Hej! Jag är kass på nätverk så detta är inget expertråd, men, jag har just fått ordning på just detta genom att istället dela ut macen vilket var busenkelt:
In på macens systeminställningar och sen Sharing (under internet/network) antar att det står fildelning om du kör på svenska. Under Services finns nåt som heter "Windows Sharing" som jag bockade i. Det var allt på mac-sidan. Notera det som står längst ner i rutan, en IP-adress och vilka användarkonton som kommer åt den.
I windows: Välj Run/Kör (eller använd adressraden i explorer) och skriv \\192.168.1.34 eller vilket nummer du nu har, så kommer det med lite tur upp en inloggninsruta. Här använder du det kontonamn du såg på macen och det lösen som du har där. Funkar det så kan du spara den som genväg och lägga på skrivbordet eller var som helst.
För att dela ut pc'n använde jag "guiden konfigurera nätverk" så den fick ställa in allt själv. Hur jag sen kommer åt den i osx har jag ingen aning om, (nån?) men när jag kör windows (intelmac) räcker det med att skriva den andra datorns namn typ \\kotten
Lite lustigt faktiskt att jag hittade en massa enkla guider på nätet som förklarade hur man delar ut saker men ingen som sa hur man kommer åt dom sen. Nu kanske nån som kan sånt här bör påpeka nåt om säkerhet etc också...