Jag har ett svar, men det är tyvärr inte ett enkelt JA/NEJ:
JA, din kompis dator med NTFS kan läsa filsystemet Fat32. (såvida han inte kör en urgammal NT 3.5 , osannolikt)
MEN, iPod tillåter inte att du browsar i den från en PC. iPoden fungerar inte som (andra) MP3spelare som man kan koppla till en Windowsdator via en USB-port och där MP3-spelaren (eller USB-minnet) kommer upp som ännu en disk i "Min dator".
Med en iPod är du hänvisad att gå via iTunes för att komma åt innehållet i din iPod, en medeveten spärr från Apples sida.
Så frågan är egentligen om iTunes kan användas till fildelning (inte bara för "musikfiler") . Om din kompis installerar iTunes borde du kunna byta filer med honom förutsatt att iTunes tillåter delning av annat än musikfiler.
iPod använder även en egen codec, AAA (ett sätt att komprimera musikfilerna) så att du alltid är hävisad till iTunes för att importera din musik. Din kompis har troligen sina låtar komprimerade som mp3-filer (eller WMA eller ogg vobis - många mp3-spelare stöder flera format.) Jag antar att iTunes kan rippa (koda om) från de vanliga musikformaten till AAA. Det vet säkert nån annan på detta forum.
Hoppas du blev något klokare på dettta svar?