Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS9(sladd)+OSX(trådlöst) => ut på internet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får inte riktigt ihop det...

G3+OS9.04, nätverkssladd(RJ45) till Netgear router+trådlöst+DSL modem DG834G v3 Har även en stenålders LaserWriter IIf med endast Localtalk (ej Ethernet).

iMac24" via trådlöst till Netgearburken. Kör med DHCP, AppleTalk ej på.

Netgear burkens IP är 192.168.0.1

Har kopplar jag ihop burkarna samt låter gamla G3:an komma ut på nätet? Valet för DHCP finns bara när PPP är valt???

G3:an får inget IP-nummer därför att DHCP inte är valt/kan väljas antar jag.

Tackar ödmjukast på förhand om någon kunde hinta om en lösning. God Jul!

Hmm, låter skumt. Jag använder ibland 9.2.2 och jag vet inte om det skiljer så mycket från 9.0.x. I inställningen för TCP/IP väljer du "Anslut via: Ethernet inbyggt" (ej PPP) och konfigurera med "Använder DHCP-server". Då ska de funka oavsett vad Apple Talk är inställt på.

Min TCP/IP "inställning" har Anslut via (överst) alternativen "AppleTalk (MacIP)" samt "PPP". Jag har alltså bara två alternativ i popup meny.

Är det nåt lurt med att jag har AppleTalk kopplat till skrivarporten (LocalTalk)?

Senast redigerat 2006-12-25 13:36

Tack varu "samu" så är problemet (det stora) löst. Ett tillägg kallat "Apple Enet" var urkopplat och det genomskådade man inte direkt att detta var Ethernet porten. Med detta tillägg inkopplat så fungerar det klockrent, även fildelning med AppleTalk.

Följdfrågan infinner sig dock:

Kan man köra AppleTalk på skrivarporten och samtidigt köra fildelning till OSX maskin via Ethernet, samt skriva ut på LWIIf från iMacen?

1
Bevaka tråden