Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Migrera från iMac G4 Globe till iMac Intel via FW.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min far funderar på att uppgradera sig från G4 till Intel. Han kör idag lite äldre version av iLife paketet och jag hade tänkt att använda FW target mode för att få över alla prylar. Vad händer med foton och liknande ? Kommer de flyttas och när han startar iPhoto6 på den nya iMacen kommer foto-biblioteket uppgraderas ?
Skriver target mode över program när den kopierar från G4.an till Intel burken eller kollar den vilket program som är nyast etc ??

I korta ordalag - hur smärtfri skulle en sådan här operation vara ?

Det finns ju en flyttassistent man kan köra när man installerar en ny dator, där i kan du välja vilka saker du vill flytta. Tror dock inte att den skriver över en ny iLife med en gammal, men helt 100 är jag inte.

Enligt min erfarenhet så fungerar flyttassistenten bra, den flyttar (om man väljer det) hela ditt användarkonto med inställningar, foton, musik och dokument. Programmen kan man välja bort att flytta, men även dessa brukar funka bra om man flyttar dom. Undantag är Quark Xpress och Adobe CS2, som jag har behövt installera om på dom Macar där jag har kört flyttassistenten.

iPhoto-biblioteket kommer att uppdateras om man startar en nyare version av iPhoto. Det har funkat utan problem på dom Macar jag har gjort detta på.

  • Medlem
  • 2006-12-09 21:36

Jag har själv gjort samma flytt. Det tar en otroligt lång tid (flera timmar för fem konton på totalt 55 GB), men annars fungerar det kanon.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-09 22:05
Ursprungligen av Baron:

Jag har själv gjort samma flytt. Det tar en otroligt lång tid (flera timmar för fem konton på totalt 55 GB), men annars fungerar det kanon.

Det hade tagit ännu längre tid att plocka över allt manuellt.
Man behöver inte sitta och glo under flytten, fast det kanske du visste?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-12 22:41

Samma fråga för flytten mellan G4 Mini och Intel Macbook!

Hakar på denna tråd: Macbooken kommer (ev) på torsdag och då tänkte jag migrera från Minin.

Vill helst ha en "klon" men är lite orolig med tanke på processorfrågan - programmen vore smutt att flytta (i allafall inställningarna) men vill inte få en segare intelupplevelse än nödvändigt och en del användare har just klagat på detta. Problemet verkar häröra från att det blir mycket rosettaemulering om man flyttar med programmen.

Så: do's and don'ts regarding "flyttassistenten" skulle uppskattas!

Jag är också intresserad av tips. Jag får förhoppningsvis min Macbook Pro den 22/12, precis före Jul(Snälla TNT-före Jul, please). Har idag en mycket gammal PowerBook G3 - Pismo och vill passa på att sålla bland skräpet vid flytten. Finns det alternativ till flyttassistenten? Jag använder idag iBackup men vet inte om det är lämpligt att blanda in något sådant program för detta.

Edit-förtydligande: Jag vill inte bara få med mig sådana saker som program och programinställningar, utan även sådant som de ord jag lagt in i stavningskontroll etc. Samtidigt vill jag kunna välja bort allt "osynligt" skräp och onödigheter som man samlat på sig genom åren.

Senast redigerat 2006-12-13 00:38
1
Bevaka tråden