Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Mac behöver jag?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-12 19:14

Hej hej

Jag är i färd med att byta ut min gamla Dell mot en ny bärbar Mac och jag har lite funderingar över om jag behöver en Pro eller inte samt lite andra frågor, måste bestämma mig imorgon så om någon tog sig tid att svara vore det mycket uppskattat!

Valet står mellan dessa maskiner (båda skulle kosta mig lika mycket):

MacBook C2D 2.0, 2Gb RAM
MacBook Pro C2D 2.33, 3Gb RAM

Datorn kommer framförallt att användas för internet-surf, mp3 osv. Så långt funkar det ju utmärkt med båda modellerna, men sen börjar problemen.. Datorn måste nämligen även klara av 1080p x264 film i mkv-container och spela upp denna på en extern skärm.

För PC finns ju CoreAVC för att avkoda x264, vilket funkar alldeles utmärkt. Men vad är bästa alternativet för Mac? Har testat att köra VLC 0.8.6 på en MacBook CD 2.0 med 1Gb RAM och den fixade inte riktigt det hela. Finns det någon annan mjukvaruavkodare för Mac som är effektivare?

x1600-kortet i Pro-varianten har ju stöd för hårdvarustödd avkodning av h264 när det sitter i en PC, går detta att utnyttja även i Macen?

Mvh f00

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-12 19:30

Det låter som om du behöver ett bra grafikkort? Har du råd så köp MBP 2.33 men med 2GB RAM. Jag läste någonstans att 2GB blir snabbare än 3GB. När jag nu ser att "båda skulle kosta mig lika mycket" så förstår jag inte riktigt varför du frågar? Självklart val!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 19:38

Varför inte göra som jag och ta en MA609 Macbook Pro 15,4" Core 2 Duo 2,16 GHz? En sån här alltså. Sen petar du in 1 GB extra minne och skiner som en sol!

MBP skall du ha men kolla så verkligen grafikkortet mäktar med det du skall göra med datorn. Den förra MBP med Core Duo hade ett nerklockat grafikkort på grund av värmeutveckling, och hur den ser ut i dagens modell vet i gudarna. Det borde gå men som sagt knalla ner eller ring till en "butik" S.O.S data (dom borde veta), MacSupport eller MacForum Kungsgatan och testa innan köp.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-12 20:50

Fattar heller ikke, om de kosta lika mkt så är det ju självklart man tar MBP:n.

Har själv en MB som surf- och s(l)ängdator. Dess svagaste länk är enl. mig skärmen som rent ut sagt är kass, och likaså de inbyggda högtalarna. Skärmen är dålig för att den rejält ändrar färger och kontrast beroende på betraktningsvinkel. Högtalarna duger knappt för filmtittande om det inte är knäpptyst i omgivningen. Men man får vad man betalar för, eftersom jag tog instegsmodellen för knappt 10 tkr är jag ändå extremt nöjd.

Som sagt, ta MBP om det kostar dig det samma.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 19:05

Tackar för svaren, det får bli Pro (anledningen att jag tvekade var att jag tycker MacBooken är snyggare... )

Dessvärre verkar det som att man måste boota upp xp för att klara av 1080p x264, tills vidare iallafall, det borde ju komma en lösning för osx kan man ju tycka.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-13 19:19

Tycker också MacBooks är finare Hur kunde du få samma pris på MB och en jättefet MBP?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 20:11

MBP = hempc

har inte räknat sådär jättenoga men det borde bli samma kostnad ungefär

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 23:43

x264 är en kodare för h264, med andra ord ett format som QuickTime spelar perfekt. Att dom ligger i en konstig container borde du kunna komma runt ganska enkelt!

• Oregistrerad
  • 2006-12-14 16:10

Hade valt MB. Orkar inte släpa på extra stor dator när man inte behöver det

1
Bevaka tråden