Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac@Cebit: Varför finns inte Apple här??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När hela datorbranschen samlas och en miljon besökare kommer för att titta på vad som är nytt & fräscht på marknaden - då är inte Apple där! Hur många IT-ansvariga besöker inte Cebit varje år?

Jag kunde inte sluta tänka på hur coolt det varit med en stor, vit Apple monter där man en gång för alla kan visa hur den nya digitala media-hubben ska se ut?

Visst, det fanns väl ett hundratal Macintosh datorer på Cebit, främst nya iMac som fanns lite varstans. Men när Sony får chansen att visa alla besökare att det är dom som leder utvecklingen inom digital bild och videoredigering - för att inte tala om t ex MP3 spelare - så är det någonting fel!

VARFÖR fanns ni inte på plats Apple??

Följ hela 99mac@Cebit bildreportaget här:
99mac@Cebit2002 - bildreportage 1

Håller med!

Verkar helt vansinnigt att strunta i CeBit.

• Medlem
  • International user
  • 2002-03-18 13:08

Även om ingen direkt gillar det så har jag för mig att Apple har sagt att om dom inte kan dominera en mässa så är dom inte med.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Även om ingen direkt gillar det så har jag för mig att Apple har sagt att om dom inte kan dominera en mässa så är dom inte med.

Känner också igen det, men jag hoppas att de omprövar sitt beslut i framtiden.

Jag tycker faktiskt Apple gör rätt som inte dyker upp på Cebit. Apples marknadsavdelning måste vara extremt duktiga på att göra sina produkter kända. Jag skulle vilja påstå att alla mina IT-vänner känner till den nya iMacen och iPoden. Det är rätt häpnadsväckande hur bra Apple lyckas nå ut med sina produkter, till och med *utan* reklam. I Martins bildreportage från Cebit såg jag en hel del coola produker som jag inte hade en aning fanns, och om dom inte hade varit på Cebit så hade jag inte känt till dom nu heller. Dom produkterna kanske måste vara på Cebit för att nå ut.
Jag tror att alla andra företag i branschen är gröna av avund när dom tittar på siffror hur kända Apples produkterna är.

Jag tycker Apple skulle fortsätta med sina webbutsändningar, och utveckla konceptet. Dom skulle kunna ha en månatlig utsändning på någon timme, som skulle bestå av tuffa Apple-demos samt kanske betald reklamtid till dom stora som Adobe och MS etc. Sedan tycker jag Apple skulle kunna låta små utvecklare demonstrera coola produkter gratis. Efter att programmet var utsänt så skulle man kunna gå till närmsta Apple-butik och köpa en bränd CD med showen på för självkostnadspris. Det skulle nå *massor* av människor, och inte behöva kosta mycket pengar alls.

Jag kan inte tänka mig att själva mässplatsen är problemet (kostnaden alltså).

För dom 1 miljon besökare som var på Cebit och såg att inte Apple var där (till skillnad ifrån alla andra leverantörer) som var det nog hälften åtminstonde som konstaterade att Mac inte finns längre "på riktigt" utan bara är till för dom redan religösa.

Försäljningschefen på Tyan som tillverkar moderkort berättade för mig att han inte kunde förstå sig på Macintosh marknaden - "it is not a computer - it is a religion". Det är nog fler som tycker så.

Själva mässplatshyran är säkert en mindre del av totalkostnaden.

Jag har också känslan av att många utställare på IT-mässor ställer ut prototyper, designstudier eller icke ännu komersiellt tillgängliga produker. Det passar inte alls med Apples strategi att inte snacka så mycket om produkter innnan man visar dom. Dels så tycker jag att det är en bra princip generellt, men för Apple är det antagligen också ett skydd mot simpel efterapning.

Om man jämför Mac som plattform mot hela PC-plattformen så *är* Mac marginaliserad och liten. Det är ett faktum. Men hela kakan är så pass stor att man (Apple) kan leva av en mycket liten tårtbit. Marknadsföringsmässigt så är jag ganska säker att både Linux och Mac en en propotionellt större del än vad försäljningsstatistiken visar. Apple får mer spaltmillimetrar än vad dom försäljningsmässigt har förtjänat, så att säga.

Apples gigantproblem för tillfället (och det är inte första gången) är att man har lanserat och tagit emot massor av beställningar på den nya iMacen och man har inte kunnat leverera den. Enligt mig behöver Apple inte skruva så mycket på sin propagandamaskin, den är den mest väloljade i hela industrin, men Apple borde vräka på med smörjfett i sin produktionsmaskin. Den suger.

[ 19 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Menar ni att Apple inte ställer ut på Cebit för att:

1. Dom kan inte dominera hela mässan (som har 8000 utställare)?

2. Dom får inte visa saker som dom släpper i framtiden? (räcker det inte att visa det dom har nu för att äga??)

Diskussionen fortsätter...

3. Behovet att nå ut till kunderna genom allt mediabrus finns inte för Apple jämfört med många andra företag. Nästan hela västvärlden känner till iMac, etc.

Jag kan förstå den där chefen när han säger att Macmarknaden är en religion, inte en dator. Det innebär nog stora problem för marknadsföring åt båda hållen: PC -> Mac, Mac -> PC.

Jag tycker ändå att det är synd att apple har en "snobbig" attityd när det gäller deras produkter och marknadsföring. Det gör att "vanligt folk" kan ha svårt att förstå det fantastiska med Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-20 17:17
Citat:

Jag kan förstå den där chefen när han säger att Macmarknaden är en religion, inte en dator. Det innebär nog stora problem för marknadsföring åt båda hållen: PC -> Mac, Mac -> PC.

Jag tycker ändå att det är synd att apple har en "snobbig" attityd när det gäller deras produkter och marknadsföring. Det gör att "vanligt folk" kan ha svårt att förstå det fantastiska med Mac.

Håller med till 100 procent. Jag är trött på snobberiet. Macen måste bli en dator för vanliga svensson annars kan Apple lika gärna lägga av. Vad ska folk ute i stugorna behöva dras med sunkiga pc-hojar för när de kan njuta av stabila och lättanvända Mac-datorer?

Apple behöver satsa stenhårt och djärvt på företagsmarknaden också och naturligtvis försvara sin position i mediebranschen. Och hur kommer det sig att Apple har omkring 45 procent av marknaden för skoldatorer i USA men gissningsvis mindre än 10 procent av skolmarknaden i Sverige? Svara på det den som kan! Borde inte Apple anställa en ny VD i Sverige - en briljant person med nya idéer?

[ 20 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden