Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bort en trojan i OS X?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men innan du går o gör något överilat med de grejjer som rapporteras som funna så ska du vara på det klara med några saker. Läs denna artikel från MaxFixIt: http://www.macfixit.com/article.php?story=20060511065134478

Man kan sammanfatta artikeln med: "The bottom line is that Mac OS X virus software has, collectively, precipitated more security flaws, slow-downs, accidental file deletions and overall system issues than perhaps any other grouping of software."

Och: "In fact, the single best reason for installing anti-virus software on you Mac OS X system remains one of a good samaritan nature -- prevention of passing malware along to users of Windows Systems".

1. Vad hette trojanen som du laddade hem?
2. Varför laddade du hem den?
3. Vad sa Safari? "Tjoan" låter inte bekant
4. ClamXav är bara en virusscanner. Clamxav.com hävdar själv att det finns inga MacOSX-virus. Vad den mest 99% sannolikhet hittat på din disk är ett PC-virus. Den rapporterar att den hittat det och satt det i karantän så du inte ska smitta dina PC-polare.

EDIT: Stavfel

• Oregistrerad
  • 2006-12-13 11:27
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

1. Vad hette trojanen som du laddade hem?
2. Varför laddade du hem den?
3. Vad sa Safari? "Tjoan" låter inte bekant
4. ClamXav är bara en virusscanner. Clamxav.com hävdar själv att det finns inga MacOSX-virus. Vad den mest 99% sannolikhet hittat på din disk är ett PC-virus. Den rapporterar att den hittat det och satt det i karantän så du inte ska smitta dina PC-polare.

EDIT: Stavfel

Har inte safari rapporten kvar.
Den kom från en idiot.
Väntar på att virus scanningen ska bli klar.
Återkommer snart

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-13 11:39
Ursprungligen av 526:

Den kom från en idiot.

Ånej, säg inte att de också börjat switcha nu.

• Oregistrerad
  • 2006-12-13 12:25
Ursprungligen av Spooky:

Ånej, säg inte att de också börjat switcha nu.

HAHAHAHAHAHAHA

Nej, men jag måste hålla med någon ovanstående skribent... det är med största sannolikhet något PC-Virus du fått in i datorn som "idioten" (som du så vackert beskriver individen du fick viruset av) skickat till dig, kanske i lamt hopp om att den skulle döda din Mac...

Ungefär som att självmant hälla vatten i datorn o klaga på att "det finns ingen funktion som hindrade mig"

Man ska inte ropa trojan/spyware/virus så fort man ramlar på en bugg i ett program, men nog kan det hända. "rm" är otäck, med ett enda tecken fel i kommandoraden kan man blåsa hela directoryt med undermappar rent, utan varning. Jag har en bekant som lyckades med det en gång, dagens arbete upp i rök men som tur var fanns backup. Det behövs alltså inte ens ont uppsåt, kör man Terminalen oförsiktigt så får man skylla sig själv. Men man kan ju tappa knädatorn nedför trappan också för den delen.

Den här tråden osar troll, är jag ensam om att tycka det?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Den här tråden osar troll, är jag ensam om att tycka det?

För att parafrasera Ingemar: Man ska inte ropa troll så fort man ramlar på meningsskiljaktigheter i en tråd. Den dag du råkar på ett riktigt troll märker du det, var så säker (länge sedan Svante var här och härjade förresten ). Tvärtom tycker jag att det är en givande och civiliserad diskussion som förs, och hoppas den kommer att fortsätta vara det.

Ursprungligen av Samuel K:

(länge sedan Svante var här och härjade förresten ). .

Svante var en frisk fläkt... jag saknar honom...
Han kunde argumentera i timmar för att 1+1 = en katt ...

(Ok... jag ber om ursäkt... radera detta inlägg...

• Oregistrerad
  • 2006-12-13 22:13

Jo ..så här säger ClamXav

SCAN SUMMARY
Known viruses: 76052
Engine version: 0.88.6
Scanned directories: 99726
Scanned files: 403454
Infected files: 1
Data scanned: 37144,89 MB
Time: 11126.315 sec (185 m 26 s)

One or more infected files were found and where moved to quarantine folder"/Users/mittnamn/Desktop/Virus karantän/".

Ursprungligen av Samuel K:

För att parafrasera Ingemar: Man ska inte ropa troll så fort man ramlar på meningsskiljaktigheter i en tråd. Den dag du råkar på ett riktigt troll märker du det, var så säker (länge sedan Svante var här och härjade förresten ). Tvärtom tycker jag att det är en givande och civiliserad diskussion som förs, och hoppas den kommer att fortsätta vara det.

(Gillar parafraseringen.) Trojaner och virus är ett brokigt ämne som ger brokiga svar. Det är nog det som ger troll-känslan.

Somirrelogical sade så kan man ju hitta WIndows-virus i en Mac, det är ju inte meningslöst att ta bort dem även om de inte skadar oss. Jag kan se flera trojaner om dagen ibland, Windows-trojaner som kommer som spam. Då flinar jag glatt och langar dem i binära återvinningen.

Men förr eller senare kommer något ljushuvud och bestämmer sig för att han skall visa alla kaxiga Mac-användare att de inte är osårbara. Den dagen kommer vi att vara glada om vi säkerhetskopierat duktigt.

Hur gick det nu med rapporten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 19:13

För att återgå till början av tråden:
Nej, det är inte ett virus, en trojan eller motsvarande.

Vilket virus är det? Troligtvis så är det som sagt ett Windows-virus som ClamXav har hittat.

• Oregistrerad
  • 2006-12-13 23:12
Ursprungligen av irrelogical:

Vilket virus är det? Troligtvis så är det som sagt ett Windows-virus som ClamXav har hittat.

Filen den har lagt i karantän heter: BigBangMancala2.3.4.zip

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-13 23:20
Ursprungligen av 526:

BigBang Manacala är ett brädspel som ingår i den kritikerrosade spelsamlingen BigBang Board Games (utmärkt med en Apple Design Award), och kan laddas hem här: http://www.freeverse.com/bbbg/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-13 23:32
Ursprungligen av 526:

Skicka den till min mail anderskberggren@hotmail.com så ska jag se va det är

• Oregistrerad
  • 2006-12-14 07:09
Ursprungligen av desh:

Skicka den till min mail anderskberggren@hotmail.com så ska jag se va det är

Den är 16mb. Får väl inte plats i hotmail?
ClamXav säger att det är en Oversized.zip FOUND

Det är kommer från spelmappen. Har den gömt något i spelfilen?

Det som hänt är att jag råkade trycka på en länk som gjorde att det öppnades massor med mailfönster adresserade till Vita Huset. Det försvann när jag stängde av mailprogrammet.
Kort efter la Safari ner "avslutades oväntat" Det stod något om trojan i felrapporten, som jag valde att klicka på skicka till Apple. Finns rapporten kvar i datorn någonstans?

Anledningen till att jag är så orolig, är att det där scriptet/vioruset/trojanen verkligen gjorde något med datorn. Dvs den öppnade massor av mail. Det kanske är en snäll liten grej, men det kan ju kanske vara en elaking också. Vad vet jag. Jag kan inget om sånt här. Ursäkta om jag är blöjig och skriker vargen kommer. men viruset påverkade macen i verkligheten.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-14 12:30
Ursprungligen av 526:

Det som hänt är att jag råkade trycka på en länk som gjorde att det öppnades massor med mailfönster adresserade till Vita Huset. Det försvann när jag stängde av mailprogrammet.
Kort efter la Safari ner "avslutades oväntat" Det stod något om trojan i felrapporten, som jag valde att klicka på skicka till Apple. Finns rapporten kvar i datorn någonstans?

Detta berodde *inte* på något virus eller någon trojan på din dator. Vad som hände var att sajten ifråga körde ett javascript som öppnade en massa mail-fönster (förmodligen genom att öppna en massa mailto-URL:ar). Programmet "avslutades oväntat" pga den stora mängden nya mail som öppnades (av javascriptet på sajten) på väldigt kort tid.

Ett javascript-bus helt enkelt; allt det gjorde var att öppna en massa mail-fönster. Inte en trojan. Inte ett virus.

BigBang Manacala har inte någonting med detta att göra överhuvudtaget, och virusprogrammet som påstår att det är infekterat har med 99% säkerhet FEL i det.

• Oregistrerad
  • 2006-12-14 12:40

OK case closed då.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-14 21:37
Ursprungligen av 526:

OK case closed då.

Ta gärna ett screenshot om du någon gång tror dig se något som har med trojaner att göra, t.ex. i en felrapport. Man bör nog försöka fixa lite bevisning innan man påstår att man hittat en trojan till mac.

• Oregistrerad
  • 2006-12-15 06:19
Ursprungligen av desh:

Ta gärna ett screenshot om du någon gång tror dig se något som har med trojaner att göra, t.ex. i en felrapport. Man bör nog försöka fixa lite bevisning innan man påstår att man hittat en trojan till mac.

Sparas felrapporter någonstans på hårddisken? Finns det något sätt att få tillbaka den?
EDIT: Alltså det felmeddelandet som kom från från safari/mac osx

Senast redigerat 2006-12-15 07:14
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-15 09:11
Ursprungligen av 526:

Sparas felrapporter någonstans på hårddisken? Finns det något sätt att få tillbaka den?
EDIT: Alltså det felmeddelandet som kom från från safari/mac osx

Du kan läsa dem med verktyget "systemmeddelanden" eller vad det nu heter som ligger i Verktygsprogram.

• Oregistrerad
  • 2006-12-15 10:10
Ursprungligen av rhesus:

Du kan läsa dem med verktyget "systemmeddelanden" eller vad det nu heter som ligger i Verktygsprogram.

Har kollat i crash loggen, men det verkar inte finns något med "troj"
Mycket text. Sökte med "sök" i systemeddelanden

Ursprungligen av 526:

Den är 16mb. Får väl inte plats i hotmail?
ClamXav säger att det är en Oversized.zip FOUND

Det är kommer från spelmappen. Har den gömt något i spelfilen?

Samma meddelande för samma fil har diskuterats i en annan tråd, och det hela beror på att ClamXav måste packa upp zip-filer och andra arkiv för att undersöka innehållet, men har grundinställningen att inte packa upp filer över 10 Mb. När den stöter på dessa klagar den på att den hittat en för stor zip-fil (oversized).

Ursprungligen av 526:

Då skulle jag säga att det är ännu ett fall där ett virusprogram karantäniserar ett oskyldigt program. Men som sagt, skicka det till "Desh" så kan han kolla på det.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-12-14 07:53
Ursprungligen av 526:

Hmm det här var intressant. Någon som är duktig på Japanska (tror jag att det är i alla fall)?

http://www.ruminary.info/archives/50269427.html

Den personen verkar ha råkat ut för samma fenomen som du. Tyvärr överöses man inte av sökresultat när man googlar på "BigBangMancala2.3.4". Så det är därför jag länkar till en Japansk sida.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-13 23:15

Det var sällsynt mycket struntprat i den här tråden tycker jag. För att bidra med lite klarhet så tänkte jag förklara vad en trojan egentligen är:

En trojan är ett program som istället för (eller utöver) att göra vad du tror att programmet gör så gör den något annat, oftast elakt. Detta är alltså själva definitionen av vad en trojan är förnågot.

Vanliga trojaner är helt enkelt exe-filer som ofta ges sluga namn så som "britneyspears-naked.jpg.exe". Du tror att programmet är en nakenbild på en smått motbjudande popartist och nybliven mamma (den sluga hackern har stoppat in ett ".jpg" i slutet av namnet så du ska luras att det bara är en bild), men istället så gör programmet något helt annat; något nedrigt.

Det där elaka som trojanen gör istället för att visa en nakenbild (eller utöver att visa nakenbilden) kan vara vad som helst, men är väldigt sällan något som raderar filer eller något annat meningslöst destruktivt. Vanligtvis så gör programmet något för att lura av dig pengar med olika metoder. Och, i 99.9999% av fallen så är programmet ett Windows-program. Att göra en trojan som endast angriper Mac OS X-besökarna blir ingen hacker rik på (dels för att Safari inte har samma säkerhetsluckor som IE, dels för att Mac OS X är något mindre hackbenäget än Windows).

Trojaner och virus på Mac är inte en verklighet, de är tanke-experiment, teoretiska spekulationer och möjligen rädsla. Virusprogram på Mac har till största delen till uppgift att identifiera Windows-virus och stoppa dessa, så att t.ex. inte Windows-datorer på samma nätverk blir smittade. Mac-datorn själv är dock, i detta avseende, osårbar. Windows-virus fungerar inte på Mac av exakt samma anledning som att andra Windows-program inte heller gör det.

Trådskaparens problem har med största sannolikhet inte ett dugg nånting att göra med varken ett virus eller en trojan. Om hans virusprogram har lokaliserat ett virus så kan jag svära på att det antingen är FEL, eller att viruset är ett Windows-virus som inte överhuvudtaget påverkar hans dator. Mer troligt är att, som vissa nämnt, han har problem med .plist-filer, hårdvaruproblem eller dylikt.

Väl skrivet Jogin. Enda jag kan säga emot är att en hög med macrumors-läsare faktiskt drabbades av Trojanen. Den var inget tankeexperiment, teoretiska spekulationer eller något i den stilen för deras del. För deras del var det väldigt verkligt och hände. Likaså för de korkade piraterna som Laddade hem något Microsoft-program och fick bota för det.

Bevaka tråden