Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör jag något klantigt nybörjarfel eller vad?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2006-11-27 20:33

Tjena allihop!

Efter att ha sneglat ett bra tag på den läckra hårdvaran från Apple och dess kraftfulla Mac OS blev det till slut bye bye Windows! Sitter nu med en MBP 2,33 GHz C2D med 3GB RAM och 160GB HD. Datorn går som på räls och jag ångrar verkligen inte bytet även om man känner sig grymt ovan och osäker ibland!

Nu till min fråga! Jag har suttit och försökt prova olika funktioner i OS X för att lära mig bättre samt för att anpassa det efter eget tycke och smak. Fick för mig att det skulle kännas smidigt att byta bakgrundsfärgen inne i programappen inne i Findern till något annat än vitt. Jag hittade visningsalternativ där man längst ned kan välja bakgrund (vit, färg eller bild).

(Finder > Innehåll > Visa visningsalternativ)

Jag bytte till en ljusblå färg (R:175 G:213 B:255) som jag tyckte passade men till min förvåning :eek: så ändras denna färg så fort jag bläddrar runt till någon annan mapp. Istället för min blåa färg får jag en grön konstig färg (R:218 G:247 B:171)! Provar jag att ändra färg på alla andra mappar än programmappen händer inte detta! Gör jag något uppenbart nybörjarfel? Är det några systeminställningar som stör mitt val av färg? What's going on?

Det kan tyckas som en fånig sak men det är grymt irriterande att färgen på ens programmapp ändras varje gång! Tacksam för hjälp av er veteraner

Kontrollera högst upp i fönstret för visningsalternativ att du valt att inställningarna bara ska gälla den specifika mappen.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2006-11-27 21:09
Ursprungligen av Björn Leander:

Kontrollera högst upp i fönstret för visningsalternativ att du valt att inställningarna bara ska gälla den specifika mappen.

Ja det är ikryssat att bara gälla för den specifika mappen! Det märkliga är att det här skumma problemet bara inträffar när jag försöker ändra programmappen!? Alla andra mappar går att ändra utan problem! Bugg?

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2006-11-27 21:26

Det verkar som om jag har löst problemet men det måste vara någon form av bugg i OS X vad jag kan förstå. Lösningen på problemet var att istället för att välja den blåa färgen så valde jag den gröna färgen som det irriterande nog bytte till hela tiden. Då blev resultatet att det istället ändrade den gröna färgen till den rätta blå! Snurrigt värre men så länge det funkar är det inte mig emot.

Blå Grön
(R:175 G:213 B:255) > (R:218 G:247 B:171)

Grön Blå
(R:218 G:247 B:171) > (R:175 G:213 B:255)

Färgerna tycks inverteras till någon slags komplementfärg eller nåt? Vore intressant om fler kunde lyckas upprepa felet så att man kan förstå varför det ens uppkommer. Antingen så är det en bugg eller så är det någon underliggande systeminställning som har med färger att göra.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-11-27 21:47

Jag kan inte upprepa dina bedrifter. Den blå färgen förblir blå hos mig. Förövrigt kör jag alltid kolumnvy på mina fönster så det där med att ändra färg är inget jag pysslar med. (kolumnvy kan av någon anledning inte byta färg på bakgrunden och är således alltid vit)

Ett tips... kör kolumvy. Det sparar både tid och yta på skärmen.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2006-11-27 22:58

Jo jag känner väl egentligen också att kolumnvy är bättre! Nu råkade jag bara snubbla över det här problemet när jag lekte runt!

1
Bevaka tråden