Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trummor i Logic express

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-03 16:21

Hej!

Jag är macanvändare sedan länge och musiker, men jag har aldrig använt logic. Har nu köpt logic express för att ha till min enkla pre-prod studio hemma. Har ett miditrumset som jag vill använda men har inte kopplat ihop det än. (har ståt i en replokal)

Har några frågor jag hemskt gärna skulle vilja få besvarade av någon som är lite mer haj på express än vad jag är. Tycker att "Rock kit" låter rätt sunkigt och har sett att det finns en massa andra trumljud i waw-format i logic. Frågan är bara hur jag öppnar dom i exs24? Jag vill kunna öppna en specifik virvel och en specifik baskagge och sedan editera dom med den inbygda midi-editorn. Hur gör jag? Blir inte riktigt klok på det här. Har dessutom samplat ett gäng virvelkaggar o pukor från trumset som jag skulle vilja använda.Kan jag använda dom i logic express?:eek:

Tacksam för svar!

Vänligen

/Erik

• Oregistrerad
  • 2006-12-03 17:34

Hej du,

Logic Express har endast EXSP24(observera P:et) vilket betyder att den endas kan spela upp
färdiga instrument. Du måste alltså göra instrumenten i fullversionen av EXS24 som följer med Logic PRO. Kan hända att det finns 3:e-parts program som kan skapa filer, men de får någon annan svara på.

Ett annat alternativ är att skaffa en annan mjukvarusampler som t.ex. Kontakt från Native Instruments.

/Pär

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-03 17:44

Tack Pär.

Det finns ju som sagt betydligt fler virvelkaggar i logic express ljudbank än den som är satt som preset på exempelvis rockkit. Hur infogar jag dem? Det måste ju gå.

/e

• Oregistrerad
  • 2006-12-03 19:23

Ja du... http://www.redmatica.com/Site/Pages/KM.php
Det är dock inte släppt än, men borde väl komma snart. Annars vet jag inte. Sitter med PRO själv...

Det är lite grejen med EXSP24 att man endast kan ladda in färdiga instrument. Dvs man måste gå via ett annat program om man vill ändra instrumenten. Det verkar däremot konstigt att dom lagt med massa samplingar man inte kan använda?

Tjenare heinke kul att du skaffat hemmastudio;). Jag kör inte Logic men jag kör Cubase men jag tänkte bara rekomendera en kanon sida precis som den här. Den heter
www.99musik.se. Och den är ganska lik den här sidan fast där är det diskussioner om alla musikprogram, instrument, egen musik och mycket annat. Sen jag blev medlem där har mitt musikskapande blivit mycket bättre (Dom vet nästan allt där).

Keep on swinging /Limpan2

1
Bevaka tråden