• Medlem
  • International user
  • 2006-12-06 15:04

Hej!

För ett tag sedan fick jag för mig att testa Onyx för att rensa och optimera systemet lite. Av någon outgrundlig anledning (förmodligen för att jag tyckte att Spotlight hade blivit så segt) markerade jag att Onyx skulle skapa ett nytt Spotlightindex. Så här i efterhand ångrar jag det en aning, för Onyx avslutades med ett felmeddelande och helt plötsligt har Spotlight slutat att fungera som det ska. Det är väldigt mycket som inte hittas; t.ex. verkar den bara hitta program som har jag startat efter att felet inträffade.

Jag har sökt runt en del på nätet och i princip hittat två möjliga lösningar på problemet (som bägge ska skapa ett nytt Spotlightindex):
- Köra sudo mdutil -E /
- Lägga till hela hårddisken under "integritet" och sedan ta bort den därifrån. Se t.ex. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301562

Tyvärr fungerar inget av ovanstående för mig. Indexeringen börjar, men sedan avslutas den alldeles för snabbt. Jag har därefter använt Spotless för att kolla storleken på mitt Spotlightindex och det hamnar alltid på 3.9MB, vilket ju är alldeles för lite för en hårddisk med ca 60 GB data. Det verkar alltså som att spotlight inte "ser" hela hårddisken, utan bara indexerar en del av den (samma del varje gång, verkar det som). Jag kör för övrigt 10.4.8 på en PowerBook G4.

Hoppas att nån kan komma med nåt hjälpsamt svar!