Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macheist Bundle (Shareware-bunt för $49)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macheist säljer under kommande veckan en bunt med olika shareware-program för en total kostnad av $49 och inkluderar bland annat Delicious Library, Fotomagico och DevonThink Personal. Viss del av inkomsterna går dessutom till en av ett antal utvalda välgörenhetsorganisationer. Ser ut som en bra julklapp till sig själv och till de som får del av välgörenhetsinsatsen.

Om den totala försäljningen överstiger $50.000 får man även licens till NewsFire. Om den överstiger $100.000 får man TextMate. Utan att det kostar något mer än de ursprungliga $49.

http://macheist.com/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 16:35

Charity står på $36.548 just nu... Macheist är otroligt bra. Har du dessutom gjort deras tidigare "quests" har du fått discount-dollar, som totalt kan sänka priset med ytterligare $10.

Ingår: Delicious Library, FotoMagico, Shapeshifter, DEVONthink Personal, Disco, Rapid Weaver, iClip 4, ett valfritt spel från Pangea, Newsfire ($50k unlock), Textmate ($100k unlock).

Priset blir alltså från $39 till $49, skynda och fynda Alla programmen kostar egenligen $288.75 tillsammans, så skynda och fynda + bidra till valfri charity på köpet.

Jag hade redan flera av licenserna som erbjöds, så jag valde att skänka dem till vänner och bekanta med Mac.

Dock så är detta ur en utvecklares perspektiv en dålig affär, då de endast får en bråkdel av vad programen säljs för, majoriteten av pengarna går till Macheist-teamet.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

ock så är detta ur en utvecklares perspektiv en dålig affär, då de endast får en bråkdel av vad programen säljs för, majoriteten av pengarna går till Macheist-teamet.

Hur ser fördelningen ut av inkomsterna? Låter knasigt om Macheist-teamet skulle ta majoriteten av pengarna. Ge en länk eller källa.

Varje utvecklare får drygt $5k för att sälja sina apps via Macheist. John Gruber på Daring Fireball skrev en tänkvärd artikel om hela iden med Macheist.

John Gruber har väl både ett och två horn i sidan till Phill Ryu sedan tidigare så i det här fallet skulle jag nog ta hans tankar med ett knippe salt.

Så, nu har jag läst igenom en hel del artiklar/bloggar/forumposter kring fördelningen av pengarna. Kritiken kommer inte helt otippat från de programutvecklare som tackat nej till att medverka. Så vitt jag förstår så är ingen av de deltagande programutvecklarna missnöjda med MacHeist.
Om det hade varit på det sättet så hade jag också ifrågasatt det hela, men så länge deltagarna i MacHeist är glada så är jag glad.

Nog tusan kan man ha åsikter kring upplägget, det är ju ganska uppenbart att det i första hand är Macheist-folket som planerat att göra sig en rejäl hacka med minsta möjliga ansträngning, men hur man än vrider och vänder på det har utvecklarna som deltar faktiskt tackat ja till det. Då blir det väldigt svårt att lägga någon etisk aspekt på det hela, de får helt enkelt skylla sig själva tycker jag, och för köparen är ju det ett prisvärt paket.

Skulle däremot aldrig köpa det själv, har redan en TextMate-licens och det enda övriga program jag skulle få användning för är väl iClip som kostar $20 separat. Då kan jag ge $29 till välgörenhet, utvecklaren får mer pengar och inget hamnar i fickan på någon mellanhand.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-12-13 18:52

Länk till Gruber-posten för den som inte orkar söka: http://daringfireball.net/2006/12/iniquities_of_the_selfish

Jacqui Cheng på Ars Technicas Infinite Loop intervjuar Wil Shipley:

IL: How do you feel about recent criticisms (such as Gus Mueller's monetary breakdown) about how these things take advantage of independent developers instead of helping them?

WS: Gus has strong opinions and I love him for that, but none of us who are bundled with MacHeist were forced to do so; we knew ahead of time what the price would be and how much we'd get, and we decided it was worth it for us.

I think events like this get a lot of publicity, so they bring in new customers that I wouldn't reach on my own. So I'm not really sabotaging my sales; I'm supplementing them. Seriously, if you came to me and said, "I'm going to resell Delicious Library to customers on the moon, who you've never met and can't reach, for $1 a copy," I'd say, "Go for it!" I don't care if I only get a penny if it's a penny more than I would have gotten on my own.

As a single datapoint, in the two days since the bundle has gone on sale our direct sales (not part of the bundle) have actually gone up. So, I'm not crying.

Also, because the MacHeist deal offers a bundle of applications, some people who aren't interested in Delicious Library right now will buy the bundle for the other applications, and then start using Delicious Library and discover they love it, and later upgrade to Delicious Library 2. The biggest source of revenue for a software developer is upgrade revenue, so I don't mind getting new customers at a discount if I'm pretty sure they'll fall in love with my app and pay for upgrades later. And if people use it and don't fall in love with it; well, that didn't really hurt my any, did it?

It's like with piracy: who cares if someone steals your application if they were never going to buy it in the first place?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 19:22

Japp, precis som i artikeln, gnäll inte på MacHeist, säljarna visste ju priset. Alla parterna är dessutom nöjda och glada, så jag ser inte problemet. Det här är ju nästan en win / win2X / win situation - mjukvaruskaparna får större market, publicitet, + $5k, kunderna får en massa bra program för fjuttepris, plus så får olika cancerfonder och liknande organisationer pengar från *nothing*.

Bra, eller hur?

Jag ser MacHeist som en billig och praktisk PR-kampanj för mindre Mac-programutvecklare.
Att MacHeist-teamet tjänar sig en hacka har jag inget problem med för det handlar inte om att "slänga ihop en websida och tjäna pengar på andras arbete".
Jobbet för att genomföra ett sådant välgjort projekt som MacHeist är att likna med en rejäl reklam-kampanj.
I normala fall så anlitar företag en reklam/PR-byrå för att utforma en kampanj, detta ser byrån till att få betalt för. I reklamkampanjen MacHeist så betalar programutvecklarna genom att sälja sina programvaror till ett billigare pris och får i sin tur nya användare och större spridning. Självklart är detta något som varje programutvecklare själv måste kalkylera på ifall det är ekonomiskt smart att vara med eller inte.

Jag tror inte alls det är en dålig affär för utvecklarna. De når mycket fler kunder, en massa kunder som annars skulle missat dem. Jag har själv inte provat ett enda av de där programmen, och ändå är jag intresserad av shareware.

Paketpriser är bara en dålig affär när programmen ändå säljer lika bra var för sig. I paketet får det följa med flera produkter som man egentligen inte behöver ofta nog för att betala för dem. Och det finns följdeffekter. Ju fler användare som inser att det finns andra programutvecklare än Apple, MS och Adobe desto bättre. Heja!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag tror inte alls det är en dålig affär för utvecklarna. De når mycket fler kunder, en massa kunder som annars skulle missat dem. Jag har själv inte provat ett enda av de där programmen, och ändå är jag intresserad av shareware.

Jag tror det är en dålig affär att bara få 3 procent av intäkterna men 100 procent av supporten. För ju fler paket som säljs desto mer kunder får utvecklarna och kunder betyder support. Men de får inte ökade intäkter då de redan fått en fast summa i förväg. Så den ökade försäljningen kan rent av leda till mer kostnader än intäkter. Det är förstås bra att nå ut med sina program och på lång sikt kanske det leder till en större skara kunder som betalar för en uppgradering, men med det upplägg som MacHeist har är det ingen tvekan om var pengarna går.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror det är en dålig affär att bara få 3 procent av intäkterna men 100 procent av supporten. För ju fler paket som säljs desto mer kunder får utvecklarna och kunder betyder support. Men de får inte ökade intäkter då de redan fått en fast summa i förväg. Så den ökade försäljningen kan rent av leda till mer kostnader än intäkter. Det är förstås bra att nå ut med sina program och på lång sikt kanske det leder till en större skara kunder som betalar för en uppgradering, men med det upplägg som MacHeist har är det ingen tvekan om var pengarna går.

Roustem Karimov, utvecklare av 1Passwd, har redan skrivit ett svar på den kritiken: Give and You Shall Receive.

Jag tror också att såna här försäljningsplojer kan ha den positiva effekten av att få folk att handla ett shareware-program för första gången.

När väl den första tröskeln är passerad så brukar nästa köp och nästnästa komma som av sig självt.

Ungefär en tredjedel av de Mac-användare jag känner har köpt flera shareware-program mot ungefär noll av Winditos.

Själv tycker jag om att betala för småprogrammen.

Det känns ungefär som att hitta en fin liten specialistbutik på någon tvärgata bakom Greta Garbos Torg i kvarteret; Man vill gärna handla inte bara för att man vill ha/behöver produkten utan för att man vill att det ska gå bra för butiksägaren.

Hela Mac-shareware-landet lever upp mer än på länge.

De som verkar klaga är de som förut tillhörde "eliten" och nu blir omkörda av barnungar till utvecklare som inte visar dem den respekt de tycker att de förtjänar.

Jag tycker mig iallfall se en trend i klagosången alldeles oavsett om kören sjunger om att Disco inte är mer än dimridåer, effekter och rök, att MyDreamApp borde röstas bort, Hubert gå bort, MacZot är skräp, MacHeist rånar utvecklarna, MacAppADay tar från de fattiga och ger till de redan rika eller att WasteAWeekend kommer att misslyckas.

Att dra runt såna här projekt, att få med alla på båten, att formge och skapa dessa webbsajter och lyckas bygga upp communityn omkring dem är faktiskt ganska remarkabelt duktigt gjort.

Vad är uppmärksamheten värd i reklampengar för den lilla Macutvecklaren som i vanliga fall inte ens skulle har råd med en liten banner på Macrumors.com?

Just det samlade programpaketet annonseras ju också ut på flera stora Macsajter och jag tror knappast att IDG låter dem lägga upp sina banners gratis och som Martin brukar berätta är ju inte drift och hosting heller helt gratis.

Som Roustem Karimov skriver i sin blogg så är support-argumentet starkt hos de som inte jobbar i företag som tar till vara på kundernas förbryllelser, förvirring, problem och förvandlar dem till slipmaskiner som förfinar produkten.

Istället för att se på användarna som en skock får som kostar pengar genom att dra fram på support-webbsidor, klaga och inte förstå kan man se på dem som världens billigaste fokusgrupp som med sina åsikter och tankar hjälper till att göra programmet bättre och mer lättanvänt.

Att det finns en del som raskt som rävar säger surt, -Surt, gör ju inte att många, många användare genom de här påhitten har handlat program som de inte skulle ha köpt annars. Det har jag gjort.

Jag är gammal sharewareutvecklare, och jag klagar inte på vare sig upplägget eller produkterna. Hade jag haft någon aktuell produkt hade jag gärna varit med.

Support kan ta lite tid ibland, men har användarna problem så kan jag ju helt enkelt fixa problemen och ge ut en ny version, och eventuellt ta betalt för uppgraderingen om den är stor. (Dvs ungefär vad Merovech säger i näst sista stycket.) Jag har alltid betraktat varje supportfall som en god vän som behöver hjälp, i alla fall när det är betalande användare.

Trots att de bara kommit upp i ungefär $70 000 har de nu valt att låsa upp licensen av TextMate då de beräknar att de inte kommer att komma upp i $100 000.

Ursprungligen av Björn Leander:

Trots att de bara kommit upp i ungefär $70 000 har de nu valt att låsa upp licensen av TextMate då de beräknar att de inte kommer att komma upp i $100 000.

Nu skriver Phil (MacHeist) detta:

"Color me shocked. Seriously. We began the day yesterday with $50,000 raised and NewsFire unlocked, and less than 36 hours later... we've broken the $100,000 plateau."

Tror nog att förtidsupplåsningen av textmate gjorde susen!

Senast redigerat 2006-12-16 13:28
1
Bevaka tråden