Jag har sökt runt lite i forumet, men eftersom vi inte kommer åt routern så kanske ni vet någon annan lösning?
Ja, inte vet jag men det tror jag att ni gör!!!
Hélène,
Vad du kan behöva göra, är att skriva citattecken före och efter lösenordet, alternativt ange ett $-tecken före lösenordet...
Läs mer på Apples supportdatabas
Om du vill ansluta till ett krypterat, trådlöst nätverk som inte är ett Apple-nätverk, och har en dator med AirPort-kort måste du använda något av två olika typer av lösenord, och lösenordet måste vara angivet av nätverksadministratören. Dessa är:
1. ASCII-lösenord
Om du har fått ett lösenord i ren text, och som innehåller tecken från hela ASCII-tabellen, skriver du citattecken före och efter lösenordet. Lösenorden är skiftlägeskänsliga och är fem tecken långa för nätverk med 40-bitars kryptering, och 13 tecken långa för nätverk med 128-bitars kryptering.
Exempel för 40-bitar: "lo123"
Exempel för 128-bitar: "lösenord12345"
2. Hexadecimalt lösenord
Om du har fått ett lösenord som bara använder de hexadecimala tecknen (abcdef0123456789), skriver du ett dollartecken ($) före lösenordet. Lösenorden är tio tecken långa för nätverk med 40-bitars kryptering, och 26 tecken långa för nätverk med 128-bitars kryptering. I ett hexadecimalt lösenord kallas dollartecknet för "hex escape". Det talar om för programmet att de tecken som följer ska behandlas som ett hexadecimalt nummer. Andra möjliga hex escapes är "0x" och "0X" (nolla-x, där "x" kan skrivas med både stora och små bokstäver).
Exempel för 40-bitar: $1234abcdef
Exempel för 128-bitar: $12345678901234567890abcdef
Lycka till,
- Torkel