Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program bör jag använda för att endast föra över ljud från videokamera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 18:51

Hej! Skulle behöva föra över ljudet från en videokamera via firewire och klippa lite i macen. Behöver däremot inte bild. Är det ändå enklast att använda iMovie och exportera som ljudfil (om det går)? Eller finns det något annat sätt som är bra? Har inte använt iMovie för övrigt.

iMovie fungerar utmärkt för ändamålet. När du lagt dina klipp på tidslinjen, väljer du File > Export > Advanced och väljer Sound to AIFF eller motsvarande.

Sök i hjälptexten i iMovie efter "export audio", "extract audio" eller liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 19:08

Jag har heller aldrig använt iMovie, (utom litet laj med webkameran). Däremot har jag använt Audio Hijack Pro med gott resultat. Extraktionen sker dock i realtid.

Vänligen, Ylan

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-12 19:08

QuickTime Pro.

(Förresten...kan man inte välja att endast importera ljud (eller endast video) i iMovie? Det kan man i Final Cut.)

• Oregistrerad
  • 2006-12-12 19:13

Tack för snabba svar! Nu ska jag bara hitta skivan med iLife eftersom jag aldrig installerade iMovie..

• Oregistrerad
  • 2006-12-12 19:14

Quicktime Pro direkt från videokameran?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 19:18

Kollade i iMovie HD, och under Avanceratmenyn finns valet Extrahera ljud!

Vänligen, Ylan

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-12 19:25
Ursprungligen av rodin:

Quicktime Pro direkt från videokameran?

Yep. Alla som håller på det minsta med video bör införskaffa QTpro - med detta verktyg kan man göra måååånga saker och det är enkelt (och bissart billigt).

1
Bevaka tråden