Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac@Cebit: CRT-skärmen är död!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha besökt de flesta bildskärmstillverkare på Cebit så kan vi bara konstatera en sak: CRT-skärmen är död!

Samsungs 6x19" TFT - en dröm i svart?

I Samsung montern fanns det ca 200 bildskärmar, en blandad kompott av TFT och Plasma skärmar. Totalt 4 (!) var CRT - något som kanske säger lite om hur Samsung resonerar om framtiden...

I Sony montern fanns det ungefär 5-8 stycken CRT och ca 200 TFT + Plasma bildskärmar...

Vad tror ni? Om priset för TFT och Plasma sjunker pga ökad försäljning - byter du till TFT ifrån din gamla CRT?

[ 18 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Vafan, man kör ju redan TFT på PB:en...

Fast, en Cinema eller motsvarande att lägga dokumenten på, det hade ju aldrig skadat

Jag kör hellre CRT-faktiskt.

• Oregistrerad
  • 2002-03-18 15:41

Absolut, jag har redan en Phillips 15" TFT till min G3a men när jag nu köper ny G4a blir det en ny Studio Display 17". Dubbla platta vore mumsigt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 15:59

Min spillans nya ultraskarpa 19" Sony FD Trinitron är till salu för den är intresserad. Se radannonserna.

• Medlem
  • 2002-03-18 17:18

Måste hålla med Damlin här faktiskt. Men varför välja? En TFT som palettskärm hade inte skadat. Den borde dessutom inte störa huvudskärmen som ännu en CRT ofta gör.

• Oregistrerad
  • 2002-03-18 19:55

om priset sjunker köper jag men som det är nu så kostar en stor plattskärm för mycket för min penningpung.

Om man snurrar fram klockan fem år och priserna för TFT och CRT är utjämnade. Vem väljer en 21" CRT före en 21" TFT?

Viewsonic och Samsung hade FETA skärmar som dom ska lansera under 2002 - 20" TFT med 1600x1200 och ända upp till 40" TFT!! (den var feeeet - tro mig!). Efter att ha varit på Cebit så är jag 100,0% övertygad att CRT-skärmarnas dagar närmar sig med stormsteg. Idag säljs 15% TFT och 85% CRT i Sverige.

Jag slår vad om att förhållandet är det motsatta inom fem år - sätter en hundring här och nu!!

Ingen verkar sätta mot min utmaning? hehe

• Oregistrerad
  • 2002-03-20 16:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ingen verkar sätta mot min utmaning? hehe

Nej, jag måste hålla med dig. Jag tror du har rätt. Jag hoppas verkligen det för jag är trött på stora klumpiga CRT.

• Oregistrerad
  • 2002-03-20 16:44

jotack, och med den fullkomligt lysande bildkvalitén man får på en TFT så... Min 17" Apple Studio Display ger helt enkelt makalös bild! :eek:

Jag kommer inte att byta ut min nuvarande skärm bara för att det kommer billigare TFT skärmar. Men när jag däremot skall skaffa en ny dator om 2-3 år så blir det garanterat en TFT.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-20 17:23

Hmmm. Högstrålande skärm eller?

Tycker det är helt underbart med tft... skärpan är underbar, kontrasten också, och för att inte nämna ljusstyrkan! Hade egentligen tänkt mig att köpa CRT när jag skaffade min Cube, men elakingarna i datorbutiken jag handlade från hade ställt upp en Apple Studio Display 15" bredvid skärmen jag tänkte köpa... Räknas det som kärlek vid första ögonkastet månne?

Hur är det med möjligheten att kalibrera TFT-skärmar?

1
Bevaka tråden