Jag har nyligen satt i en 400GB Seagate Barracuda 7200.10 i min iMac G5 20" 1.8GHz (rev. A), men börjar trots allt nytt härligt utrymme nästan ångra mig. Hårddisken blir nämligen oroväckande varm. Nu har datorn varit igång i ca 4 timmar, sysselsatt med inte alltför krävande uppgifter. Enligt hårddiskens inbyggda SMART-sensor är disken 65° varm, vilket är 5° ÖVER den maxtemperatur som är angiven i Seagates specar. Sist jag kollade mådde hårddiskar bäst i rumstemperatur. Den fabriksmonterade Western Digital-disken som satt i innan blev även den runt 55° varm vid normal belastning, vilket är lägre men i och för sig även var dess specade maxtemperatur. Värt att nämna är att CPU:n inte blir onormalt varm (runt 75° om man stressar den).
Hur varma blir era hårddiskar? Upplever ni nån skillnad mellan egenmonterade och fabriksmonterade hårddiskar? Vore ju synd och skam om man inte kunde montera i vilken S-ATA-disk som helst i en iMac.
Relaterad fråga: är den någon som vet hur iMacens hårddisktemperatursensor är fastlimmad? Jag funderar på om man skulle ta loss den och fästa direkt på disken, så att fläktarna kickar igång tidigare och därmed kyler disken bättre. Som det är nu kan det diffa på över 10 grader mellan diskens egen sensor och datorns hårddisksensor. Att den sistnämnda dessutom sitter under disken gör inte direkt saken bättre (värmen stiger uppåt usw.) Jag kan leva med lite fläktljud om det innebär att disken inte pajar efter tre månader.
Programtips: Temperature Monitor