Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projekt med teknisk utmaning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Allihopa!

Jag är otroligt grön både i mac-världen och i denna diskussionsmiljö. Jag/vi kommer inom kort att investera i diverse utrustning, men vi behöver er hjälp.

Jag har ett företag tillsammans med tre andra hockeytränare som vi drivit med gott resultat ett par år. Nu har vi finslipat vår metodik och pedagogik såpass mycket att vi söker andra utmaningar - integration av video- och datateknik i ishockeyträningen. Vårt lilla framtida projekt består av följande nämligen:

Tänk er att den effektiva tiden som en ishockeyspelande ungdom får feedback från sin tränare är ca 3 minuter under ett 60 minuterspass (otroligt, jag vet). Det vill vi ändra på.

Vi vill konstruera ett system (filmkamera, dator, nätverk) där man filmar spelaren från start till slut i en övning och när spelaren ställer sig sist i kön så kan han blicka upp mot en skärm och se sig själv åka. Direkt feedback. Den filmade sekvensen visas alltså med kanske 30 sekunders eftersläpning via ett LAN. Vi vill att detta ska ske automatiskt och i ett första läge kommer vi att använda oss av stationära filmkameror. I ett senare skede vill vi kunna utveckla detta till att sätta filmkamera på tex hjälmen på en målvak, med trådlös överföring, men det ligger lite längre fram i tiden.

Nu till saken - har någon av er någon aning om:

Är detta möjligt?
Vad behöver vi skaffa för utrustning?
Finns programvara för sådant här?
Vet någon vilka kanaler som kan ha sådan kunskap?

Om någon har någon aning så hör gärna av er via forat eller till min e-adress robert@fairplayhockey.se

Med vänliga hälsningar
Robban

Ja, det är möjligt.

(men sen vet jag inte så mycket mer)

En lösning är om man t ex via vlc öppnar kameraströmmen och där ställer in en fördröjning på bilden (vilket jag tror ska gå, iaf med ljud).

Låter mer som ett projekt som löses mer med videoteknik än med datorteknik. Men vad vet jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 09:54
Ursprungligen av johan_tanying:

Låter mer som ett projekt som löses mer med videoteknik än med datorteknik. Men vad vet jag.

Johan,

Därför la Robban inlägget i diskussionen "Videoproduktion"...

- T

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 09:56

Robban,

Intressant projekt!!

En snabb snabb sökning på Google gav bl.a. denna länk...

Lycka till,

- Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 23:42

Jag tycker det låter rätt komplext. Jag tänker disksystem, videofeed, infrastruktur för presentation av materialet, mjukvaror etc.

Det här låter som det skulle behöva hanteras i projektform med väldigt tydliga avgränsningar så inte budget och annat springer all världens väg...

Låter som en spännande plan!

/hicke

Inte undra på att föräldrarna klagar på att idrottande ungdomar är dyra i drift...

Hej allihopa,

Jag har löst det och har fått riktigt bra hjälp av Macoteket! Dartfish var inte riktigt vad jag sökte men kan kanske användas ändå. Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden