- Andreas_Johansson
- Medlem ●
- Åtvidaberg
haft min mac ca 1 timma..behvöer hjälp med att komma in i OS X tankesättet..är windowsskadad
1. Laddade hem Firefox..det funkar bra..fixade så det ligger i Docken.. men kvar på skrivbordet ligger "Firefox"..samma icon som in docken..när jag trycker på den kommer bara upp en liten bild med iconen och en pil som pekar på en mapp..nått kryptisk meddelande alltså..jag försöker slänga filen i papperskorgen men då står det "mata ut"..istället för
min vanliga papperskorg..mycket märkligt
2. Var finns Firefox i Findern??..tänkte gå in o kolla var det installerats etc..men hittar inget..i papperskorgen finns en fil Firefox 2.0.dmg .. det är filen jag laddade hem o installerade från..men den kan väl inte behövas mer?
3. Sen laddade jag hem VLC..installerade o lade i program..men passar ju inte in där..för det blev någon konstig fil/map..som heter "vlc-0.8.5" .. trycker ja på den så kommer det upp en massa filer..bland annat iconen för att starta programmet..förklaring tack
4. Ang VLC..när jag startar det via docken..kommer "kontrollern" upp ibland bara..resten av gångern byter listan längst upp på skärmen namn bara..dvs..från Firefox (eller vad man har igång)..till VLC..etc..varför startas inte alltid själva kontrollern?
5. Hur avinstallerar man program?
Tacksam för snabba svar..som rättar till mitt tankesätt
Tack på förhand!
2. Firefox installeras väl inte på annat sätt att man drar det dit man vill ha det (från den .dmg man laddar hem), till exempel i HD/Program?
5. Släng i papperskorgen.
Det är nog det han funderar på. Jag fattade inte heller hur man fick in programmen i finder.
Det tar lite tid att konvertera! Inte lätt i början att förstå hur det funkar. :eek:
Ett annat tips är att du måste försöka tänka i andra banor än Windows, vad du än gör på en Mac så är det svårt att göra fel, den talar om isf om det är så. Den frågar alltid vad det är du vill göra, om det går eller inte, till skillnad mot windows där man alltid får upp en dialogruta med en obegriplig text.
Kolla i "hjälpmenyn" också, för där finns de flesta svaren på de enkla och även svåra frågorna.
*happy switcher*
Datorn hittar inet hemkatalogen utan skapar en ny med det ursprungliga namnet. Den ser alltså ut som ett helt rent konto. man blir av med alla inställningar, alla dokument och alltihop. Det finns vägar tillbaka, men vet man inte det ser det ut som om allt har rasat.
Jo, det är det jag gör! Men här skapas det ju nya trådar lika snabbt som nya inlägg, och jag har svårt att hänga med i allt som skrivs. Sökfunktionen ger ju bara nya trådar att leta igenom och det har jag inte tid till. "Hjälp" i menyraden är bra men ibland får jag inte svar på det jag undrar över, som ibland är av mer enkel natur precis som trådskaparen här undrar över. Enkla saker för en gedigen Macanvändare men inte en självklarhet för en switcher.
Ärligt talat så fattar jag inte ett skit av vad som skrivs här, men det är ändå kul att vara med här och babbla och kanske bidra i ett hörn av teknikens värld, fast jag har noll koll. Jag är en lycklig Mac-ägare och det är väl ändå huvudsaken tycker jag! En PB G4! Fin som fan...
Mac OS X måste känna till var din hemkatalog finns och vad den heter för att t ex inställningar ska sparas på rätt ställe. Men om du ändrar namnet i Finder får inte Mac OS X reda på ändringen och tror därför att din hemkatalog inte finns och kan av det inte hitta t ex dina inställningar.
Genialiskt mac..genialiskt...nu har jag fått ordning på det här med installeringar iallafall..tack för hjälpen..stryk frågorna de vill jag inte se=) pinsamma hehe
hehe ja verkligen..en ny fråga nu dock bara
i sökmotorer..exempelvis google etc..står ju sökningarna man gjort..på pc kan man ta bort en enskild sökning med deleteknappen..hur rensar sådan sökningar lite snyggt=)?
men finns ju ingen delete knapp
lägger till en fråga..satt i dvd film..orgianl.. men när jag tar med fjärrkontrollen o tar dvd så står det att formatet inte stödjs.varav detta?..vlc klarar det galant
men finns ju ingen delete knapp
lägger till en fråga..satt i dvd film..orgianl.. men när jag tar med fjärrkontrollen o tar dvd så står det att formatet inte stödjs.varav detta?..vlc klarar det galant
backspace är macs delete knapp. du kan komma åt delete-funktionen genom att klicka på FN+backspace.
Ang dvd, vad har du för region? Känns som om det är problemet.
Jag brukar förklara .dmg-filer med att dmg-filen är omslagspappret, den vita disken kartongen till det du vill åt. När du tagit ut det du vill ha så slänger du pappret och kartongen. Brukar fungera bra.
Förstår inte varför inte Apple har satten spärr så man inte kan döpa om sin hemmapp. Idiotiskt! Luktar Microsoft lång väg.
Jag vet inte hur många gåner jag har gjort det för första gången, men jag har aldrig lagt märke till den varningen.
Jag tycker att det ska vara omöjligt att byta namn påden, eller hellre: att det ska gå att göra utan att det får negativa konsekvenser.
Anledningen till att du inte ska byta namn på hemmamappen är pga den underligande unixstrukturen i systemet. Unixen förutsätter att din hemkatalog SKA heta samma sak som ditt konto (vissa modifieringar finnes i andra system).
Kom ihåg att det gäller flera mappar.
Library/Bibliotek mappen som ligger i din hem-katalog ska du inte heller byta namn/ta bort. Då försvinner alla dina programinställningar.
Desktop/Skrivbords mappen återskapas alltid.
Och det viktigaste! Som ny använder & även som gammal var ALDRIG inloggad som ROOT!!!! Helst ska du inte vara inlogagd som Administratör heller normalt.
Det rätta är att skapa ett Adminkonto vid installation, sen skapa ett nytt konto som vanlig användare och sen bara använda det kontot.
Adminkontot behöver man nästan aldrig logga in på. Man använder däremot Adminkontos namn/lösenord vid installation och avinstallation av program.
Den stora fördelen med att vara inloggad som vanlig användare är att man aldrig kan paja datorn utan att den fråga vad tusan du håller på med och slänger upp en lösenordsfråga. Det enda du kan paja då är din egen hemkatalog och isåfall kan du logga in som Admin och laga din vanliga hemkatalog.
puh...
Anledningen till att du inte ska byta namn på hemmamappen är pga den underligande unixstrukturen i systemet. Unixen förutsätter att din hemkatalog SKA heta samma sak som ditt konto (vissa modifieringar finnes i andra system).
Icke... i *nix baserade system så får du ange en hemkatalog när du skapar användaren. roots hem katalog ligger oftast i /root istället för /home/root eftersom /home kan ligga på en annan partition. Det vore olyckligt om något paja och den partitionen inte gick att montera.
Således kan man i ett *nix system byta namn på sin hemkatalog om man ber admin (eller man själv är admin) rikta om ens hemkatalog till den nya (innan man loggar in igen då) görs enkelt med usermod.
Eftersom Mac OS X bygger på BSD (ett *nix system precis som Creops säger) så måste man kunna göra något liknande frågan är bara hur?
Angående din första firefox fråga hade jag exakt samma problem, trodde jag skulle döda datorn. När jag väll kom på hur enkelt och smidigt det var kände jag mig riktigt dum. Man försöker göra saker mer komplicerade än vad de egentligen är när man är van vid windows eller som i mitt fall linux.
Okej då, det går. Egentligen inte så svårt när man vet hur man gör.
Det man måste in i är NetInfo databasen och ändra sökvägen till din hemkatalog, då kan du ha den döpt till vad som helst och var som helst.
Men detta rekomenderas inte för datornybörjare, om du däremot vill mecka oredntligt med datorn sök på http://www.macosxhints.com/ för hur man gör.
Mazur du har helt rätt i att jag var ute och cyklade lite där. Skyller på att jag är pangförkyld och ändå jobbar. Dumma mej.