- Niklas Brunberg
- Medlem ●
- Linköping
Retar mig på att på fler och fler platser blandas dessa förkortningar ihop och misstolkas. Vill därför bara förtydliga att:
En bit är en etta eller nolla, en byte är åtta ettor eller nollor.
MB = megabyte, miljoner byte.
Mb = megabit, miljoner bit.
mb = millibit, det vill säga tusendelars bit.
Ville bara klargöra det.
Tilläggas kan detta...
Binärt, en mebibyte, 1 MiB = 1 048 576 B
SI, en megabyte , 1 MB = 1 000 000 B
Datorsystem hanterar ofta allt i binärt, medan om man kollar på hårddisktillverkare använder SI-enheterna.
Många tar fel på detta, därför folk tror att de blir lurade när de köper en 300GB HDD, men bara får ut 279.5 GiB.
...eller Megabel, ett väldigt väldigt starkt ljud. :rolleyes:
Allvarligt talat, egentligen håller jag med dig, men jag föredrar att skriva ut bit istället för b.
Fast ämnet är svårare än så.
Är 1MB 1,000,000 bytes eller 1024*1024=1,048,576 bytes ?
På grund av detta har prefix som KiB och MiB uppfunnits, men förvirringen har nog inte direkt lagt sig med det.
...eller Megabel, ett väldigt väldigt starkt ljud. :rolleyes:
Allvarligt talat, egentligen håller jag med dig, men jag föredrar att skriva ut bit istället för b.
Fast ämnet är svårare än så.
Är 1MB 1,000,000 bytes eller 1024*1024=1,048,576 bytes ?
På grund av detta har prefix som KiB och MiB uppfunnits, men förvirringen har nog inte direkt lagt sig med det.
Jag trodde också att 1KB var 1024 bytes. Vilket också är ekvivalent med 2^10.
Men hur mycket väger egentligen ett kilo äpplen?
[...] En bit är en etta eller nolla [...]mb = millibit, det vill säga tusendelars bit.
Och i datorsammanhang, vad beskriver man rent praktiskt med mb? Finns det intresse över storlekar under en bit? Hur många elektroner behövs för att generera en etta? Är man inte inne i partikelklyverier?
Och i datorsammanhang, vad beskriver man rent praktiskt med mb? Finns det intresse över storlekar under en bit? Hur många elektroner behövs för att generera en etta? Är man inte inne i partikelklyverier?
Det finns ingen anledning att använda millibit, men det görs ibland, allt oftare på senare tid (jag har varit förbrytare på det fältet ett par gånger).
Retar mig på att på fler och fler platser blandas dessa förkortningar ihop och misstolkas. Vill därför bara förtydliga att:
En bit är en etta eller nolla, en byte är åtta ettor eller nollor.
Mb = megabit, miljoner bit.
mb = millibit, det vill säga tusendelars bit.
Ville bara klargöra det.
Enligt Svenska datatermgruppen ska man skriva Mbyte och Mbite och inte använda Mb och mb.
Kan ju fastslå en gång för alla att begreppet millibit inte har någon användning eller betydelse inom datavetenskapen. Så att ingen får något för sig...
Men tänk om man har ett jätte-jätte-JÄTTE-långsamt modem som behöver tio timmar på sig för att överföra 36 ettor och nollor. Då är man uppe i en millibit per sekund
Men tänk om man har ett jätte-jätte-JÄTTE-långsamt modem som behöver tio timmar på sig för att överföra 36 ettor och nollor. Då är man uppe i en millibit per sekund
Det är sant. Man kan använda ett begrepp som millibit (eller centibit eller whatever) som en enhet på metrik gällande processeringshastighet, överföringar etc, men det finns ingen verklig datalogisk operator som är mindre än en bit. Du kan uttrycka ett decimaltal med hjälp av bitar, men du använder då fler bitar än för att uttrycka ett heltal.
Enkelt sätt kan man se en bit som en strömbrytare. Den kan vara på eller av, vilket repressenteras av 1 och 0 binärt. Man kan naturligtvis inte ha en tusendels strömbrytare
Kan ju fastslå en gång för alla att begreppet millibit inte har någon användning eller betydelse inom datavetenskapen.
Om man sysslar med information entropy så har man mätt att engelsk text innehåller mellan 0.6 till 1.3 bits information per bokstav. Mäter man informationsdensiteten i andra källor kan det ju bli mycket lägre, t.ex. en millibit per bokstav. Inget konstigt alls.
http://en.wikipedia.org/wiki/Information_entropy#Entropy_as_information_content
Om man sysslar med information entropy så har man mätt att engelsk text innehåller mellan 0.6 till 1.3 bits information per bokstav. Mäter man informationsdensiteten i andra källor kan det ju bli mycket lägre, t.ex. en millibit per bokstav. Inget konstigt alls.
Exactly! Man säger ju också att genomsnittet för ett par är 2,3 barn. Nu KAN man i.o.f.s. dela ett barn med rätt och välslipade verktyg, men jag har inte hört att detta skulle förekomma. I alla fall inte hos genomsnittsparet.
Det hade jag faktiskt lyckats glömma bort, men så är det ju faktiskt. Shannon visade 1948 att minimala antalet bits som behövs för att representera en symbol i en given informationsmängd beror på hur ofta symbolen förekommer, och antalet bits behöver inte vara ett heltal. Däremot går det naturligtvis inte att hantera en millibit i en dator, men Shannons teorem används i mycket stor utsträckning i verkliga livet och är allt annat än något flummigt tankeexperiment.
Bra att någon klartgjorde detta
Tänkte faktiskt skriva det själv precis, men så kom du före, din jävel!
Dock så skulle jag säga att det är MB som är MacBook, inte mb.
mb=MacBook
Bra att någon klartgjorde detta
Tänkte faktiskt skriva det själv precis, men så kom du före, din jävel!
Dock så skulle jag säga att det är MB som är MacBook, inte mb.
Förvisso, men är en mbp eg en MBP eller en MB p eller är det egentligen en MB P?
Det kan kanske vara lite irriternade ibland när folk inte vet hur saker och ting skrivs men det här är ändå ganska betydelselöst i jämförelse med otyget där folk blandar enheter med storheter.
Är det bara jag som stör mig något fruktansvärt på folk som pratar om watten och volten?
Det kan kanske vara lite irriternade ibland när folk inte vet hur saker och ting skrivs men det här är ändå ganska betydelselöst i jämförelse med otyget där folk blandar enheter med storheter.
Är det bara jag som stör mig något fruktansvärt på folk som pratar om watten och volten?
ja watten dricker man men volten kan man göra med en Mercedes-Benz (MB) A Klass.
Lite OT, men en del av min vardag:
Ekonomer och revisorer kan helt enkelt inte acceptera att man inte kan skriva mkr för miljoner kr eller TKR för tusen kronor. Det är heller ingen idé att föreslå Gkr istället för mdr kr.
Fast det är nog bara i Sverige. Jag har sett att både k (kilo) för tusen och M (mega) för miljoner används flitigt med valutor ute i Europa.
Fast det är nog bara i Sverige. Jag har sett att både k (kilo) för tusen och M (mega) för miljoner används flitigt med valutor ute i Europa.
Kolla in Stockholmsbörsen... ett exempel på svensk användning av Mkr.
Lite OT, men en del av min vardag:
Ekonomer och revisorer kan helt enkelt inte acceptera att man inte kan skriva mkr för miljoner kr eller TKR för tusen kronor. Det är heller ingen idé att föreslå Gkr istället för mdr kr.
"...kan INTE acceptera att man INTE kan skriva..."
Denna dubbla negation innebär alltså att ekonomerna VILL att vi använder Mkr och Tkr. Eller?
"...kan INTE acceptera att man INTE kan skriva..."
Denna dubbla negation innebär alltså att ekonomerna VILL att vi använder Mkr och Tkr. Eller?
Hade kunnat varit en ganska rolig dubbel negation om det inte varit så att inte var något fel på den dubbla negationen till att börja med..