Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med iso/img

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-02 02:00

när jag ska bränna/öppna imagefiler så säger bara min macbook till mig att den inte känner igen formatet. är det någon uppgradering jag missat eller vad? har provat flera olika bränn och mountprogram men filerna känns inte igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 16:25

Har du provat Toast?

  • Medlem
  • 2006-12-02 16:58

Är det .img så kanske problemet ligger i att de suffixet används till två olika format; dels Apple's gamla skivavbildsformat (föregångare till .dmg), dels ett som florerar i Windows-världen. Har för mig att det fanns en gammal tråd där någon löst det med Windows .img genom att döpa om dom till .iso eller nåt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-03 00:35

Jag skulle vilja fortsätta den här tråden eftersom jag har ett relaterat problem. När jag skall bränna en film som är i iso-format (eller .img, det verkar vara sak samma) så kan jag inte göra det med det inbyggda programmet, alltså genom att skapa en brännmapp, lägga in filen där och bränna. testade tre gånger med både iso och img men ingen gick att spela i spelaren efteråt. En av gångerna hade den problem med att autentisera disken efteråt, så då var jag väl inte så förvånad över att det inte funkade, men de andra gångerna... Datan finns på disken men inte i rätt format gissar jag. Jag testade istället att bränna i Toast och det funkade, där fick man välja att göra en kopia och sedan väja från skivavbild. Då var det inga problem. Så den lösningen finns ju alltid. Men jag skulle gärna se att det funkade med brännmappen, det är ett smidigt och elegant system som jag hellre skulle använda än Toast när det gäller så här enkla brännjobb.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-03 19:34

imageformaten det gäller är både .img och .iso. jag har provat osx skivverktygen samt något program som vad jag förstår bara heter "burn".
får väl prova toast och hoppas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-03 19:52

Ok, men är det ingen som vet varför det inte bara funkar att bränna med bränningsmappen?

  • Medlem
  • 2006-12-03 21:09

Antagligen bränner du en data-skiva som innehåller en .iso-fil. Medan du med Toast gör rätt, bränner en skiva av filen.

Men jag tror du kan använda skivverktyget för att bränna skivor av disc images.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-04 15:47

precis, det är ju det som är så konstigt, jag väljer imagefilen i skivverktyg men den säger bara att den inte känns igen, samma sak i burn och när jag helt sonika dubbelklickar på filen/filerna i fråga. det känns som att min macbook inte vet vad en imagefil är.

Ett annat sätt att se på problemet är ju "det verkar som att din image-fil är skadad och ogiltig".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-04 18:47

men tre gånger på raken, olika imagefiler? visst det är möjligt, men det känns inte helt realistiskt.

1
Bevaka tråden