Min förhoppning var att det gick att göra annorlunda inställningar på min klient-dator och därmed komma åt internet parallelt med VPN. Om detta var omöjligt kanske det skulle finnas något bättre program att använda för VPN-kopplingen. Men så är det alltså inte?
Jag tycker det här verkar så konstigt och fattar inte varför det ska omöjligt att surfa samtidigt som man använder internetförbindelsen till att ha en VPN-tunnel aktiv. Därför testade jag att koppla upp min VPN som vanligt och sedan starta Parallell Desktop med Windows. Och tro det eller ej: Jag kunde surfa i windows samtidigt som MAX OSX hade VPN-kontakt med jobbet.
Det tycker jag stärker min teori om att det borde gå att lösa i OSX.
Njae, det kan vara en policy-fråga på ditt jobb. Normalt skall det alltså inte gå att surfa samtidigt som du är uppkopplad till jobbet via VPN. VPN innebär i praktiken att du har en säker (krypterad) förbindelse (eller tunnel) direkt mellan din PC och brandvägen på ditt jobb!
Brandväggen är ju där för att skydda jobbets nätverk mot alla säkerhetshot på internet.
VPN-tunneln ger ett "hål" enbart för dig att komma åt nätverket på jobbet - för att du ska kunna jobba fastän du sitter hemma.
Om din dator samtidigt är "öppen" mot internet kan ju något elakt nå din PC via surfningen (är ju inte direkt ovanligt ) och direkt studsa in i tunneln och då enkelt komma in igenom brandväggen.
Därför tror jag att det helt enkelt inte ska gå att surfa samtidigt som du har VPN igång!
Möjligtvis skall du kunna surfa "genom" jobbets brandvägg (det var nog Johan S som sa det) för då surfar du på "jobbets villkor" dvs säkrare än hemma.
Hursomhelst är inte detta något som du ska kunna "fixa" genom Mac OS, detta är en inställningssak i företagets brandvägg/regelverk.
Att det går långsamt genom en VPN-tunnel kan dels bero på att själva krypteringen kräver processorkraft dvs. att datorn (brandväggen) som krypterar inte orkar snabbare (eller har många tunnlar igång), dels kan det bero på en konfigurerad tröghet, dvs man har satt en bandbreddsbegränsning som hindrar att VNP-tunnlar tar "för mycket plats" i företagets internetförbindelse.
Om jag har rätt i mitt "företags-policy-resonemang" så har du, via Parallells, hittat en väg runt den inbyggda säkerhetsfunktionen i ditt företags VPN-klient. På nåt sätt kan internet sessionen i Parallells "lura" VPN-klienten :eek:
Tror nog att du skall vara försiktig och kolla med IT-folket på ditt jobb...