Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels Desktop Beta 2 (build 3094) släppt

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-01 16:58

Man får alla betorna plus version 1, så skulle jag tolka det.

Okej! Ingen idé o fråga hur många som kör den illegalt men det är väl samma som alla andra program. Har Parallels ngn check mot ngn server efter installation?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-01 17:54
Ursprungligen av Emanuel L:

Okej! Ingen idé o fråga hur många som kör den illegalt men det är väl samma som alla andra program. Har Parallels ngn check mot ngn server efter installation?

Jag kan i alla fall säga att uppdaterings-funktionen inte verkar fungera när man bara har en beta-kod eller på den tiden innan jag köpte min licens och körde på en piratad kod. Så viss koll har de på det, men inte förrän du är uppkopplad manuellt, det körs ingen automatisk check vid uppstart... i alla fall inte i de tidigare versionerna.

Parallels lösning är helt klart värd pengarna, men tänk på att det läggs till 25% moms till priset när du köper det sedan... efter konvertering från $ till € och pålagd moms drogs ca. 1000 kronor från mitt konto.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 20:03

Kan meddela att ett mycket seriöst alternativ till Parallels har dykt. Sitter just nu och provkör.

http://www.vmware.com/products/beta/fusion/
VMWare har skapat produkter för virtualisering sedan 1998. Har själv installerat och driftat på PC-plattformen tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 22:28
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Kan meddela att ett mycket seriöst alternativ till Parallels har dykt. Sitter just nu och provkör.

http://www.vmware.com/products/beta/fusion/
VMWare har skapat produkter för virtualisering sedan 1998. Har själv installerat och driftat på PC-plattformen tidigare.

Har du hunnit testa det något ännu.
Har tankat hem betan men har inte provat på ännu.
Grymt nöjd med Parallel men om Fusion är lika bra och dessutom gratis så får nog de funderar på att sänka priset.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 22:32

Vista funkar klockrent i nya uppdateringen.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 08:56
Ursprungligen av heiko:

Har du hunnit testa det något ännu.
Har tankat hem betan men har inte provat på ännu.
Grymt nöjd med Parallel men om Fusion är lika bra och dessutom gratis så får nog de funderar på att sänka priset.

Något jag direkt märker är att Fusion har "native-stöd" för hårdvara. Windows pratar alltså direkt med hårdvaran och är inte beroende av om Mac OS X har en drivrutin. I detta fallet en GPS och en MP3-spelare. Hade jag varit på jobbet kunde jag ha provat 64-bitars Windows på en MacPro också.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-02 22:50
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Något jag direkt märker är att Fusion har "native-stöd" för hårdvara. Windows pratar alltså direkt med hårdvaran och är inte beroende av om Mac OS X har en drivrutin. I detta fallet en GPS och en MP3-spelare. Hade jag varit på jobbet kunde jag ha provat 64-bitars Windows på en MacPro också.

Låter precis som VMware ESX.
Ska testa detta så snart jag får tid till detta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-01 22:15

Ännu en uppdatering? Jag kan inte hitta var man skall avinstallera Parallels Tools och installera det igen. Hjälp någon? Vill bara få Boot Camp-disken att fungera i Parallels..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-01 22:39

Ingen som kan svara på min fråga? :/ Vad är det som man egentligen måste göra för att få allt att fungera?

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 22:45
Ursprungligen av dayweed:

Ingen som kan svara på min fråga? :/ Vad är det som man egentligen måste göra för att få allt att fungera?

Är det inte bara att installera om programmet igen?
Fick själv göra detta innan det funkade riktigt.
När det gäller Bootcamp så har jag själv inte provat detta.

Senast redigerat 2007-01-01 22:58

Det är gjort och den biten fungerar (förutom att jag inte får bort taskbar).

men hur kan jag tex lägga explorer ikonen i dockan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-01-02 08:53

När du startar Explore inne i Windows så dyker ikonen upp i dockan, då är det vara att alt-klicka på ikonen och välja, "behåll i docken", Windows taskbar får du bprt med att högerklicka på den och välja "properties" och där välja "göm automatiskt"

Ursprungligen av Mattias L:

När du startar Explore inne i Windows så dyker ikonen upp i dockan, då är det vara att alt-klicka på ikonen och välja, "behåll i docken", Windows taskbar får du bprt med att högerklicka på den och välja "properties" och där välja "göm automatiskt"

hmm det gör det inte för mig. Vad kan felet vara.

Få som sagt varken någon ikon i dockan eller får bort taskbaren - den ligger fult längst ner på skärmen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-02 12:22

Jag har installerat om Parallels Desktop och idag när jag satte in min XP-skiva och kryssade i "Use Boot Camp" som hårddisk så ploppade ett meddelande upp.. Först den här svartvita rutan om att Windows inte kunde starta på grund av ett hårdvarufel eller nåt och sen kom det upp en till ruta där det står "Warning: Parallels Tools setup is in progress.. Please do not turn off or reset the virtual machine, and do not perform any operations in the guest operating system until Parallels Tools setup will be complete.." Men det har stått sådär i typ 5 minuter nu och om man klickar på Action så kan man trycka på Install Parallels Tools.. Konstigt. Fast just det kanske inte är för Boot Camp hur som helst..
Jag kommer ju inte vidare här alls..

Nu i vilket fall så kommer det upp att Parallels inte hittar de specifika drivisarna till Boot Camp, vilket tyder på att man måste installera Parallels Tools, för Boot Camp? Eller har jag missuppfattat allt fel? Man måste väl gå in manuellt i Boot Camp och installera därifrån, och i så fall.. Var får man tag på dem? Eller gör man bara så att man trycker uppe i menyn och installerar där och så är det klart? ...

Senast redigerat 2007-01-02 13:09

Dayweed, jag noterade samma sak vid installationen av Parallels Tools. Väntade ett tag men fick stänga av datorn med tvång och starta om. När jag sedan startade parallels så verkade allt vara ok installerat och nu funkar det så fint så.

Verkar vara lite buggar kvar att åtgärda, men det är ju en betaversion också.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-02 16:18

Per Ejeklint: Okej, så du tror att om jag startar Parallels så kommer allt att fungera? Vi får väl se!

Samma problem dock.. Vad är det för specifika drivrutiner egentligen?

Heh, jag tror jag satte i fel CD, det var därför det kom upp något om specifika drivers.. Ska se nu om det vill fungera.. Hm.

Nä, alltså jag vet inte vad jag gör för fel..

Senast redigerat 2007-01-02 16:46
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-02 16:59

Nu vill Parallels inte starta upp alls.. Bäst jag ger upp, vet inte riktigt hur man ska göra.. Tidskrävande fanskap..

Alltså det skulle väl bara bra om någon föklarade hur man skulle göra för att köra Boot Camp i Parallels..? Grr. Vill ju helst inte ge upp än..

Jag gjorde en ny installation av Parallels och hade en befintlig BootCamp-installation. Funkade alltså bra för mig, förutom att det hängde sig när Parallels Tools installerades. Har inga konkreta tips om felsökning, sorry! Men det diskuteras ju flitigt på Parallels forum så du kanske ska kolla där?

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-01-04 09:18

Fixar parallels att bränna nu? Noterade att XP hittar min dvd-rw som matshita som den är nu vilket det inte gjorde innan.

Testade Fusion enbart för det men för att man skulle kunna bränna i fusion var man tvungen att ändra till scsimodul istället för atapi eller vad som nu var standard och det går inte att göra i fusionbetan. :/

Edit: Hade jag bara orkat läsa på parallels sida hade jag sett att dom skrivit att man kan bränna osv som om dvd´n är en nativeenhet.

Senast redigerat 2007-01-04 09:54
Bevaka tråden