Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förstörd videofil - Går den att rädda?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-09 01:52

Hej,
I ren frustration kastar jag in en fråga i dett forum och håller tummarna.
Jag har hittat en gammal videofil som jag nu inte lyckas titta på. Det är en ".mov"-fil. Jag har försökt med quicktime (med flip-for-mac installerat), VLC, MPlayer, Imovie. Har också försökt konvertera filen med "VisualHub" men jag får bara felmeddelanden när jag försöker. Nu undrar jag (om det nu är så att videofilen är såpass skadad att den inte går att beskåda) om det finns något program som kan "rippa" eller "plocka ut" bilder ur den skadade filen? Min tanke var att en videofil består av filmrutor och man kanske kunde se något grafiskt i filen utan att kunna spela upp hela filmen? Jag har tillgång till både Mac och PC så om någon kan tipsa om program som kan göra detta så vore jag väldigt tacksam.

//mazon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 03:30

Prova med iSquint. Fast det funkar kanske inte heller, men man kan ju i sådana fall öppna filmen kanske med en gammal mac, som kör 9.1 (eller vad det nu var innan...), det gjorde jag med gamla klipp från gamla digitalkameror och videoklipp som var filmade med videokamera inkoppad in i macen runt 1997.

  • Medlem
  • 2006-12-09 04:56
Ursprungligen av Spicey:

Prova med iSquint. Fast det funkar kanske inte heller, men man kan ju i sådana fall öppna filmen kanske med en gammal mac, som kör 9.1 (eller vad det nu var innan...), det gjorde jag med gamla klipp från gamla digitalkameror och videoklipp som var filmade med videokamera inkoppad in i macen runt 1997.

Ok, Tack. Skall testa Isquint. Glömde också tillägga att jag provat ett program som heter "filejuicer" (http://echoone.com/filejuicer/) som skall kunna hitta filer "innuti" andra filer?!!. Inte heller här lyckades jag rädda något. Filejuicer hittade en massa skräp (en textfil med en massa skräptecken och en tom mpeg-fil).

.mov är ju vanligtvis QuickTimes eget format och skall kunna spelas upp utan plug-ins. Men en del äldre kameror kallade också sitt interna format för .mov. Prova att döpa om till .avi, .mpg etc och kasta på VLC och MPlayerX. Vad får du för felmeddelanden?

Dra annars igång Classic (eller en gammal mac med OS9) och kör i QT5.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-12-09 12:09

Händer mig allt för ofta...

Det som brukar rädda mig är att jag kör RealPlayer. Tyvärr är det programmet som ger sämst bild jämfört med VLC och Quicktime sm jag kör annars. Men om inget annat fungerar så vad ska man göra?

1
Bevaka tråden