Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med färgkorrigering Aperture

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 14:18

Hej på er!

Jag har nu använt Aperture ett tag, både version 1 o 1.5 men utan att skriva ut från programmet. Det gjorde jag häromveckan. Jag använder en Canon Pixma 4200 och en PB Jag får helt enkelt inte till färgprofilen överhuvudtaget, bilden blir mörk och kraftigt färgad. Men om jag däremot skriver ut samma bild i PS 8 så blir den i det närmaste perfekt. I Aperture har jag använt allt från "system managed" profil, till en hel del andra på nätet, bla Epsons utan att få det mer än ett par grader bättre. I PS 8 frågas jag om jag vill använda den inbäddade srgb-profilen i bilden som använder. Har försökt flytta profiler från olika mappar så att Aperture ska kännas vid dom men programmet laddar bara en del profiler, inte alla. Skumt!

Gör jag ngt generalfel här eller?

Ha det/Carl

Jag gissar på att både Aperture och skrivardrivern lägger på färghantering, då brukar det bli pannkaka. Kolla att du tillämpar en profil i Aperture och att det INTE tillämpas nån färgkorrigering alls i skrivardrivern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 03:20

Nu har jag kollat det du tipsade mig om Per, lite bättre, men tyvärr långt ifrån utskriften i Photoshop. Hur jag än gör så lyckas jag inte få programmet att läsa vissa icc profiler som jag lägger i /library/colorsync/profiles. Dom här vill t.ex inte bli inlästa. Får ni andra bra utskrifter från Aperture?

Hmm... jag är absolut ingen stjärna på färghantering, men jag tror att Aperture bara visar utskriftprofiler i sin dialog, och de du markerat ovan är inte utskriftsprofiler. Så om du har en korrekt skrivarinstallation, eller lagt utskriftsprofiler i /library/colorsync/profiles så ska de dyka upp i Apertures utskriftdialog - det gör de hos mig.

Här är mina inställningar:

Min skärm är kaliberar med en Gretag Eye-one, och den profilen är vald i Systeminställningar->Bildskärmar->Färg.

Photoshops färginställningar använder läge Adobe RGB för RGB-bilder, vilket är det läge du bör jobba i. Color Management Profiles (vad det nu heter på svenska) är inställt att "preserve embedded profiles".

När jag skriver ut, vare sig i Photoshop eller Aperture, väljer jag en profil för min kombination av papper och skrivare, t.ex. Epson 2100 Watercolor MK, i programmets utskriftsdialog.

I skrivarinställningsdialogen har jag slagit av all färghantering, skrivardrivern ska alltså inte försöka förbättra bilden efter det att Photoshop eller Aperture redan tillämpat en utskriftsprofil.

Kan det vara så att du blandat ihop användningen av de olika profilerna? Berätta gärna mer om hur det går!

/Per

Senast redigerat 2006-12-09 18:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 20:27

Japp, jag har blandat ihop utdata med bildskärms colorsync. Men du börjar det klarna lite mer. Skrivaren lägger inte på ngt alls, det har jag stängt av i skrivarinställningar, så långt är det ok. Inställningen i Aperture ser ut så här. Betydet valet "system managed" att Aperture inte lägger på ngt alls utan låter skrivaren lägga på istället?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-09 20:44

Ja.

Jag får numera efter trixande fenomenala utskrifter från Aperture med en Epson multimaskin (CX6600) och ändå så kör jag med ersättningspatroner. Jag har dock gamma uppdraget en hel del - det blev för mörkt annars.

Jag tror att System Managed betyder att färghanteringen lämnas till de ColorSynk-inställningar man har. Jag väljer alltså min skrivarprofil i den dialogen, i ditt fall en av Canon-profilerna, i stället för "System Managed".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 21:44

Dom profiler jag testat har alla varit för mörka, gula med dålig färgåtergivning. Vad jag vet hittills så finns det ingen icc profil för Pixma 4200 samt Canons egna fotopapper. Men varför funkar det så väldigt bra i Photoshop? Jag vill ha en allmängiltig RGB skrivarprofil som matchar bilderna. Kan man inte hitta det någonstans? Eller är det knutet till papperstillverkarna?

Senast redigerat 2006-12-09 21:54
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-09 22:08

Jag trixade med ICC-profiler tills jag gav upp. Idag kör jag "System Managed" och "Gamma 1,20" i Aperture. Skrivaren är inställd i manuell Color Controll där jag inte gjort några inställningar alls. Mode är "EPSON Vivid". Kvaliteten har jag på "Automatic" och jag skriver alltid ut på matt och ganska tjockt papper.

Efter en längre tids fördjupning i vetenskapen om ICC är detta alltså den triviala lösningen för mig. Vad jag har lärt mig är att papperet är avgörande för resultatet - framför allt när det gäller svärta/mörkhet i bilden.

Jag har aldrig någonsin i mitt liv lyckats skriva ut en blank bild utan att det flyter och kladdar eller blir ränder. Men detta gör absolut ingenting då jag avskyr blanka bilder

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 22:53

Yes! Nu har jag fått till grovinställningen!! Återstår lite finlir innan det blir perfekt, ja det blir det väl aldrig förresten... Tackar för att ni pekat mig i rätt riktning Per o mjg! Jag har nu System Managed i Aperture och påslaget color sync i skrivaren. Det som rörde ihop det var lite virriga inställningsmöjligheter i Canons utskriftmenyer. Dock inte helt självklart att få till det här med färgåtergivning på hemmaskrivaren om man säger så...!

Ha det!

Carl

1
Bevaka tråden