Jag använder dagligen program som anses ha föråldrade gränssnitt - Eudora, BBEdit och Fetch är programmen jag tänker på främst. Speciellt Eudora och BBEdit kommer sällan på tal utan att gränssnittet "fulhet" kommer på tal. Jag skulle håller inte med om att de är fula (men jag hävdar inte att de är snygga heller), kanske lite omoderna däremot, men ytterst funktionella och välfungerande. När man använder ett program flera timmar dagligen är det effektiviten i användandet som till slut bestämmer om ett program är bra eller inte. För att vara effektiv behöver man kunna programmet väl och därför kan vanans makt göra att man trivs bra i ett program som utomstående inte kan förstå varför man använder.
Idag stödde jag dock på ett program som verkligen var fult. Jag menar, riktigt d-vla fult. Glöm snacket om omodernt gränssnitt, detta är på ett helt annat plan. Programmet dök upp som uppdaterat på MacUpdate idag, så det är under aktiv utveckling fortfarande (det hade ju varit lätt att sparka på ett 10 år gammalt program annars).
Programmet heter Movies Database och hemsidan är precis lika ful som programmet (hej webbdesign från 1995).
Jag bifogar en skärmbild från programmet så tror jag ni förstås vad jag menar. Skärmbilden finns även på hemsidan, men då väger den in på horribla 2,6 MB!