Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cd etiketter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har spelat in en skiva jag har tänkt ge bort i julklapp och så har jag köpt cd etiketter som jag vill sätta på skivorna. Men jag vet inget program jag kan göra sådana i. Någon som vet något gratis program eller något? Skulle vara glad över ett snabbt svar

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-12-22 14:40

Brukar följa med brännarprogramvaran (Toast) eller ibland även med etikettkit:et. Du måste ha en applikator som ser till att etiketten blir centrerad på skivan, den + program + etiketter brukar följa med i ett paket.

Tyvärr är det nog på väg att försvinna, det har varit problem med att etiketterna lossnar och eller ger obalans så trenden är mer och mer påv äg mot att man skriver på skivorna med vax eller bläckstråleskrivare.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 14:45

Etiketter på CD- och DVD-skivor ska man inte ha. Nyare spelare snurrar skivorna i sån fart att man antingen har sönder spelaren eller att skivan exploderar om den är det minsta ocentrerad.
Skrivbara skivor är bäst. Alltså skivor som man kan köra i sin skrivare.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-12-22 16:04

Nja, detonationer förekommer men är mycket sällsynt. Det finns en vibrationsmätare så spelaren reglerar ner hastigheten så att de håller sig inom tillåtna gränser Däremot har jag varit med om att etiketten lossnar och fastnar i spelaren. Speciellt i "slot-in" spelare är detta väldigt "obra", det är ett rent h-vete att få ut skräpet igen utan att ha sönder spelaren. Dessutom kan limmet skada det reflekterande skiktet på skiva.

Jag håller med Konrad, skippa etiketterna. Har slutat själv, köpte en Canon Pixma i4200 enkom för att skriva skivor med.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 16:18

jag har själv sett en CD-moj som en skiva exploderat i. Och den hade ingen etikett och det var en skiva av välkänt märke; Fuji. Tusen bitar, ungefär.

1
Bevaka tråden