Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några blandade frågor från en switcher

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snart så anländer min iMac. Har några frågor inför detta, då jag inte är någon van Mac-användare. Har fått svar på det mesta genom att söka på forumet, men de här frågorna kunde jag inte hitta svaren till:

1. Jag behöver köpa en trådlös router som fungerar bra med Mac. Har ni några tips på bra sådana?

2. Skulle behöva köra Windows på iMacen. Fungerar det att köpa en OEM-licens och installera med hjälp av Bootcamp?

3. Det finns mängder med trådar där man tipsar om olika program. Men finns det några open source-program som kan ersätta Illustrator och Indesign?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-29 01:58
Ursprungligen av la victoria:

1. Jag behöver köpa en trådlös router som fungerar bra med Mac. Har ni några tips på bra sådana?

Vilken router som helst som har ett web-administrations gränsnitt funkar bra med mac. Bäst integrerat är Apple engna Airport Express eller Airport basstation som använder programet "AirPort Administratörsverktyg.app" för att administreras. Själv har jag konfigurerat ett antal nätverk med D-link och Netgear basstationer och dom funkar bara bra med Macar

2. Skulle behöva köra Windows på iMacen. Fungerar det att köpa en OEM-licens och installera med hjälp av Bootcamp?

Jepp det ska funka.

3. Det finns mängder med trådar där man tipsar om olika program. Men finns det några open source-program som kan ersätta Illustrator och Indesign?

Jag vet inga Open-source program som är så kompletta som Illustrator eller Indesing. Det finns ett par open-source program som kan ersätta viss funktionalitet men open-source program som är så stora är det få som är.

Senast redigerat 2006-11-29 02:18

Tack för svaren! Lite nya frågor:

I manualen till Bootcamp så står det att OEM-licenser inte rekomenderas. Är det bara ett sätt från Apple att svära sig fri från eventuellt ansvar, eller finns det några kända kompatibilitetsproblem?

Kommer man åt filer mellan OSX och XP? D.v.s. om jag sparar en bild i OSX, finns det då någon möjlighet att öppna den i XP, och vice versa? Läste något om att man ska formatera XP-partionen som FAT för att det ska fungera - stämmer det?

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-29 16:29

I manualen till Bootcamp så står det att OEM-licenser inte rekomenderas. Är det bara ett sätt från Apple att svära sig fri från eventuellt ansvar, eller finns det några kända kompatibilitetsproblem?

Det kan inte handla om kompatibilitets problem (då det är identisk mjukvara) - snarare licens frågor, en massa macåterförsäljare erbjuder OEM-licenser

Kommer man åt filer mellan OSX och XP? D.v.s. om jag sparar en bild i OSX, finns det då någon möjlighet att öppna den i XP, och vice versa? Läste något om att man ska formatera XP-partionen som FAT för att det ska fungera - stämmer det?

Stämmer
Mac os X kan skriva och läsa till FAT medans det kan läsa bara läsa NTFS. XP kan inte läsa HFS+ - som är mac os X fil system

Tack för svaren! Lite nya frågor:

Det menas nog att den windows man skall installera inte är så himla bra om den kommer från Toshiba eller är tweakad för nåt annat konstigt. En ren rå Win-skiva är det välan de vill ha. Största problemet efter en Windowsinstallation är ju att få bort allt speciellt bös...

• Medlem
  • Ale
  • 2006-12-03 13:41

Varför köpa en trådlös router när du kan få en gratis? (skynda medan det fortfarande är gratis)
http://www.blifonero.nu/koep-traadloest-bredband-fon-router.html

OEM funkar fint. Du vet också om Parallels hoppas jag? Om det inte är något tungt program kan man köra windows i ett eget fönster, och på det sättet slippa starta om datorn hela tiden.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-12-03 21:11

Ett tips! Var inte för snabb med att installera BootCamp då du är switcher. Om du ger Mac OS X en ärlig chans tror jag att du kommer inse att du inte behöver Windows alls.

1
Bevaka tråden