Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sampla ljudkanaler från låtar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-22 22:40

Är det möjligt att med nåt program plocka ut ljudkanaler från låtar, dvs t.ex. bara sång från en låt, eller trummor eller flera spår. För att sen kunna mixa dom med ljudkanaler från annat spår. Alla som har hört Tobbe "Sjökexet" Carlssons mixar vet vad jag pratar om. Han jobbar ju på P3 och har tillgång till en hel del teknik, men han har väl knappast tillgång till alla master tapes från alla artister, så hur gör han ?
Nån här som kan hjälpa?

Oftast är det svårt att få det snyggt eftersom allt ligger inbäddat. Men ett tips är att fråga skivbolagen om att du vill ha de olika lagrena för att göra en remix, alternativt söker på Internet. Ibland kan man hitta acapellan på t ex iTunes Music Store..

Tobbe får nog de flesta av sina acapellor från singlarna (många artister t ex Eminem och andra lägger ett acapellaspår på skivan för DJ's t ex), fildelningsnätverk eller genom SR på något sätt. Många av de remixar jag hört av honom använder samma acapellor jag hittat på olika nätverk. Testa att söka på "acapella" så hittar du nog en del.

Ett annat knep är om man har en instrumentalversion av en låt, så inverterar man vågformen på den och mixar ihop med den vanliga låten. Då tar musiken som är likadan på båda spåren ut varandra, och kvar blir bara sången. Funkar ibland, ibland inte.

Ett tredje sätt är att använda en VST-plugin som kallas Knockout (eller nåt sånt). Den gör så gott den kan med en vanlig låt för att få ut en acapella. Funkar nog bäst på lite äldre låtar, barnvisor och sånt med inte så mycket musik. Kvalitén blir sådär, men ihopmixat med en annan låt så stör det inte så mycket.

Lycka till med mixandet!

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-12-26 18:18

Tack för tipsen Sandberg!

Vilka/vilket program rekommenderar ni att använda vid dessa typer av mixningar?

Jag har ganska nyligen gått över till mac, så det blev Logic Express för att mixa ihop låtar med. Jag har dock inte fått kläm på time stretch-funktionen. Den är väldigt seg (eller noggrann), så jag använder Sound Forge i Parallels tills vidare. Även Knockout finns bara till Windows.

• Oregistrerad
  • 2006-12-31 09:53

Du kan också göra det manuellt i ett vanligt ljudprogram. Dela upp masterfilen i höger-vänster och lägg på två kanaler. Fasvänd den ena av dom och slå ihop kanalerna till mono. Allt som är gemensamt i de båda kanalerna försvinner nu. Det funkar ofta ganska dåligt tyvärr, särskilt om sången är lagd i stereo hit och dit, eller med ett stereoreverb.

1
Bevaka tråden