Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app väljer fel smtp-server

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kan det komma sig av Mail.app ibland triskas med att försöka välja en annan SMTP-server än den som man har knutit till det aktuella mailkontot? Istället försöker programmet välja en annan smtp-server och oftast fungerar det då inte alls att skicka mailet. Försöker man då välja tillbaka till "rätt" smtp-server med hjälp av den popup-meny som mail aktiverar …

Använd popupmenyn nedan och försök med en annan server för utgående post. Alla brev kommer att använda denna server tills du avslutar Mail eller ändra nätverksinställningarna.

… så finns inte den "rätta" servern att välja i den lista som kommer upp!

Man kanske skulle bytt till Thunderbird när man ändå var på väg att göra det förra året (eller var det i våras?)?

Det låter som meddelandet som kommer upp om du inte kan ansluta till SMTP-servern. Det kan vara så att servern inte fungerar som den ska, eller att din Internetleverantör blockerat port 25. I så fall spelar det ingen roll om du kör Mail eller Thunderbird.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 16:57

Mail prövar alltid med den förinställda servern först. Går inte det av någon anledning så fortsätter den i listan och frågar vad den skall använda. Om du klickar på "försök senare" så försöker mail igen på förinställd server efter ett tag.
Om det strular brukar jag stänga mail och sedan starta det igen och då brukar det fungera. Oftast är det internetleverantören som ställer till problem.

Hmm, ok, får testa lite mer…

Hittade en intressant länk i ämnet här.

Mail: Can't send messages, "Cannot send message using the server smtp.xxxxx.com" alert appears
After deleting and recreating an account in Mail, you might not be able to send emails even if you can receive them. When you try to send a message, this alert may appear:

"Cannot send message using the server smtp.xxxxx.com"

This happens if the Simple Mail Transport Protocol (SMTP) server, used for outgoing messages, was incorrectly entered with the first account even if it was correctly entered for the replacement account.

Solution

You should first verify that the network connection you're using is the correct one for the ISP that you want mail to communicate with.

1. Open Mail.

2. From the Mail menu, choose Preferences

3. Click Accounts.

4. On the Outgoing Mail Server (SMTP) pop-up menu, choose Edit Server List.

5. Delete all entries for the SMTP server that is mentioned in the error, and click Done.

6. Configure the current SMTP server by clicking Server Setting.

Note: If you need to use multiple SMTP servers for multiple Mail accounts, see this document.

7. Send a test message to your email address.

Ska testa och se om det fungerar eller inte.

1
Bevaka tråden