Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Bli av med raster på scannade bilder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

skulle verkligen behöva tips och hjälp om detta ..

Finns det något smidigt sätt att bli av med Raster i Photoshop på Scannade bilder ..

jag scannar ofta in bilder och resultatet blir ofta att man ser rastern på bilderna vilekt gör dom välidgt fulla och korniga ....

finns det något plugin eller funktion som tar bort detta ?

alla tips och trix är välkommna asap

Ibland har scannerprogramvaran nån funktion som i stil med "descreen" som kan funka hyfsat. Det jag gör är att köra in bilderna rejält överupplösta, lägga på gaussisk oskärpa tills rastret försvinner och sen krympa ner till rätt storlek och lägga på skärpa.

Har du tillgång till NoiseNinja eller liknande brusreduceringsprogram så kan även det ge drägligt resultat att först köra på den stora bilden så behöver du inte fullt så mycket oskärpa i photoshop sen. Jag skriver "drägligt" för "bra" blir det sällan eller aldrig med någon metod.

Jag har för mig att VueScan har denna funktion. Ett mkt kompatibelt program för en ringa peng.

Jag brukar scanna i löjligt hög upplösning. Ju högre desto bättre. Helst åtminstone 1-3 ggr vad jag egentligen behöver (eller tills scannerns optiska upplöning säger stopp). Jag kör då utan descreen-funktioner o dylikt.
När bilden är scannad är det oftast bara att lägga på lite oskärpefilter, sedan tar jag ner upplösningen till "det rätta" värdet, och det är i denna manövern som det mesta av moirén (som förvrängningen heter) försvinner puts väck! Testa er fram!

1
Bevaka tråden