Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikon för extern hårddisk är borta

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-27 21:01

När jag kopplar in min Lacie disk får jag ingen ikon i Finder eller på skrivbordet så att jag kommer åt den. När jag drog ur min firewire kabel så säger datorn till mig att jag inte ska plugga ur utan att köra en riktig eject av disken. Med andra ord finns den inkopplad men jag kan inte se den, hur gör jag?
Tacksam för hjälp eftersom jag använder den för backup.
Den har fungerat jättebra i ett år nu och helt plötsligt kom detta problem.....inte roligt alls

borisb

OK, det här borde funka. Prova att starta Skivverktyg.app. Därefter markerar du din hårddisk i listen till vänster och klickar på knappen Lägg på skrivbordet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-29 02:38

Tack så mycket.

Jag ska testa när jag sitter med datorn igen, är på resande fot just nu.

borisb

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 07:58

Du kor inte parallels samtidigt? i sa fall kanske parallels har tagit den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-30 22:13

jag vet tyvärr inte vad du menar med paralells

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 19:05

Jag får inte upp skivan i listen i Skivverktyg, den är borta...
Snälla, någon som har fler tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 22:28

har du ändrat i "ägare och behörigheter" till "ingen åtkomst"? isåfall kan du ansluta disken till enannan dator så bör den komma upp och då kan du ändra tillbaks behörigheterna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 23:26

Jag har drabbats av samma sak. Har två partitioner på min externa FireWire-disk och bara den ena syns. Jag misstänker att jag slarvat och kanske råkat slänga den ena ikonen. Den ena partitionen syns alltså utan problem. Funkar inte att montera via skivverktyg men båda partitioner syns där. Kan man "bygga om skrivbordet" eller något annat för att lösa det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 16:11

ska kolla ägare och behörigheter. Jag har inte ändrat där men snart får jag min nya så jag hoppas på den nu. Jag har sett det som en utväg. Hoppas på det.

"...Jag misstänker att jag slarvat och kanske råkat slänga den ena ikonen...."

Borde den inte dyka upp på nytt när man kopplar in den, detta kan vara något som jag har gjort också. Det kan väl inte vara så lätt att tappa bort en hårddisk som kan innehålla en massa viktigt. Låter inte troligt....eller? Är det något som vet om att detta kan hända?

1
Bevaka tråden