Ok. Jag vill få igång aMSN med video och hela rubbelistubbet. Jag har därför öppnat portarna XXXX-XXXX (de som anges på aMSN supportsida) i AirPort administrationsprogrammet (säg det snabbt). Men det funkade icke ändå.
Så jag tog mig in i vår IP-telefoniadapter och öppnade saker i portkopplingen där med. Samma portar då, och där kunde jag även välja både TCP och UDP vilket man skulle göra enligt instruktionen.
Nu verkar det funka. Men behöver jag inte göra något i ComHem-modemet, är detta konfigurerat för att funka annorlunda och "släppa fram" allt? Jaja, det funkar i vilket fall.
GREJEN ÄR bara att jag fortfarande får info från aMSN att jag är bakom en brandvägg eller router...vad är nu det då? Har inte brandväggen i OS X på, så att så mycket mer går väl inte att öppna eller? Port 80 behöver man väl inte forwarda eller? Några andra portar jag måste öppna för att få den s***ns ski**n att funka? Det luktar antimac-användarvänlighet lång väg!
Sen passade jag på att öppna den ENDA porten som jag använder för torrents. Samma port är öppen i airportadminen med. Körde TCP och UDP där med. Gjorde det någon vits? Den verkade funka innan med.
Är det här rätt nu - eller ska jag ta väck eller ändra något?
/Fredrik