Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sftp med utf-8 (åäö mfl)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 00:30

Lösbart?
Det verkar vara version 3på sftp och läste någonstans att sftp 4 hade stöd för utf-8. Jag trodde i min enfald det räckte att det konto som loggade in hade satt språkliga variabler rätt så jag provade ju bara med ssh för att skriva åäö mfl.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-17 01:12

Ursäkta min dumhet men vad är problemet?

ÖÄÅ vissas inte i terminalen när du ansluter till system? - detta är en fråga för terminalens teckenuppsättning inte ssh (som sftp programmet ingår i). (Apple har default en textupsättning som inte stöder öäå, tips sätt till latin iso 1)

Behöver du köra ssh ver 4 men din burk har version 3 av openssh så finns det ett fink-paket (fink.sf.net)?

Instiktivt så skulle jag tro för att du ska kunna använda ny funktion i ssh så krävs den nya versionen av server och klient.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-12-17 02:44

Din ftp-klient måste vara inställd på rätt teckenkodning. Ftp (och även sftp) i sig har inte stöd för att skicka information om vilken teckenkodning filnamnen har, vilket gör att du måste göra den inställningen manuellt. Exempelvis Transmit har en inställning under [FONT="Courier New"]View -> Text encoding[/FONT].

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-17 11:54

Problemet identifierat Jag hade tydligen tagit bort skrivrättigheterna i ~ för den användare jag testade på hela tiden. Bytte man katalog gick allt utmärkt. Hur teckenkodningen visas gör mig normalt inget så länge jag kan skriva med de tangeter jag vill och få hem de filer jag vill.

Ang sftp och transmit så fungerade det (och fungerar fortfarande) smärtfritt utan några inställningar andra än default.

1
Bevaka tråden