Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag skall till att skaffa mig en Mac för att spela in musik (spelar gitarr) men vet inte riktigt vad jag skall välja.
Står och väger lite mellan MacBook och IMac 20"
Vad jag vet är att jag vill ha en Extern HD att lägga projekten på ska man ha USB eller Fireware?.
Sen behöver jag antagligen ett ljudkort.
Vill kunna koppla min pre-amp till ljudkortet.
Kan man få lite råd om detta.......vad skulle ni använda??
Firewire är att rekommendera, men är det inte några större projekt så klarar du dig fint med den interna disken. Se till att ha ordentligt med minne bara.
Det inbyggda funkar finfint att koppla in en preamp i, det finns både optisk och analog ingång.
Firewire är att rekommendera, men är det inte några större projekt så klarar du dig fint med den interna disken. Se till att ha ordentligt med minne bara.
Det inbyggda funkar finfint att koppla in en preamp i, det finns både optisk och analog ingång.
OK, jag har XLR utgång från Pre-ampen, så därav hade jag fundering över ljudkort.
OK, jag har XLR utgång från Pre-ampen, så därav hade jag fundering över ljudkort.
Funkar en MacBook lika bra som en iMac???
Det finns adaptrar, kolla med musikhandlare eller Kjell & CO. Förutom att iMacen är snabbare så funkar Macbooken lika bra. Dock så har det varit mer barnsjukdomar med Macbooken vad jag vet, men det är åtgärdat nu.
Det finns adaptrar, kolla med musikhandlare eller Kjell & CO. Förutom att iMacen är snabbare så funkar Macbooken lika bra. Dock så har det varit mer barnsjukdomar med Macbooken vad jag vet, men det är åtgärdat nu.
Jo jag skall ner till ljud affären dom skall visst vara en "Apple solution expert" så dom borde kanske veta.
Men att iMac´en är snabbare ?!....menar du enbart klock frekvensen eller att man kan få i mer RAM minne.
Men att iMac´en är snabbare ?!....menar du enbart klock frekvensen eller att man kan få i mer RAM minne.
Först och främst snabbare hårddisk och grafikkkort. Hårddisken märks mest när man inte har så mycket minne, och grafikkkortet när man spelar eller jobbar med video (eller envisas med att släppa widgets 2 gånger i sekunden )
Först och främst snabbare hårddisk och grafikkkort. Hårddisken märks mest när man inte har så mycket minne, och grafikkkortet när man spelar eller jobbar med video (eller envisas med att släppa widgets 2 gånger i sekunden )
OK.
Det låter som om man skall satsa på en iMac 20".
Jag har en macbook som vi spelat in en del med i replokalen och det funkar riktigt bra. Macbookens inbyggda ljudkort + en enkel mixer + garageband ger ett klart vettigt resultat.
Så länge du inte ska göra jättestora projekt lär Macbooken funka utmärkt, med den stora fördelen att du kan ta med dig den
Jag har en macbook som vi spelat in en del med i replokalen och det funkar riktigt bra. Macbookens inbyggda ljudkort + en enkel mixer + garageband ger ett klart vettigt resultat.
Så länge du inte ska göra jättestora projekt lär Macbooken funka utmärkt, med den stora fördelen att du kan ta med dig den
Okej, Jo bärbart är ju bra ibland
Tror du att det är stor skillnad i prestanda mellan MacBook´en och iMac´en?
Tycker att det är lite svårt att välja rätt (ilands problem)
Jag vill ha en bra dator som jag kan använda ettag utan att den känns gammal.
Fördelen som jag ser det är att man kan sätta i 3Gb i iMac´en
Så länge du inte ska göra jättestora ljudproduktioner med många kanaler tror jag en Macbook räcker gott och väl.
Inte så insatt i de olika macmodellerna, skaffade min första mac (macbook) för drygt en månad sedan. Men spontant verkar det inte vara så stor skillnad. iMacen har fetare och snabbare disk samt mer L1 cache vad jag kan se, samt större skärm förstås.