Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilolägen på macen?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns tre olika vilolägen på macen (?):

1. Sätt skärmen i vila. (Inställd på 10 min)

2. Sätt datorn i vila när den varit inaktiv. (Inställd på 20min)

3. Sätt hårddiskarna i vila. (Ej markerad)

Vad ska jag välja om jag tex laddar ner en backup över natten på en orginalfilm jag redan äger? Jag vill ju inte att nedladdningen avbryts samtidigt så vill jag ju att datorn ska dra så lite ström som möjligt samt vara ljudlös. Stämmer mina inställningar ovan isf?
Äger ganska många orginalfilmer så det blir ju lite nedladdningar över natten.

Tips mottages tacksamt.

Tja, äger du originalfilmerna så kan du ju alltid använda Handbrake.

Hårddiskarna går inte i vila om de används (så länge det pågår en filöverföring mao).

Ursprungligen av irrelogical:

Tja, äger du originalfilmerna så kan du ju alltid använda Handbrake.

Hårddiskarna går inte i vila om de används (så länge det pågår en filöverföring mao).

Ok får kolla upp Handbrake...

Vad innebär sätt datorn i vila då? Vad händer förutom att hårddiskarna är på?

När datorn går ner i viloläge så sparas innehållet i arbetsminnet ner till hårddisken och i princip hela datorn stängs av, inklusive hårddiskarna.

Ursprungligen av irrelogical:

När datorn går ner i viloläge så sparas innehållet i arbetsminnet ner till hårddisken och i princip hela datorn stängs av, inklusive hårddiskarna.

Dum fråga kanske men varför finns då alternativet att markera i om hårddiskarna ska stängas av? Tack för dina snabba svar förresten!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-05 15:52
Ursprungligen av Ikaruga:

Dum fråga kanske men varför finns då alternativet att markera i om hårddiskarna ska stängas av? Tack för dina snabba svar förresten!

Jo annars skulle den stå och snurra hela natten även om de inte arbetade med något. Kryssar du i den rutan så betyder det att HDn stannar när du t ex sitter och läser en jättelång text på skärmen. Då behöver inte HDn jobba så då stannar den. Kan då spara lite på batteriet på en bärbar. Har du mycket RAM så behövs inte HDn lika mycket och den kan då stanna för att bli tystare och spara på batteriet (på bärbara). Mång korta stopp och uppstarter kan däremot förkorta livslängden på hårddisken. Om den ska hålla 10 år så kanske den bara klarar 9 istället.

1
Bevaka tråden