Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få ut en strömsändning?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ska jag gå tillväga om jag har en färdig video som jag vill kunna lägga ut/broadcasta på internet på ett bestämt klockslag? Jag vill att man ska kunna streama videon, men inte ladda hem, eller hoppa fram i strömmen.

Eller uttryckt i andra ordalag, hur får jag en videoström att verka vara en livesändning? Att man utgår från en färdig video och inte en feed från, låt säga, en dv-kamera.

Är ni med på vad jag menar? Ok, tusen tack på förhand!

Stefan

Är det ingen som vet någonting om streamning? Jag har läst lite om både Quicktime streaming server samt QT broadcast men är lite för grön för att veta exakt vad som skulle göras.

Vad som helst vore great!

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 21:57

Jag använder Episode [ www.flip4mac.com ] för att skapa wmv9 streaming filer. Vet dock inte hur filerna funkar när de ligger på servern. Inte mitt område att oroa mig för det. Sköter bara kodningarna.

Du har en hel drös med val när det kommer till streaming, här är några:
Finns demo att ladda ner!

Sen att broadcasta det som en "tv sändning" det kan jag dock inte svara på...Men hittar du en lösning så tala gärna om det för oss här på 99mac!

Hope it helps!

Med Vänliga hälsningar,

Kenneth M

Ok, tusen tack! Några frågor dock:

när jag väl lyckas skapa en wmv9-fil, kan jag lägga upp den på vilken server som helst eller hur mycket bandbredd måste servern kunna pumpa ut? Låt säga att vi i absolut bästa fall pratar om 2-300 samtida visningar.

Klistrar man in länken till filen som vanligt sedan i t.ex. Media player, i "öppna ström"-funktionen?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-28 20:53

Streamad video måste ligga på en mediaserver - vanliga webservers fixar inte biffen (streaming är ett annat protokoll). Ett vanligt scenario är att man lägger videofilen på en mediaserver och länkar den till en sida på webservern. Tittarna surfar då som vanligt till hemsidan - http - och tittar på rullen som pumpas från mediaservern.
Dom två dominerande codecarna är Windows Media och QuickTime - båda har servermjukvara som är gratis. Den enda mediaserver jag känner till är http://www.brainspark.se/ - men jag antar att det finns ett gäng i Sverige.
Jag tror inte det är billigt att hyra plats på en mediaserver, men jag tror att man kan hyra korta perioder - kanske ett dygn (det skulle ju vara perfekt).

1
Bevaka tråden