Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera film i imovie med extern HD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter med en ibook G4 (1,33, 512Mb) och vill redigera film i imovie. Eftersom min interna HD endast är på 40GB vore det skönt att ha råmaterialet till filmen på en extern HD, och redigera filmen därifrån. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det över huvudtaget möjligt (jag tänker till exempel på klippens storlek, överföringsdhastighet, datorns prestanda, osv.)? Vilken externa hårddisk bör jag i så fall skaffa? Måste man ha Firewire?

Tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 10:04

Det går aldeles utmärkt på min iMac G5. Har tidigare redigerat i iMovie med materialet på extern hårddisk och numera redigerar i Final Cut Express och det funkar bra. Min extern HDD är en Smartdisk Crossfire 160 GB köpt på Apple Store för drygt ett år sen (ung 1300 kr).

Viktigt att tänka på:
-välj snabb hårddisk (7200 rpm)
-välj firewire (i praktiken är det nästan dubbelt så snabb överföringshastighet jämfört med USB 2.0 på en Mac)

Mer minne skulle jag satsa på också.

Tack för tipset!
Det är ju lite klurigt med överföringshastighet... USB 2.0 ska ju vara snabbare än FW 400 i teorin (480mbps vs. 400). Men man vet ju inte säkert om man (jag) inte provat själv. Det får bli en Firewire- hårddisk.

  • Medlem
  • 2007-08-03 14:27

Räcker inte 5400 RPM?
Jag lurar på en Formac Mini till min MacBook...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-24 17:40

Hur gör jag för att importera ilm från min DV-kamera till den externa hårddisken? Får inte plats på min Macinthosh HD.

1
Bevaka tråden