Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program som kan ansluta till min dator med ftp?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 15:54

Hej!

Vet ni något program som gör så att andra personer kan ansluta till min dator genom ett ftp-program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 15:57

inte genom ftp men via apple remote desktop, är det viktigt med ftp?
Eller menar du att man kan ansluta till din ftp?

/Tangen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-30 16:00

Om du vill öppna din dator för ftp-åtkomst gör du det i systeminställningarna: Fildelning, starta FTP-åtkomst. Om du inte har några brandväggar i vägen så är datorn öppen.
Den som ska logga in måste ha ett konto på din dator, det skapar du också i systeminställningarna: Konton, klicka på plustecknet nere till vänster.

Redigerat: Feltsvangin...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-30 16:01

Eller menar du att du vill veta vilket program som ska användas av den som vill ansluta sig till din dator? Din fråga (eller min tolkning av den) är lite oklar...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 16:27

jag men ar hur jag ska göra för att någon skall kunna ta filer från min dator. Den som ska ta filer från datorn ska använda ett ftp program.

Har du provat att gå in under systeminställningarna vidare till delning och där kryssat i FTP-delning? Sen är det bara för personen som ska ha filer att koppla sig mot din dator och logga in på det kontot där filerna finns och hämta dem.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 14:59

Ja det har jag provat, men grejen är att det är en PC som ska komma åt mina filer och då fungerar det inte att göra så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 15:11

FTP-protokollet är plattformsoberoende. PC, Mac, Linux spelar ingen roll alls.

Aktivera FTP-åtkomst i Systeminställningar, använd valfritt FTP-program för valfritt system och anslut till servern ftp://(din.ip-adress) och skriv sedan in ett användarnamn samt lösenord för ett konto som finns på datorn.
IP-adressen står i Systeminställningar > Nätverk (om den inte redan visas korrekt längst ned i Fildelningspanelen).

Du bör även kunna göra samma sak med vanlig Apple-fildelning samt med Windows (Samba)-fildelning. På Mac: Tryck cmd-K och skriv in afp://(din.ip-adress). På Windows: Skapa en ny nätverksplats för smb://(din.ip-adress).

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 16:22

Jag provade det Rajje skev och det funkade i Safari och min FTP-klient (Fetch) men i Firefox, Opera och IE fungerar det inte.

Vad kan det då vara för fel?

Bild:

blir samma sak för mig när folk försöker ansluta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 00:02

Det tycks inte gå att ansluta på det sättet i Firefox.

Testa att skriva @användarnamn efter adressen.
Man kunde även skriva ytterligare något för att få med lösenordet i adressen - googla lite ...

Men det är tänkt att man ska ansluta till FTP-servrar med FTP-klienter. Ska man ansluta med webbläsaren blir det väl bara krångligare?

Ursprungligen av Rajje:

Det tycks inte gå att ansluta på det sättet i Firefox.

Testa att skriva @användarnamn efter adressen.
Man kunde även skriva ytterligare något för att få med lösenordet i adressen - googla lite ...

Men det är tänkt att man ska ansluta till FTP-servrar med FTP-klienter. Ska man ansluta med webbläsaren blir det väl bara krångligare?

för mina vänner funkar det inte heller med ett ftp-program

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 23:01
Ursprungligen av Rajje:

Testa att skriva @användarnamn efter adressen.

Man kan ange användare och lösenord så här:

ftp://användare:lö[email protected]/path/till/fil.txt

Om du inte anger användare kommer webbläsare att koppla upp sig med användaren anonymous. Denna användare förväntas inte behöva lösenord för att komma in.

Om du inte vill dela ut din privata användare med lösenord (klokt) till höger och vänster kan du ju skapa en användare till som bara har tillgång till de filer du vill dela ut.

Till sist vill jag varna för att FTP inte är ett alldeles säkert protokoll eftersom lösenord går i klartext på nätet och kan avlyssnas. För personlig fildelning skulle jag inte rekommendera det (om man inte är en fena på säkerhet och kan begränsa skadan när kontot hackas).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 23:19

Sen har du angett nätadressen som 10.0.1.3. Denna adress finns inte på stora vida internet och fungerar bara om klienterna sitter på samma fysiska nät som du (vilket ju är bra om du skall använda ett osäkert protokoll som FTP).

Om du vill öppna upp FTP mot stora stygga internet får du först ta reda på vilken internetadress du har, och sedan pilla med din router så att den vidarebefodrar FTP till rätt maskin på ditt lokala nät...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 10:22
Ursprungligen av pesc:

Sen har du angett nätadressen som 10.0.1.3. Denna adress finns inte på stora vida internet och fungerar bara om klienterna sitter på samma fysiska nät som du (vilket ju är bra om du skall använda ett osäkert protokoll som FTP).

Om du vill öppna upp FTP mot stora stygga internet får du först ta reda på vilken internetadress du har, och sedan pilla med din router så att den vidarebefodrar FTP till rätt maskin på ditt lokala nät...

Är IP-nummret samma sak som internetaddressen? Jag använder en Airport Extreme, är det något i inställningarna för den som jag ska ändra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 10:54
Ursprungligen av jocke_mtb:

Är IP-nummret samma sak som internetaddressen? Jag använder en Airport Extreme, är det något i inställningarna för den som jag ska ändra?

Ja, det är IP-numret jag menar. Du behöver inte ändra något om de som skall ansluta är på samma nät som du (kopplar upp sig till samma Airport Extreme). Är det det du vill göra?

Kopplar du upp dig via bredbandsbolaget?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 11:38
Ursprungligen av pesc:

Ja, det är IP-numret jag menar. Du behöver inte ändra något om de som skall ansluta är på samma nät som du (kopplar upp sig till samma Airport Extreme). Är det det du vill göra?

Kopplar du upp dig via bredbandsbolaget?

Jag är inte så haj på det här men min internetleverantör är bredbandsbolaget. Och så har jag en Airport Extreme som basstation. Min komip som skall ansluta till min dator är inte på samma nätverk som jag är.

hoppas att du förstod vad jag menade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 12:22

AirPort är som standard inställd på att agera router. Det innebär bla att den delar ut en egen IP-adress till dig, som börjar på 10. Din riktiga adress - den som din internetleverantör tillhandahåller och sen som man måste känna till om man är utanför ditt nätverk - den ser du aldrig då, utan den adressen ser endast AirPorten när den skickar dina signaler vidare ut på nätet.

Du kan gå in i AirPort Administratörsverktyg, dubbelklicka på din AirPort, välj fliken Nätverk. Där kryssar du ur "Distribuera IP-adresser". När AirPorten har startat om är den inte längre en router, utan en accesspunkt. Den IP-adress du nu ser i panelen Nätverk, är den "riktiga" adressen. Går man in på den borde det fungera varsomhelst i världen.

MEN: Vad är det för uppkoppling du har? Har du BBB:s fiber är det inga problem. Har du däremot deras ADSL, har du en dynamisk IP-adress. Dvs din IP-adress ändras hela tiden (en gång om dagen kanske). Så om någon ska kunna komma in på din dator, måste de varje gång fråga dig om din dynamiska IP-adress.
Statisk IP-adress är en tillägsstjänst.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 12:26

Okej, nu börjar jag förtstå. Jag har BBB:s 24 m/bit ADSL uppkoppling.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-03 12:35
Ursprungligen av Rajje:

Har du däremot deras ADSL, har du en dynamisk IP-adress. Dvs din IP-adress ändras hela tiden (en gång om dagen kanske).

Går enkelt att se vilken publik ip-adress man har tex via http://www.whatismyip.com
Och hela tiden ändras den då inte. Jag har BBB adsl och har haft samma ip sedan modemet senast startade om sig, dvs över en månad sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 17:24
Ursprungligen av j0ppe:

Går enkelt att se vilken publik ip-adress man har tex via http://www.whatismyip.com
Och hela tiden ändras den då inte. Jag har BBB adsl och har haft samma ip sedan modemet senast startade om sig, dvs över en månad sen.

OK, då måste det vara olika för olika hushåll eller nåt ...
Jag anslöt till min dator med en IP-adress och nästa dag hade den ändrat sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 13:43

Men han som ska ansluta till min dator har inget FTP program så han ska ansluta genom att använda IE eller Firefox. MEN då fungerar det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 15:38

Han behöver inget speciellt program för att ansluta till din dator. IE eller Firefox går bra!

Jag provade just själv att aktivera min FTP-server och ansluta externt via Firefox - inga problem. Jag har bredbandsbolaget.

Har du ställt in din Airport som rajje sa?
Vilket felmeddelande får du då du försöker koppla upp?

Om du mailar mig ditt IP-nummer kan jag kolla om man kommer åt FTP.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 15:45

Har installerat Rumpus nu och då fungerar i Safari och i Fetch(FTP-klient). Men det fungerar inte i IE och firefox.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-03 15:43

ja, det har jag. felmedelandet är som bilden några inlägg uppåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 15:47

Felmeddelandet i några inlägg upp är ju att du inte anger usernamn på det format jag visade, och då ansluter FTP via användaren "anonymous" (som du säkert inte har skapat på din Mac).

Hoppa över FTP och kör med SFTP istället (SCP)! Det är FTP över SSH och fungerar om du har "Fjärrinloggning - SSH" aktiverat i brandväggen (under Fildelning). FTP trafik går okrypterat och det är enkelt att sniffa efter lösenord.

WinSCP är en utmärkt klient för Windows med SCP stöd, Cyberduck för Mac. Båda är Open Source vilket är ett stort plus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 18:17
Ursprungligen av DeeJam:

Hoppa över FTP och kör med SFTP istället (SCP)!

Instämmer. Det är mycket bättre och säkrare. Men då måste man installera program om man har Windows som klient (vilket inte borde vara något större hinder).

Man måste ju fortfarande lämna ut usernamn och lösenord. Om man inte vill dela ut sitt eget konto kan man ju skapa ett gästkonto på sin Mac...

1
Bevaka tråden