vad de faktiskt saknar i Windows, så att jag kan överväga sakerna och ta ställning till hur viktiga jag tycker de är? För visst kommer det finnas något...
Du kommer att sakna alla idiotiska dialogrutor och att du inte måste sitta och installera om skiten stup i ett.
Låter mer som OS 9 än som OS X. Eller Windows... OS X fryser som regel inte, det är inget jag känner igen iaf.
Jag switchade för drygt ett år sedan och jag saknar absolut ingenting! Det enda problemet har isf varit att jag inte fattat allt, och det är väl det som är kul.
Fram till idag har min vackra PB funkat finfint. Ibland har fläkten dragit igång osedvanligt mycket, hårddisken har knarrat, men det är bara småsaker jämfört med en sketen PC....
Det har hänt en gång för mig under hela tiden jag tuffat Mac, under samma period har mitt Windows hängt sig på motsvarande sätt lika många gånger.
Menar du vad jag saknar i Windows som jag har i OS X?
Dashboard (ja, konfabulator finns, men det är inte riktigt samma sak), Expose (ja, det finns program som härmar funktionaliteten, men inte alls på samma trevliga sätt), Spotlight, Quicksilver, sättet att flytta runt filer, smarta mappar, renheten, helhetskänslan, modulariteten, enkelheten i att installera/avinstallera program. Detta är några av alla saker jag saknar så fort jag sätter mig vid en Windowsburk.
Vad jag saknar från Windows i OS X är nog nästan bara en maximeringsfunktion för fönster tror jag.
Jag har lite svårt vid allt lovprisande bara... där måste ju vara nackdelar. Annars hade ju Mac haft en större del av marknaden...
Shopping är inte det bästa man kan göra av sitt liv, men det är ändå den största folkrörelsen.
Jag har lite svårt vid allt lovprisande bara... där måste ju vara nackdelar. Annars hade ju Mac haft en större del av marknaden... Men det kanske är fel forum det här.
Macar kan också strula och gå sönder, givetvis! Men det är inte tekniska skäl som ligger bakom Macarnas usla marknadsandel, det är andra orsaker av vilka jag antar att de flesta gäller marknadsföringen av Macen i förhållande till PC med Windows.
För mig har det mest varit en ekonomisk fråga genom åren. Har övervägt Mac tidigare då jag sysslar med musik men för samma prestanda har man helt enkelt behövs pröjsa mycket mer, jämfört med att bygga sin egen PC. Dessutom kom jag från C64/Amiga-hållet då piratkopiering var en självklarhet för dom flesta, och det verkade mycket svårare på dom seriösa Mac'arna. Förlåt forumsreglementet men så var det. Sen fastnar man ju vid det man är van vid.
Samtidigt håller jag med om att det är lite märkligt. Visst, har man intresset och kunnandet så är en PC ok men varför den vanlige datorovane tänkte-mest-surfa-och-sånt-användaren inte väljer Mac förstår jag inte heller. De flesta vet ju att Windows kräver omsorg för att inte braka ihop förr eller senare.
jag switchade for nagra ar sedan och kopte en powerbook... sen salde jag den och kopte en mac pro... nu sitter jag i stort endast i OSX. bootar om i windows nar jag ska spela spel. I borjan saknade jag lite saker, tex maximeraknapp... men sitter man med en 23 tums skarm sa ar det onodigt att ett program ska ta upp hela skarmytan... trycker man pa maximera sa anpassar sig fonstret efter innehallet i programmet istallet for att ta upp hela skarmytan. lar man sig lite tangentbordskombinationer och mappar musknapparna till expose sa kan man inte bli nojdare... skulle aldrig aterga till windows numera
Jag, som själv är macanvändare och aldrig skulle byta tycker att windows sätt att hantera dialogrutor (där man på ett SMIDIGT sätt kan gå mellan de olika valen/knapparna via tangentbordet, och där det är lätt och användbart att komma åt och välja i menyerna via tangentbordet) är något jag skulle sakna vid byte, och som jag faktiskt irriterar mig på i OS X. Jag vet att det går att göra samma sak på en mac, men det fungerar bättre/lättare i Windows.
Sedan tycker jag att OS X är ofattbart stabilt – själva systemet kraschar aldrig för mig (jag kan i alla fall inte komma ihåg när det skedde sist). Sedan kraschar ju program ibland, men det är ju något annat.
Och – en självklar fördel – jag har inte haft något virusprogram under de 15 år jag använt mac och inte hört om någon mackompis som drabbats av virus heller.
Sedan kan du ju alltid köra Windows för det Windows är bra på, spel t ex. Du får den bästa av två världar. Gillar du inte OS X går det ju alltid att använda din MacBook som Windowsdator istället
Jag vet inte vad ni gör med era datorer, men... Min PC har jag inte installerat om på två år och den går som en klocka (inte segare än förut). Detsamma gäller min mac. Windows är stabilt, liksom Mac OS X. Jag tror folk förtränger Max OS X's "kära" badboll. Den är irriterande!
Att diskutera vilket av systemen som kraschar mest är helt meningslöst. Det kommer alltid att finnas lika mycket folk som hävdar att Mac OS är stabilare, som det finns folk som hävdar motsatsen.
Antalet krascher är faktiskt inte det som avgör när man säger att Mac OS är bättre. Mac OS och dess medföljande program är främst bra eftersom det är så otroligt mycket mer genomtänkt, logiskt, användarvänligt, etc, etc. Apple förstår sig på hur man utformar funktioner på ett sätt som känns naturligt och självklart, utan att på något sätt begränsa funktionaliteten - nej, tvärtom. Det är väldigt enkelt, men inte simpelt; det är väldigt avancerat, men inte ett dugg komplicerat. Samtidigt som nybörjaren kan klara alla vanliga arbetsuppgifter utan hjälp eller knappt någon inlärning, har den riktigt avancerade nörden friheten att göra nästan vad som helst utan att det blir för kärvigt, struligt och begränsat när man försöker sig på nya saker.
Allt är skapat utifrån användarnas perspektiv (ja faktiskt utifrån forskning) - vem som helst har förutsättningen att förstå sig på sin Mac. Allt är så mycket enklare, snyggare och bättre helt enkelt.
Microsofts produkter finns huvudsakligen till för pengarnas skull, märker man. Jag säger inte att Apple är någon helig frivilligorganisation utan vinstsyfte - tvärtom använder de ofta mycket fula företagsknep och kör över småföretagare, vilket jag ogillar starkt. Men Microsofts produkter är så otroligt genomsyrade rent pengaintresse och frånvaro av passion. De bara kopierar allt som andra gör, som verkar bli framgångsrikt. Fast de har inget intresse av att göra något bra själva, utan smäller bara i så många funktioner som möjligt per kvadratcentimeter, samt massor av överdriven, överflödig och förvirrande grafik, så att det ska se bra ut på pappret och sälja bra. De förstår sig inte på hur man gör saker på ett bra och funktionellt sätt, utan det är bara en alldeles för stor grupp tekniker med mycket pengar och bra marknadsföring. Det märks tydligt, speciellt på vissa Apple-kopierade funktioner i Vista, att de ofta helt missar poängen med hur något bör fungera, utan bara försöker ta en en funktion och kasta in den bland de andra.