Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vista - Marknadens snyggaste os!

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-22 16:41
Ursprungligen av Macce65:

OS X brandvägg startar väl by default när du bootar, sist jag kollade var det så i alla fall.. samma som i Linux

Nix. Det är IPFW (ipfirewall) från FreeBSD som körs, med ett GUI från Apple. Den går även att sköta manuellt.
Eventuellt är den påslagen från början på bärbara, men inte stationära.

Citat:

Du kunde kanske hjälpt den stackars dyslexiska kvinnan genom att sälja in en Mac med OSX och bett den henne att logga in som Admin med ett lösenord varje gång hon skulle gjort något som kräver Adminrättigheter.

Hur skulle man annars göra det? Klart det behövs ett lösenord för ett behörigt konto för att göra administratörsåtgärder. (fö kan man aktivera root-kontot)
Vad du missar är att OS X är ett fleranvändarsystem i grunden. Tillskillnad från Windows, där fleranvändningen är tejpad ovanpå i efterhand. Och du vet väl att man inte ska använda ett konto med extra behörigheter i dagligt bruk?

Håller med. Man vill ju inte att säkerhetsfunktionerna ska ta över och styra ens datoranvändande. Blir man irriterad på funktionen så har man gjort något fel. Ett annat och kanske bättre sätt vore kanske att man kunde få ett meddelande när någonting upptäcks som inte är som det ska och inte bara varna att någonting kan gå åt skogen om du gör en viss grej.

Ursprungligen av Lone_fox:

Håller med. Man vill ju inte att säkerhetsfunktionerna ska ta över och styra ens datoranvändande. Blir man irriterad på funktionen så har man gjort något fel. Ett annat och kanske bättre sätt vore kanske att man kunde få ett meddelande när någonting upptäcks som inte är som det ska och inte bara varna att någonting kan gå åt skogen om du gör en viss grej.

Det är därför mina föräldrar aldrig borde få ha Vista på sina datorer. De läser allt som står överallt på skärmen ganska okritiskt, de skulle få panik av alla varningar. Jag skulle få samtal var tionde minut när de tror att uppdragen för firman, sparpengarna och semesterbildederna är stulna av någon hacker.

Jag tror att alla meddelanden kommer att inleda en ny era av hysteri. Här tänker vi kanske inte att de flesta inte har en aning om hur deras dator eller operativsystem fungerar.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

"Jag tror att alla meddelanden kommer att inleda en ny era av hysteri. Här tänker vi kanske inte att de flesta inte har en aning om hur deras dator eller operativsystem fungerar.

Hur sker övergången från User Mode till Admin mode i OS X?

Ursprungligen av Macce65:

Hur sker övergången från User Mode till Admin mode i OS X?

Har det orsakat dig några problem?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Har det orsakat dig några problem?

Det var en fråga..Hur sker övergången från User Mode till Admin mode i OS X?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-20 11:49
Ursprungligen av Macce65:

Det var en fråga..Hur sker övergången från User Mode till Admin mode i OS X?

Öh? När något som kräver admin-rättigheter görs i OS X så får användaren mata in en administratörs användarnamn och lösenord. Var det det du menade?

Detta sker mer eller mindre aldrig annars än när ett program ska installeras med användarövergripande inställningar. Inte vad jag kan komma på så här på rak arm iaf.

(Samma som i Unix egentligen...)

Ursprungligen av Jogin:

Öh? När något som kräver admin-rättigheter görs i OS X så får användaren mata in en administratörs användarnamn och lösenord. Var det det du menade?

Detta sker mer eller mindre aldrig annars än när ett program ska installeras med användarövergripande inställningar. Inte vad jag kan komma på så här på rak arm iaf.
"

Hmm, just så..är det enklare att, som i OS X, skriva in användarnamn o lösenord än att se den övergången visas genom att skärmen tonar ner till mörkt läge ett ögonblick ??

Den varningsfunktionen för ändring av Userläge är till för att användare ska tänka till innan de klickar ja.. som när ett dolt script på en websida försöker installera nåt på din dator..och nu menar jag inte activeX-controller

Senast redigerat 2007-02-20 12:28
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vad är det för konstig säkerhet som gör skärmen mörkare när något potentiellt skadligt görs? Behövs ingen bekräftelse eller ges det ingen annan information om t.ex. vad som kan vara skadligt. Att generellt göra skärmen mörk verkar konstigt.

Det är ett enklare sätt att byta Userläge än att skriva in användarnamn o lösenord...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-20 16:37
Ursprungligen av Macce65:

Det är ett enklare sätt att byta Userläge än att skriva in användarnamn o lösenord...

Det är ju absolut inte säkrare iaf...

Ursprungligen av Jogin:

Det är ju absolut inte säkrare iaf...

...och följs av en kvitteringskapp där du godkänner intallationen, eller vad det nu är som orsakar modebytet.

många kanske inte skulle förstå om det stog att man byter från User Mode till Admin Mode ..

Det vore nog inte tekniskt svårt att lägga in lösenordsskydd där om man ansåg att det skulle bli mer omtyckt av användarna är denna lite smidigare varning.

Under utvecklingen av Vista har man videofilmat olikaa användargrupper för att se hur de hanterar datorer/OS, läste jag nyligen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-20 19:52
Ursprungligen av Macce65:

...och följs av en kvitteringskapp där du godkänner intallationen, eller vad det nu är som orsakar modebytet.

många kanske inte skulle förstå om det stog att man byter från User Mode till Admin Mode ..

Kom igen, nu försvarar du Vista blint utan närmare eftertanke. Att behöva ange sitt lösenord signalerar helt klart mycket tydligare eskaleringen till admin-rättigheter. Mycket mer så än att endast klicka på en Ok/Confirm/whatever-knapp. De flesta användare läser inte ens popup-rutor eller felmeddelanden innan de klickar Ok/Cancel.

Ursprungligen av Macce65:

Det vore nog inte tekniskt svårt att lägga in lösenordsskydd där om man ansåg att det skulle bli mer omtyckt av användarna är denna lite smidigare varning.

Säkerhet och vad som är "omtyckt av användarna" är två saker som sällan har samma lösning.

Ursprungligen av Jogin:

Kom igen, nu försvarar du Vista blint utan närmare eftertanke. " "
Säkerhet och vad som är "omtyckt av användarna" är två saker som sällan har samma lösning.

Kom igen, nu attackerar du Vista blint. Att skriva in användarnamn och ett lösenord är ETT sätt att varna användaren, en mörkad ruta och en bekräftelseknapp är ett annat som valts av en tillverkare som har en kundbas på 500 miljoner användare att tänka på...

Jag respekterar att du föredrar lösenordsinlogging, så Vista är kanske inget för dig, såvida du inte vill spela nästa generations spel, förstås..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-20 20:34
Ursprungligen av Macce65:

Kom igen, nu attackerar du Vista blint. Att skriva in användarnamn och ett lösenord är ETT sätt att varna användaren, en mörkad ruta och en bekräftelseknapp är ett annat som valts av en tillverkare som har en kundbas på 500 miljoner användare att tänka på...

Öööh, det är också just därför alla användare bara klickar Ok/Cancel utan att läsa vad fan det står... Braaaa Microsoft! Användarvänlighet i ett nötskal.

Ursprungligen av Macce65:

Jag respekterar att du föredrar lösenordsinlogging, så Vista är kanske inget för dig, såvida du inte vill spela nästa generations spel, förstås..

Ett ord: Xbox.

Ursprungligen av Jogin:

Öööh, det är också just därför alla användare bara klickar Ok/Cancel utan att läsa vad fan det står... Braaaa Microsoft! Användarvänlighet i ett nötskal.
Ett ord: Xbox.

Jag klickar inte ok utan att tänka, så då stämmer det inte med alla användare..inte alla som inte använder Mac är korkade, som du verkar tro..:)

När jag skrev Nästa genarations spel så syftar jag på de som görs för DX10, typ Crysis.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-20 22:38
Ursprungligen av Macce65:

Jag klickar inte ok utan att tänka, så då stämmer det inte med alla användare..inte alla som inte använder Mac är korkade, som du verkar tro..:)

Med "alla" åsyftas inte "precis exakt varenda människa i hela universum", utan snarare "den överväldigande majoriteten". Kom igen nu, du fattade det, eller hur? Allvarligt, du förstod det. Du påstod ju att du inte var korkad?

Det faktum att "alla" (se tidigare definition) klickar bort rutor utan att läsa har inget med att de är korkade att göra. De gör det för att de struntar i vad de står. De vill bara komma förbi hindret som operativsystemet/programmet slängde fram.

Eftersom jag själv är utvecklare är jag smärtsamt medveten om att användare aldrig någonsin läser fel eller popup-rutor. De säger "det kom ett meddelande", eller "det blev nåt fel", men aldrig någonsin läser de meddelandet eller felet. Detta känner säkerligen även supportpersonal runt om i världen till. Just av detta skäl bör man utforma ens program så att popup-rutor och andra meddelanden så sällan som möjligt dyker upp någonstans. Eftersom användare är så vana vid att ständigt klicka OK/cancel för att komma vidare så tror jag, och många med mig, att Vistas säkerhetsverifierings-popup efter ett tag kommer att ignoreras och bara godkännas; det vill säga när användarna har fått den ett antal gånger och den inte längre är ny eller ovanlig. Detta är grunden till den omfattande kritik som denna funktion har fått.

Utöver detta så finns ju även problemet att om en person är inloggad med ett konto med admin-rättigheter så kan denne utföra åtgärder som kräver admin-rättigheter utan att ange något lösenord. Eftersom många användare alltid är inloggade på detta vis så gör det att säkerhetsaspekten mer eller mindre har eliminerats. Jämför med Mac OS X, där en användare, trots att den är inloggad med admin-rättigheter, och trots att det inte krävs något lösenord vid uppstart, ändå kräver att man anger admin-lösenordet då en sådan åtgärd efterfrågas. Det är skillnaden mellan säkerhet och att verifiera att en människa med fungerande pekfinger sitter framför skärmen...

Ursprungligen av Macce65:

När jag skrev Nästa genarations spel så syftar jag på de som görs för DX10, typ Crysis.

Jaha, det struntar jag i. Precis som allt fler nuförtiden så föredrar jag konsollspel.

Senast redigerat 2007-02-20 22:50
Ursprungligen av Jogin:

Det faktum att "alla" (se tidigare definition) klickar bort rutor utan att läsa har inget med att de är korkade att göra. De gör det för att de struntar i vad de står. De vill bara komma förbi hindret som operativsystemet/programmet slängde fram.
Eftersom jag själv är utvecklare är jag smärtsamt medveten om att användare aldrig någonsin läser fel eller popup-rutor. De säger "det kom ett meddelande", eller "det blev nåt fel", men aldrig någonsin läser de meddelandet eller felet. Detta känner säkerligen även supportpersonal runt om i världen till. Just av detta skäl bör man utforma ens program så att popup-rutor och andra meddelanden så sällan som möjligt dyker upp någonstans. Eftersom användare är så vana vid att ständigt klicka OK/cancel för att komma vidare så tror jag, och många med mig, att Vistas säkerhetsverifierings-popup efter ett tag kommer att ignoreras och bara godkännas; det vill säga när användarna har fått den ett antal gånger och den inte längre är ny eller ovanlig. Detta är grunden till den omfattande kritik som denna funktion har fått.

Till detta "struntar i vad det står" kommer lång tradition av att det inte står något begripligt i en varningsdialog. Ofta kommer generella felmedellanden som inte säger precis vad jag ska göra, åtminstone inte för normalanvändaren. Den klassiska rutan som hängde med windows ända till och med 2000 däe det stod "Enhet A är inte klar än. Vill du avbryta eller försöka igen?" är ett typexempel. Här har vi en av användarens vanligaste vardagssituationer som får ett så konstigt svar istället för "Sätt i disketten och klicka igen!" Man lär sig liksom att det sällan står något begripligt i dialogerna och lär sig klicka bort dem utan att läsa. Det är en lång uppförsbake tillbaka till dialog för alla utvecklare.

m

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Till detta "struntar i vad det står" kommer lång tradition av att det inte står något begripligt i en varningsdialog. Ofta kommer generella felmedellanden som inte säger precis vad jag ska göra, åtminstone inte för normalanvändaren. Den klassiska rutan som hängde med windows ända till och med 2000 däe det stod "Enhet A är inte klar än. Vill du avbryta eller försöka igen?" är ett typexempel. Här har vi en av användarens vanligaste vardagssituationer som får ett så konstigt svar istället för "Sätt i disketten och klicka igen!" Man lär sig liksom att det sällan står något begripligt i dialogerna och lär sig klicka bort dem utan att läsa. Det är en lång uppförsbake tillbaka till dialog för alla utvecklare.

m

Bra inlägg.

Som påpekat (citerat ovan) så finns det en stor kategori användare som klickar bort allting utan att bry sig (till sin stora nackdel). Det är ofta den delen av användarna som ser sig själva som aningen med avancerade än de som tar allt bokstavligt och tror att apokalypsen är kommen så fort ett felmeddelande visas på skärmen (typ mina föräldrar).

En mäktig pedagogisk uppgift väntar Microsoft. Eller så har de bara alla varningsrutor bara för att rentvå sig från sitt ansvar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-02-21 12:32
Ursprungligen av Redglittercoffin:

En mäktig pedagogisk uppgift väntar Microsoft. Eller så har de bara alla varningsrutor bara för att rentvå sig från sitt ansvar.

En tänkbar metod vore ju att skära ner på mängden överflödiga popup-rutor... Men men, att lägga till ännu fler, vilket verkar vara deras tänkta lösning, kanske fungerar det också.

Ursprungligen av Jogin:

En tänkbar metod vore ju att skära ner på mängden överflödiga popup-rutor... Men men, att lägga till ännu fler, vilket verkar vara deras tänkta lösning, kanske fungerar det också.

Igårkväll var jag på en tillställning där jag råkade hamna bredvid en dam som jobbat med datorgrafik i många år. Någon gång under kvällen nämnde hon med viss stolthet att hon köpt en "PC med Vista" för ett par veckor sedan. (Hon hade inte bara köpt en "PC")

Då passade jag på att fråga henne om UAC och hon hade inga probem att förstå nertonigen av skärmen och varningarna/följdfrågorna om hon själv startat processen som föranleder nertoningen. Frågorna är ju anpassade till vad som orskat övergången till mörkade skärmen, sa hon.

Det verkar som om verkliga Vistaanvändare inte irriteras över UAC men att vissa personer på detta forum blir det även om de inte kör Vista,..

Hon nämnde sedan att hon switchat från Mac till "PC med Vista" och att en ny värd hade öppnat sig för henne. Det fanns så mycket nytt och intressant att lära sig, sa hon. Det var inte första gången jag pratat med en switcher, men första gångern jag hört det från en grafiker.

Hon var jättenöjd med sitt val och förstår inte längre varför grafiska branchen är så inkörd på Mac.

Kan nån här förklara det? Kommer Resolution Independance i Leopard? (finns i Vista, liksom i XP)

(Kanske passar detta inlägg bättre i switchertråden?..)

Ursprungligen av Macce65:

Igårkväll var jag på en tillställning där jag råkade hamna bredvid en dam som jobbat med datorgrafik i många år. Någon gång under kvällen nämnde hon med viss stolthet att hon köpt en "PC med Vista" för ett par veckor sedan. (Hon hade inte bara köpt en "PC")

Du borde bli politiker, det enda du glömde säga var att damen var ensam stående med barn.

Ursprungligen av Macce65:

Kan nån här förklara det? Kommer Resolution Independance i Leopard? (finns i Vista, liksom i XP)

Jasså, jag vet inte riktigt om man kan säga att XP eller Vista har Independent resolution. Ge mig gärna mer information eller länk på detta för att motbevisa.

Ursprungligen av draags:

Du borde bli politiker, det enda du glömde säga var att damen var ensam stående med barn.

Det där förstog jag inte riktigt? Förklara gärna va du menar? Hon sa inget om ensamstående o barn, det vet jag inget om.

Citat:

Jasså, jag vet inte riktigt om man kan säga att XP eller Vista har Independent resolution. Ge mig gärna mer information eller länk på detta för att motbevisa.

Läs Wikipedia om Windows Presentation Foundation (som tidigare kallades Avalon) eller läs exempelvis detta:

http://www.axialis.com/tutorials/tutorial-vistaicons.html

och en enklare förklaring jag hittade på aeroxp.org :

"Normal applications in Vista are resolution independent. Basically, what happens is that, when an application gives a bitmap of its contents to the DWM (remember: window = content + frame), the DWM will detect if it was made for a different DPI. If it was, DWM basically puts a scale transformation on it. When DirectX goes to draw this, it sees the scale transform, and transforms the mesh the texture should be applied to. It's like, having a certain amount of butter per average slice of bread, then trying to spread that same amount of butter on a slice twice the size. It sort of stretches the texture (which is the window content bitmap)"

"Also, many of the applications shipping with Vista are high-DPI aware."

Kommer Resolution independence i Leopard? Leopard måste bli något helt enastående efter att man lovat hemliga features i snart ett år.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-02-22 10:06
Ursprungligen av Macce65:

Kommer Resolution independence i Leopard? Leopard måste bli något helt enastående efter att man lovat hemliga features i snart ett år.

Det hoppas jag verkligen att det blir! Som det är nu så är Vista nästan ett alternativ för mig, iaf mot OS X Panther. Tiger ligger fortfarande före, men inte så många ljusår längre. Jag är glad för PC-ägarnas skull. Fast jag tycker synd om de mac-hatarna som "hatar allt grafiskt lull-lull i OSX"... men konstigt nog säger de inte längre sånt. *host* frostat glas *host*

Jag kör själv Vista (och OS X Tiger) och tycker att det är över förväntan. Det ÄR dock jävligt störande med alla pop-upp fönster. Och snyggt? Nja, men annorlunda. Tyckte det var coolt i några dagar. Nu har jag avvaktiverat Aero, det tar bara fokus från arbetet.

Det många verkar ha missat, är att om man skapar ett vanligt konto och använder det, kommer man (precis som i OS X) få ange lösenord för att gå vidare. Detta framgår inte någonstans dock, och de flesta kommer nog aldrig skapa mer än det kontot som skapas vid installationen - vilket betyder att de bara klickar bort varningarna, som tidigare nämnts.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-22 10:11
Ursprungligen av Macce65:

Kommer Resolution independence i Leopard? Leopard måste bli något helt enastående efter att man lovat hemliga features i snart ett år.

MS lovade ju features till Vista i drygt 5 år, men så blev det ju något alldeles enastående fantastikt också. Jag menar, man kan ha små gadgets på skrivbordet!! Och webbläsaren har flikar så man inte behöver ha flera fönster öppna. En sökning tar nu mindre än 10 minuter! Gränssnittet ser inte längre ut som om någon unge byggt det med Duplo.

Bäst jag säljer min mackintorsk.

Ursprungligen av rhesus:

Bäst jag säljer min mackintorsk.

Min mackintorsk är så gott som redan såld.

Ursprungligen av Macce65:

Det där förstog jag inte riktigt? Förklara gärna va du menar? Hon sa inget om ensamstående o barn, det vet jag inget om.

Politiker brukar gärna berätta att de sprang på någon, träffade någon pratade med någon om ett ämne för att lägga tyngd i sitt resonemang och gärna lägga till att kvinnan är tex ensam stående, handikappad och har barn för att skapa sympati hos väljar kåren.

Jag träffade nämligen häromdan häromdan en äldre kvinna med dyslexi som precis köpt Vista, hon beklagade sig under hela bussresan över hur jobbigt det var att förstå alla dessa pop-up fönster som dök upp och ta ställning vilket val hon skulle göra. Hon sa att hon kände sig lurad av försäljaren som glatt berättat hur smidig Vista var.

Ursprungligen av draags:

Jag träffade nämligen häromdan häromdan en äldre kvinna med dyslexi som precis köpt Vista, hon beklagade sig under hela bussresan över hur jobbigt det var att förstå alla dessa pop-up fönster som dök upp och ta ställning vilket val hon skulle göra. Hon sa att hon kände sig lurad av försäljaren som glatt berättat hur smidig Vista var.

Du kunde kanske hjälpt den stackars dyslexiska kvinnan genom att sälja in en Mac med OSX och bett den henne att logga in som Admin med ett lösenord varje gång hon skulle gjort något som kräver Adminrättigheter.

Ursprungligen av Macce65:

Du kunde kanske hjälpt den stackars dyslexiska kvinnan genom att sälja in en Mac med OSX och bett den henne att logga in som Admin med ett lösenord varje gång hon skulle gjort något som kräver Adminrättigheter.

Jag hoppas du förstår att jag enbart gjorde ett exempel.

Ursprungligen av draags:

Jag hoppas du förstår att jag enbart gjorde ett exempel.

jag förstår...men till skillnad från dig träffade jag damen som bytte från Mac till "PC med Vista" i verkligheten, igår kväll, på en tillställning på en restaurang på söder..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-02-22 08:58
Ursprungligen av Macce65:

...

Kan nån här förklara det? Kommer Resolution Independance i Leopard? (finns i Vista, liksom i XP)
...

http://www.99.se/macnyheter/106476-mac-os-x-10-5-leopard-blir-upploesningsoberoende.html ?

Bevaka tråden