Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vägrar göra något åt min pipande MacBook

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan du fixa fram ett ljudklipp på hur datorn låter? Det skulle vara intressant så att vi andra kan få ett intryck av ditt problem, och eventuellt jämföra med liknande erfarenheter

Även jag har varit i kontakt med Apples support, och jag har blivit väldigt trevligt bemött, och har fått bra och utförliga svar på de frågor jag ställt.

Är det reperationsfirman eller Apple i sig som har gett dig ett nekande svar på en reperation? Jag menar, om Apple har haft dessa problem tidigare och vet hur man åtgärdar felet förstår jag inte vad det sitter i, har det blivit någon miss i kommunikationen?

Jag skulle ringa till Apple, vänligt förklara ditt problem, samt att du känner till att de har haft liknande problem med sina MBPs och vart felet låg och därefter fråga om du inte skulle kunna få samma service?

Mvh,
Jesper

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-28 19:45
Ursprungligen av Kokosnöt:

Kan du fixa fram ett ljudklipp på hur datorn låter? Det skulle vara intressant så att vi andra kan få ett intryck av ditt problem, och eventuellt jämföra med liknande erfarenheter

Tyvärr, jag har nyss lämnat in datorn till ett nytt serviceställe. Men även om jag hade haft den har jag ingenting att ta upp ljud med.

Citat:

Även jag har varit i kontakt med Apples support, och jag har blivit väldigt trevligt bemött, och har fått bra och utförliga svar på de frågor jag ställt.

Är det reperationsfirman eller Apple i sig som har gett dig ett nekande svar på en reperation? Jag menar, om Apple har haft dessa problem tidigare och vet hur man åtgärdar felet förstår jag inte vad det sitter i, har det blivit någon miss i kommunikationen?

Först var jag hos inLife, som inte gjorde någonting, även fast jag personligen visade felet för en tekniker. När jag pratade med Apple innan lät det som att de visste vad felet berodde på, men när jag ringde upp dem igen efter att den hade varit på reparation försökte de hävda att det var "within spec". Apple har erkänt felet hos MacBook Pro (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303365), men inte hos MacBook. Med tanke på att min dator blir tyst när processoraktiviteten går upp, eller när man stänger av ena processorkärnan, så är det med största sannolikhet samma fel.

Citat:

Jag skulle ringa till Apple, vänligt förklara ditt problem, samt att du känner till att de har haft liknande problem med sina MBPs och vart felet låg och därefter fråga om du inte skulle kunna få samma service?

Enligt de personer jag har pratat med hos Apple så gör dem ingenting om inte något av deras serviceställen säger att det är ett fel. Jag frågade om de inte kunde skicka ut ett logikkort till något av serviceställena, så kunde jag ta dit datorn och få det bytt fort, men det gick inte.

Hallå!

Sitter det inte en integrerad mikrofon i Macbooken? Den hade väl i så fall varit ett utmärkt sätt att fånga ljudet på. Eller är jag helt ute och cyklar? Nu spelar det i och för sig ingen större roll eftersom du inte längre har kvar datorn hemma hos dig.

Ja, det är verkligen svårt att komma underfund med vad som kommer hända. Jag menar, det som du uppfattar som störande, är något en annan person inte alls reagerar på. Det är på sätt och vis ett väldigt personligt problem, om än ett väldigt störande sådant i just ditt fall.

Visst är det tv-apparaters vars kondensator ibland piper? I ett sådant fall så är det nog ingenting som tillverkaren ordnar, utan det får ses som acceptabelt då vissa inte ens hör pipet som tvn ger ifrån sig. Rätta mig gärna om jag har fel angående detta ljudfenomen.

Jag vet inte mer vad jag kan säga angående detta, jag hoppas verkligen att det löser sig, och att du får en dator du är nöjd med.

Mvh,
Jesper

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-30 18:02

Jag ringde upp Apple igen, igår. Jag ska vänta tills jag får tillbaka min dator från reparationen, sen ska jag höra av mig till dem så skickar de en ny. Det verkar spela en del roll vem man pratar med.

Hallå!

Det är väl alltid så att det spelar roll vem man pratar med. De är ju inte mer än människor som påverkas över sitt dagshumör.

Nu verkar det i alla fall lösa sig för dig, vilket är bra. Hoppas du blir mer nöjd med din nya dator, eller att de får till den på reperationen.

Mvh,
Jesper

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 14:59

De bytte logikkortet i min gamla MacBook men den uppvisade fortfarande samma fel. Har nu fått en ny, som även den lider av det extremt irriterande ljudet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-14 14:02

Min låter med, men ljudet hörs bara när det är tyst så det går nog inte att få datorn utbytt för.

Hör väldigt ofta ett tinnitusliknande pip ur min macbook också, dock oftast när musiken är avstängd (annars drunknar det ju i annat ljud). Det är otroligt frustrerande men det räcker med att trycka på muteknappen två ggr; första gången för att stänga av ljudet (konstigt nog är pipet fortfarande kvar) och andra gången för att sätta på ljudet igen (först här försvinner pipet).

Inte läst allt i tråden noggrant, men kanske någon annan som upptäckt denna simpla men ändå irriterande lösning? Har någon lyckats få det reparerat utan att behöva pröjsa skjortan?

Bevaka tråden