Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag gjort det men har lite frågor

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-29 11:02

Hej,

Efter lång väntant gick jag ner till Apple Store i Malmö och köpte min MBP över disk igår. Jag är kanske inte en klassisk switcher eftersom jag egentligen är Linux användare, men linux på bärbart är alltid kompilcerat och dessutom är alla bärbara PC-datorer så ruskigt fula. Jag kör fortfarande linux på min stationära och det kommer jag fortsätta med.

Det känns för mig som det finns en viss tröskel i Mac OS X saker och ting känns lite jobbiga och man kan inte konfigurera bort dom. Jag är van vid att kunna ändra allt och nu plötsligt får jag bara välja färg på mitt användargränssnitt .

Men jag tror man vänjer sig vid detta. Jag har dock några konkreta frågor eller snarare saker som stör mig som jag vill ha rättade.

1. Stänga, minimera, maximera - kan man på något sätt flytta dessa till höger?

2. Kan man få maximera att funger? När jag vill maximera vill jag fylla ut hela skärmen inte ändra till ett slumpmässigt format.

3. Kan någon upplysa mig om varför stängt fönster inte leder till avslutat program? Hur bra är denna featurn prestandamässigt. Bör man stänga alla sina program innan man gör krävande operationer?

4. Hur använder man home och end (riktigt, riktigt, riktigt störrigt)?

5. Kan man få flera desktops nu eller måste man vänta på nästa version. Ett desktop känns så snålt när man är van vid fyra.

6. Vad händer när jag installerar ett program? Att installera saker på Mac OS X är en fröjd (när man kommit på hur det fungerar vilket inte var särskillt lätt när man är van vid att det ska vara kompliceratt) men vad händer i bakgrunden? Jag vill veta vilka filer som läggs var på min dator och kommer de plockas bort när jag "slänger" programmet? Som Utvecklare har jag svårt att förstå hur de kan isolera hela programmet till en fil.

Hoppas någon kan svar på min frågor (eller i alla fall 1-3). Annars kanske linux åker in på MBP:n i alla fall.:p

Tack på förhand.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 12:16
Ursprungligen av mazur:

Mitt bästa förslag är att du vänjer dig att använda det som det är, det finns säkert tredjepartsprogram som löser det åt dig, men vet inte vilka.

Ursprungligen av mazur:

2. Kan man få maximera att funger? När jag vill maximera vill jag fylla ut hela skärmen inte ändra till ett slumpmässigt format.

Återigen en vanesak - men många progra i alla fall Adobe har stöd för det, det finns förmodligen tredjeparts alternativ som jag i alla fall inte reommenderar

Ursprungligen av mazur:

3. Kan någon upplysa mig om varför stängt fönster inte leder till avslutat program? Hur bra är denna featurn prestandamässigt. Bör man stänga alla sina program innan man gör krävande operationer?

Det finns ingen anledning till att sänga av program, jag gör det sällan, dom ligger liksom bara vilande i bakgrunden, och när du gör minneskrävande saker så flyttas dom längre ner i hireakin tills dom inte tar något utrymme "alls" - men man kan avsluta genom äpple+q istället för att stänga fönstret, störs man av att dom ligger bakom kan man allltid gömma dom, äpple+H(oftast)

Ursprungligen av mazur:

5. Kan man få flera desktops nu eller måste man vänta på nästa version. Ett desktop känns så snålt när man är van vid fyra.

Desktopmanager funkar bra, i väntan på Leopard

Ursprungligen av mazur:

6. Vad händer när jag installerar ett program? Att installera saker på Mac OS X är en fröjd (när man kommit på hur det fungerar vilket inte var särskillt lätt när man är van vid att det ska vara kompliceratt) men vad händer i bakgrunden? Jag vill veta vilka filer som läggs var på min dator och kommer de plockas bort när jag "slänger" programmet? Som Utvecklare har jag svårt att förstå hur de kan isolera hela programmet till en fil.

Det är ett paket som installeras inte "en" fil, om du höger eller controlklickar på programmet, välj visa paket så ser du vad som finns.

för övrigt finns appzapper som är bra att avinstallera med.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-29 13:05
Ursprungligen av Tangen:

Mitt bästa förslag är att du vänjer dig att använda det som det är, det finns säkert tredjepartsprogram som löser det åt dig, men vet inte vilka.

Jo, jag antog det. Blir bara en jobbig omställning när man växlar mellan xfce4 och Mac OS X hela tiden. Kan iofs ändra xfce4 till att bete sig som Mac OS X men man tycker att datorn ska anpassa sig efter människan inte tvärtt om. Jag tycker att det är en så enkel feature så att de borde lagt till det i någon (advanced?) options dialog i Mac OS X.

Ursprungligen av Tangen:

Återigen en vanesak - men många progra i alla fall Adobe har stöd för det, det finns förmodligen tredjeparts alternativ som jag i alla fall inte reommenderar

Jo jag har hört att vissa program kan man alt maximera (hålla ner alt knappen när man maximerar) ska prova det så fort jag kommer hem.

Ursprungligen av Tangen:

Det finns ingen anledning till att sänga av program, jag gör det sällan, dom ligger liksom bara vilande i bakgrunden, och när du gör minneskrävande saker så flyttas dom längre ner i hireakin tills dom inte tar något utrymme "alls" - men man kan avsluta genom äpple+q istället för att stänga fönstret, störs man av att dom ligger bakom kan man allltid gömma dom, äpple+H(oftast)

Ok, jag har nästan vant mig vi detta och om det inte innebär någon prestandaförlust kan jag gladeligen leva med det.

Ursprungligen av Tangen:

Desktopmanager funkar bra, i väntan på Leopard

Verkar bra, ska kolla på det när jag kommer hem.

Ursprungligen av Tangen:

Det är ett paket som installeras inte "en" fil, om du höger eller controlklickar på programmet, välj visa paket så ser du vad som finns.

för övrigt finns appzapper som är bra att avinstallera med.

Jo jag misstänkte att det var någon form av paket hanteringssystem. Det är precis detta som känns lite lustigt med Mac OS X, det gör en hel del bakom kuliserna som man (eller jag) gärna skulle villja veta.

Ska kolla upp appzapper, måste avinstallera OpenOffice och ersätta det med NeoOffice nu när jag vet att det finns:cool: .

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-01 16:31
Ursprungligen av mazur:

Jag tycker att det är en så enkel feature så att de borde lagt till det i någon (advanced?) options dialog i Mac OS X.

Kan du det i windows? Och varför?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 16:45
Ursprungligen av desh:

Kan du det i windows?

Nej men i xfce4 och de flesta andra fönster hanterare till linux kan man det. Man kan till och med byta ordning på knapparna och lägga till/ta bort knappar som man behöver/inte behöver.

Ursprungligen av desh:

Och varför?

Errr...därför att jag vill. Jag har en tro om att det är datorer som ska anpassas till människor inte bara männskligheten. Så det räcker inte att 90% av alla vill ha det på ett sätt utan man måste kunna tillfredställa de där 10% också.

Teknologin idag är så långt fram så jag har svårt att förstå varför varje individuell användare inte ska kunna anpassa sitt system så att det passar deras behov och deras sätt att arbeta på. Förstår du det?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-01 17:07

Jomen.. Apple måste ju uppehålla sin design liksom. Det finns redan en massa skins/mods för Mac OS X, om du till och med ändrar knapparna blir allas datorer så pass olika att folk kommer inte att förstå sig på någon annans dator. Och en värld där alla har en egen dator är ju iofs bra, men jag tror inte folk tänker släpa med sig sin Mac Pro och 30" Cinema Screen till fjällen, till ex..

Det behövs lite standartisering a datavärlden.. Tänk dig alla supportföretag som ska hjälpa en kund så förstår dom inte vad han pratar om eftersom allt är så himla moddat.

Jag brukar bli van vid datorer jag använder på 1-2 veckor som max. Det blir du väl också någon gång

Annars kan du lika gärna köra Linux på din fina Mac.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 17:26
Ursprungligen av boris91:

Jomen.. Apple måste ju uppehålla sin design liksom.

Klassiker;)

Det finns redan en massa skins/mods för Mac OS X, om du till och med ändrar knapparna blir allas datorer så pass olika att folk kommer inte att förstå sig på någon annans dator. Och en värld där alla har en egen dator är ju iofs bra, men jag tror inte folk tänker släpa med sig sin Mac Pro och 30" Cinema Screen till fjällen, till ex..

Som sagt man borde kunna ändra det på användar nivå. Så kan alla få som de vill.

Det behövs lite standartisering a datavärlden.. Tänk dig alla supportföretag som ska hjälpa en kund så förstår dom inte vad han pratar om eftersom allt är så himla moddat.

hehe, folk som använder support borde inte få lov att moda sina datorer eller supporten kan sluta gälla om du moddar den

Jag brukar bli van vid datorer jag använder på 1-2 veckor som max. Det blir du väl också någon gång

Absolut, jag börjar redan vänja mig. Problemet blir bara att jag kör linux på den stationära och har inga planer på att byta.

knappen till höger......knappen till vänster....knappen till höger......knappen till vänster, som sagt får kanske ändra mitt linux så det blir som OS X

Annars kan du lika gärna köra Linux på din fina Mac.

Jepp precis mitt resonemang. Trivs jag inte med OS X om någon månad åker ubuntu in. Hårdvaran är ändå underbar och snygg som fan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 20:46
Ursprungligen av mazur:

Absolut, jag börjar redan vänja mig. Problemet blir bara att jag kör linux på den stationära och har inga planer på att byta.
...

Trivs jag inte med OS X om någon månad åker ubuntu in. Hårdvaran är ändå underbar och snygg som fan.

Du vill nog köra Linux parallellt med OS X i Macen och köra Smackbook.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 21:31
Ursprungligen av pesc:

Du vill nog köra Linux parallellt med OS X i Macen och köra Smackbook.

Haha, det var coolt. Trodde först det var ett skämt men läste sen om sensorn som sitter i datorn för att rädda HD. Riktigt coolt.

Jag vill klara mig på ett OS. Är trött på multi-boot och sånt trams.:)

Ursprungligen av mazur:

Som sagt man borde kunna ändra det på användar nivå. Så kan alla få som de vill.

Eftersom jag själv är en ivrig förespråkare för "opinionated software" så håller jag faktiskt inte med. Massor av mjukvaruutvecklare, framför allt Microsoft, gör generalfelet att göra sina program så agnostiska och "flexibla" som möjligt i tron att det "passar alla då", men resultatet blir en visionslös geggamoja som ingen blir glad av. Apple, å andra sidan, strömlinjeformar sin programvara utifrån en ganska bestämd uppfattning om hur den ska användas. De gör faktiskt inte ens några användarstudier, utan allt utformas för, och godkänns av, en enda slutanvändare (gissa vem).

Ett bra och kortfattad sammanfattning, vars innehåll jag helt och hållet håller med om, kan man hitta här:
http://gettingreal.37signals.com/ch04_Make_Opinionated_Software.php

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 12:29

Alternativt program till Desktopmanager ar http://virtuedesktops.info/
Alternativt program till Appzapper ar Appdelete

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 13:20

För övrigt grattis till en bra dator.

/Tangen

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-29 14:50

Du, mazur... hur hittade du 99mac? Verkar vara rätt många som switchar och kommer hit direkt

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-29 16:28

Du, mazur... hur hittade du 99mac? Verkar vara rätt många som switchar och kommer hit direkt

Jag har funderatt länge på att switcha men aldrig riktigt vågat ta steget eftersom jag inte kände en enda kotte som höll på med mac. Jag hade bara kommit i kontakt med det litegran genom jobbet.

När jag kom ut som konsult på en ny arbetsplats var det två killar här som höll på med mac och dom tipsade om 99mac's köp och sälj forum eftersom jag funderade på att köpa en begagnad mac först, innan jag var helt säker på att jag vill slänga ut 25k på en ny.

Men när jag började läsa om MBP (speciellt C2D versionen) kunde jag inte hålla mig. Så det blev ingen begagnad mac, det blev en ny istället . Än så länge har jag inte ångratt mig...

• Medlem
  • Åstorp
  • 2006-11-30 23:03

några "svar"

Ursprungligen av mazur:

Det finns en logik bakom vansinnet faktiskt. "Maximeraknappen" maximerar fönstret på så sätt att det blir så stor som innehållet i programmet. Om du exempelvis maximerar safari på 99 mac så ser tu att du kan se hela sidan i bredd. Så slumpmässigt är det inte:)

Vad det gäller trean. Det är ju för att det ska gå snabbt att starta de mest vanligen använda programmen. Det märks inte på prestandan att du inte avslutar dem helt. Kan ta LITE minne men ingen cpu.

Nåja, "lite minne" är ju en definitionssak. Olika program tar olika mycket. Om du har igång tillräckligt många program så fyller du tillslut RAM-minnet och du börjar swappa mot disken, och det vill man aldrig i nått OS. Datorn upplevs gå lite segare. Förlåt min hobbyanalys, men jag får inte uppfattningen att du kommer köra otroligt mycket Photoshop eller liknande program som svulstar till ordentligt mot RAM-minnet. Om det nu skulle vara så att jag har fel, så se till att du vet vilka program som är RAM-glada, och stäng av dom då du är klar. Eller åtminstånde då du ska använda 14 andra program samtidigt. Då du lärt dig använda kortkommandona på tangentbordet så upplever du inte detta som ett problem. Och du minskar dina chanser att få musarm.

OSX är magiskt, men inte förrän du kommit över tröskeln. Första veckorna är fylld med upp o nedgångar i din ställning till Macen. Tro mig. Men till slut hamnar du i det läget som vi andra är i...

Sidnot: Om maximera-knappen skulle maximera ut mitt browser-fönster hela vägen ut i kanterna på min 23 tums Apple Cinema HD display... då skulle jag bli skogstokig. Vem fasiken vill se en hemsida så utstretchad? På en 15 eller 17 tums skärm så förstår jag det. Men inget över det.

Mina 5 cent.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Sidnot: Om maximera-knappen skulle maximera ut mitt browser-fönster hela vägen ut i kanterna på min 23 tums Apple Cinema HD display... då skulle jag bli skogstokig. Vem fasiken vill se en hemsida så utstretchad? På en 15 eller 17 tums skärm så förstår jag det. Men inget över det.

Majoriteten av daoranvändarna vill det. Konstigt nog.

Personligen så ändrar jag aldrig storleken på fönstret, utan låter det vara "lagom".

Urk, slösa på bildskärmsyta! Lagom ska det vara, precis så att det går in ett dokument vid sidan om eller något sådant.. Kan man låsa fönsterbredden i Firefox/Safari till en viss pixelbredd utan att behöva "beskära" fönstren manuellt med musen? Vore bra om det gick!

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 15:21

Tack för alla svar....

Jag har nu suttit med min mac i några dagar och är helt begeistrad. Även om jag inte behärskar alla kommando än så upplevs det nästan ansträngande att sträcka sig efter musen. Allt är så enkelt på något sätt.

Jag kommer främst använda datorn till utveckling, håller på att titta lite på cross-platform open-gl utveckling med mono (tao är inte riktigt moget för Mac OSX men jag hoppas det stabiliserar sig till nästa år). Så det kan nog vara en idé att stänga av sånt som man inte använder när man ska debbuga en 3D app.

Installerade Virtue igår och drog upp firefox, thunderbird, WoW (något måste man ju spela också), film och en massa annat på olika desktops. Hela datorn flöt på som om inget hade hänt. Jag kunde på alvar inte tro mina ögon. Det kanske inte har med operativet att gör, kanske bara beror på att datorn är onyttigt bra:) .

Jag har nästan börjat vänja mig vid att x-+ knapparna är på "fel" ställe också men känner fortfarande att jag vill flytta dem.

Till andra switchers som läser detta kan jag bara säga att det handlar om tankesätt. Man måste ställa om hur man tänker på ett operativsystem, det är svårt att förklara men gränssnittet i Mac OS X har en helt annan filosofi än de gränssnitt man är van vid (både linux och windows). Så snabbt man inser hur det är tänkt att fungera så blir det lättare och frustrationen man har över att det "är sönder" försvinner stegviss.

• Oregistrerad
  • 2006-12-01 21:15

Apple + M för att minimera ett fönster
Äpple + W för att stänga fönster

Då spelar det ingen roll vilken sida knapparna sitter på.

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-01 22:37

Apple + Q, Stänger programmet. Tex när du Alt-Tabbar, får du upp en massa programikoner, markera en ikon och sen Apple+Q stänger detta program. Bra när man ska stänga ner flera program!

Apple + W, Stänger fönster
Apple + 1, öpnnar oftast programmets huvudfönster

Använder själv aldrig stäng- eller minimeraikonerna..

Sen är ett hett tips att kolla på LaunchBar, använder det till allt! Kan utan problem ersätta finder om du lär dig det och det är det värt. Lovar.

Det mesta man behöver i början hittar man på http://www.versiontracker.com/macosx/

Ursprungligen av mazur:

Nej, det går inte. Det finns nämligen ingen maximera-knapp. Den gröna pastillen (+) betyder nämligen zoom och inte maximera, men det har de andra redan förklarat.

• Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-01 23:35
Ursprungligen av Björn Leander:

Nej, det går inte. Det finns nämligen ingen maximera-knapp. Den gröna pastillen (+) betyder nämligen zoom och inte maximera, men det har de andra redan förklarat.

En snabb sökning på versiontracker gav mig http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29882

AppleScript som gör att +knappen maximerar fönstret som i windows... Funkar utan problem, testade precis. Själv använder jag aldrig zoom-funktionen och än mindre maximize i windows när jag kör det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-01 23:52
Ursprungligen av jbn:

En snabb sökning på versiontracker gav mig http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29882

AppleScript som gör att +knappen maximerar fönstret som i windows... Funkar utan problem, testade precis.

Tack , Jag ska försöka köra the OS X way och bedöma vilket jag tycker är bäst sen. Skönt att veta att det finns dock

Ursprungligen av mazur:

Det går säkert men jag är tveksam till varför - OS X är OS X och trivs man inte med det tycker jag att man ska köra något annat, inte att försöka transformera det. Jag tycker inte att man ska lära sig cykla med stödhjul heller

Citat:

Som sagts tidigare är den ingen maximeraknapp, utan den får fönstret att anta den storlek som behövs för att få plats med innehållet.

Citat:

För att en del program är vad man kallar för dokumentbaserade, d.v.s. att ett fönster representerar det aktuella dokumentet i stället för själva programmet. Till exempel representerar ett fönster i textredigeraren det textdokument man öppnat, och även om alla dokument är stängda erbjuder programmet någon typ av meningsfull funktionalitet (man kan ju t.ex. skapa nya eller öppna befintliga dokument). Den möjligheten finns inte i Windows eller andra grafiska miljöer, och de måste i stället ta till en gränssnittsmässig styggelse som kallas MDI eller använda bisarr menyhantering à la Gimp.

Icke dokumentbaserade program, som t.ex. Systeminställningar, har å andra sidan alltid bara har ett enda fönster öppet (som utgör själva programmet). Stänger man det fönstret avslutas programmet. Välskrivna program som inte har några dokument öppna drar i princip ingen processorkraft, och det minne de tagit i anspråk swappas ut i virtuella minnet.

Citat:

4. Hur använder man home och end (riktigt, riktigt, riktigt störrigt)?

Till att hoppa mellan början och slutet i ett dokument. För att hoppa mellan början och slutet på en rad är det readline-kortkommandona ctrl-A och ctrl-E som gäller, precis som i övriga *nix-världen. SÄKER på att det var linux du körde tidigare?

Citat:

Det är verkligen inte mer komplicerat än att programmet läggs in i programmappen. Högerklicka på ett program och välj "Visa paketets innehåll" så ser du hur det hela fungerar; en .app är egentligen en katalog som visas som en fil. Däremot lägger programmen ofta inställningsfiler i hemkatalogen under körning, precis som i övriga *nix-världen alltså. Skillnaden är att *nix-program skapar dolda filer i hemkatalogens toppnivå medan OS X-program lägger .plist-filer under ~/Library/Preferences.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 10:37

Och maximera ett fönster.. var det inte att bara dra i hörnet tills fönstret blir stoort?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-04 00:17
Ursprungligen av Samuel K:

Till att hoppa mellan början och slutet i ett dokument. För att hoppa mellan början och slutet på en rad är det readline-kortkommandona ctrl-A och ctrl-E som gäller, precis som i övriga *nix-världen. SÄKER på att det var linux du körde tidigare?

Helt säker ;). Dock fungerar även end och home i *nix har faktiskt aldrig använt ctrl-A / E även om jag antagligen lärt mig det någon gång och glömt det. Men nu när du säger det så :). Annars har jag märkt att command + pill höger / vänster också fungerar.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är verkligen inte mer komplicerat än att programmet läggs in i programmappen. Högerklicka på ett program och välj "Visa paketets innehåll" så ser du hur det hela fungerar; en .app är egentligen en katalog som visas som en fil. Däremot lägger programmen ofta inställningsfiler i hemkatalogen under körning, precis som i övriga *nix-världen alltså. Skillnaden är att *nix-program skapar dolda filer i hemkatalogens toppnivå medan OS X-program lägger .plist-filer under ~/Library/Preferences.

Yepp har börjat fatta hur det hänger ihop nu. Otroligt smart. Mac OS X är faktiskt riktigt skönt.

1
Bevaka tråden