Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är nybörjare, snälla hjälp mig med att skapa flera användare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har försökt skapa en ny adminanvändare på min sambos macbook pro med 10.4.8

Användaren skapas som admin, men när jag loggar in och ska installera typ skype eller firefox säger den att den inte hittar /application support mappen. Och att jag eventuellt inte har behörighet.

När jag tittar så existerar den (application support mappen) inte i den nya användarens mapp.

Vad gör jag för fel? Hur gör jag så att jag kan installera program.

Har du bockat i att den nya användaren skall kunna administrera datorn?
Det görs under Lösenords-fliken tror jag, i användarinställningarna.

Ja det har jag.

Svårt att hjälpa när man har så lite att gå på, om du beskriver exakt hur du går till väga när du skapat användare o installerar program kanske det blir lättare..

Programmen ska ju bara dra och släppas till programmappen.. När kommer rutan upp som klagar på Application Support?

Till exempel. Jag försöker installera firefox senaste version inloggad som min nya behörighet.
När jag gör detta frågar datorn om jag vill skriva över den äldre versionen och det vill jag.
När jag då försöker installera står det: "Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt"
Antagligen syftar detta väl till att jag inte har behörighet att installera program (dra program till programmappen eller?
Hur får jag behörighet till det?
Tack för att du hjälper mig.

Markera en mapp - välj Arkiv > Visa info. Notera grejerna under "Ägare och behörigheter". När du ändrar ägare så behöver du ibland identifiera dig som admin, gör det. Notera även knappen "Kopiera nedåt", dvs denna mapps rättigheter skall skrivas in på mapparna neråt i heriarkin. Gör INTE detta på fel ställe på din hårddisk, tex hela hårddisken eller hela programmappen. Små enskilda ställen skall det vara.

Gör visa info på en mapp i programmappen vars program går att köra så ser du hur det skall se ut under "Ägare och behörigheter".

Förresten, din nya behörighet skall förstås också vara admin. Glömde det! När du installerar program skall du vara inloggad som en admin - då placeras alla program i Programmappen, så alla användare i datorn kan köra dem. Det är nog att du inte är inloggad som admin som är problemet.

Hej
Ibland kan en uppdatering inte ersätta den äldre versionen, utan först måste den gamla versionen kastas ur programmappen. Så är det om en administratör försöker uppdatera ett program som installerats av en annan admin, alltså från olika adminkonton. Men även ibland om man hoppat över en version och försöker uppdatera ett två versioner gammalt program. Jag har för mig att det är så med firefox och skype.
Lennart

1
Bevaka tråden