Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fulaste gränssnittet hittills?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder dagligen program som anses ha föråldrade gränssnitt - Eudora, BBEdit och Fetch är programmen jag tänker på främst. Speciellt Eudora och BBEdit kommer sällan på tal utan att gränssnittet "fulhet" kommer på tal. Jag skulle håller inte med om att de är fula (men jag hävdar inte att de är snygga heller), kanske lite omoderna däremot, men ytterst funktionella och välfungerande. När man använder ett program flera timmar dagligen är det effektiviten i användandet som till slut bestämmer om ett program är bra eller inte. För att vara effektiv behöver man kunna programmet väl och därför kan vanans makt göra att man trivs bra i ett program som utomstående inte kan förstå varför man använder.

Idag stödde jag dock på ett program som verkligen var fult. Jag menar, riktigt d-vla fult. Glöm snacket om omodernt gränssnitt, detta är på ett helt annat plan. Programmet dök upp som uppdaterat på MacUpdate idag, så det är under aktiv utveckling fortfarande (det hade ju varit lätt att sparka på ett 10 år gammalt program annars).

Programmet heter Movies Database och hemsidan är precis lika ful som programmet (hej webbdesign från 1995).

Jag bifogar en skärmbild från programmet så tror jag ni förstås vad jag menar. Skärmbilden finns även på hemsidan, men då väger den in på horribla 2,6 MB!

Kommentarerna från MacUpdate säger det mesta:

you seriously need to hire a graphic designer for that interface.

and for your website as well.

[...]

Ladies and gentlemen. The first blind Mac OS programmer. Take a bow.

You should pay me to use this. Now, if you will excuse me, I have to wash out my eyes with vinegar and hopefully try and get past this traumatic experience.

The WORST program I have ever seen to date. Congrats. Who cares how anything works when it looks this bad. You should be banned from your computer!

[...]

I haven't tried the software so this might be totally false... But looking at the way this developper codes his web page (not to mention design) I don't even wanna know how he codes his software... I guess that's the backwash of having so many switchers from the Intel move...

Jag vet inte vad jag ska säga. Men du har rätt. Det ser illa ut. 30 dollar ska de tydligen ha för det också.

Sidan håller sig inte riktigt till standard heller

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.databasecreativity.com%2F

Vojvoj, det där var ju groteskt! Ögonbedövande liksom.

Man häpnar fortfarande över hur lite som läggs ned på bra design. För ett par veckor sedan blev jag förevisad ett system som en kund överväger att köpa. Det handlar om ett jättesystem, globalt, massor med användare, massor med miljoner kronor i investering. Döm om förvåning när de glatt visar upp ett web-baserat gränssnitt med ALLA fel. Knallröda, chockgröna, illgula textfält blandat om vart annat. Textsjok med bara versaler. Inkonstistens i all layout. Tursamt nog bryr sig kunden om sina användare så den leverantören rök nog redan av den anledningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-04 14:47

Det som är sorgligt är att man måste jobba en hel del för att få det så fult. Om man bara gör ett vanligt gränssnitt i t.ex. XCode utan att pilla sönder färger och sabotera alla defaults, etc, så GÅR det inte att göra det så fult.

Ouch!

Men seriöst, det där gör ju ont i ögonen. Hur kan en utvecklare ens titta på det där och tänka "ja det här vill någon använda"? Tack för att du uppmärksammade oss på detta, kan användas som ett avskräckande exempel

Oj. Värre än Unicell innan de övergav sitt regnbågstema...

• Medlem
  • Täby
  • 2006-12-04 14:58

Schize! Det va nog det varsta jag nagonsin sett till OSX...

• Medlem
  • Borås
  • 2006-12-04 21:12

Fy fan vad det gränssnittet luktade illa.

• Medlem
  • 2006-12-04 21:34

hehe...

Citat:

I guess that's the backwash of having so many switchers from the Intel move.

Jag tycker det var riktigt snyggt ja!
/ Ray

Kanske använde den där "hemsida på 4 minuter"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-04 22:16
Ursprungligen av ninjamac:

Kanske använde den där "hemsida på 4 minuter"

Det är helt omöjligt att koka ihop en sådan soppa på 4 minuter...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-04 22:15

Helt underbart, makalöst!
Det finns en instruktionsmanual i pdf att ladda ner från sidan. Även den är klart värd en liten titt...

Vi verkar ha ett konsensus här när det gäller utseendet på det där programmet. Det sorgliga är att det kanske är världens bästa program i sin genre, men med det där gränssnittet så kommer utvecklaren aldrig att få speciellt många kunder från macvärlden...

Tänk vilken avgrundsdjup skillnad i filosofi det är jämfört med Brent Simmons (NetNewsWire) som kan lägga ner sanslöst med tid och ork på små subtila förändringar i gränssnittet.

• Oregistrerad
  • 2006-12-05 09:26

Man kan iaf. välja mellan SEX (6) olika gränssnitt de ni.

Hemsidan var annars fin - Började undra när browsern skulle ladda klart - tills jag såg alla logos längst ned. Kanske skulle skriva "Collection of ugly animated gif's:"

Ursprungligen av studiox:

"Collection of ugly animated gif's:"

Och jag som tycker det är lite småbesvärligt att ibland behöva leta på hela två nedladdningssajter för mac (versiontracker och macupdate). PC-nissarna måste tydligen hålla reda på femtielva av alla dessa knappar att döma.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och jag som tycker det är lite småbesvärligt att ibland behöva leta på hela två nedladdningssajter för mac (versiontracker och macupdate).

Varför hålla reda på båda? Det räcker gott med en av dom, de är rätt bra på att täcka in samtliga program för mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-05 15:03

AAARRRRGHHH!!! Det där var en riktigt hemsk upplevelse! Ett hån mot allt vad god smak heter.

OSX är vackert. Det där kan omöjligt vara ett OSX-app. Vet killen vad kontrast och läsbarhet är?

1
Bevaka tråden