Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program saknar du till OS X?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av desh:

Shakespeer är ju totalt oanvändbart? PPC program, och krashar hela tiden.

Jag har powerpc så att det är ett ppc-program är inte direkt nån nackdel för mig... Använder inte Shakespeer så ofta men de gånger jag kört det så har det inte hängt sig.

Senaste gången jag körde det (innan jul) så kom det för övrigt upp nåt meddelande om att det fanns en ny universell version man kunde ladda hem.

Ursprungligen av desh:

Shakespeer är ju totalt oanvändbart? PPC program, och krashar hela tiden.

ta en titt på deras hemsida och forum, de har funnits ub-versioner ett ganska bra tag, mycket stabilare har det blivit också.

Bra rit/CAD-program till Mac OS X

Hej!
Jag skrev ett inlägg förra veckan där jag gnällde över att Claris CAD har lagts ned. Ja, Claris finns väl inte längre som programvaruhus. Nu har jag funnit ett program, som jag tror någon av er andra skrev om i era inlägg,nämligen EazyDraw. Det är dessutom billigt, USD 95. Jag skulle vilja beteckna detta program som en värdig efterföljare till Claris CAD, men jag saknar faktiskt det otroligt fina HMI:t i Claris CAD. EazyDraw kan kännas lite plottrigt med alla småfönster och doningar och inställningar som kan göras. EazyDraw är ju inte ett riktigt CAD-program utan någon slags hybrid mellan ett vektor-ritprogram och CAD. Det har måttsätttning, även om måttsättningen är väldigt amerikansk. Dessutom upplever jag objektlådan som ganska "Paint"-ig. Jag tror i alla fall, att EazyDraw kan bli något stort. De verkar vara öppna för återmatning från användare så kanske kan man hoppas på att programmet utvecklar sig. Jag har provat PowerCADD, det är ju fint och bra men alldeles för dyrt för en privatkonsument. Det är väl förmodligen en äkta CAD med stycklistegenerering och tillverkningsdata för CAM-styrning. Jag har också provat TurboCAD som ju är en riktig 3D-modellhanterare och också för dyrt för privat bruk.

Mvh
Niklas

Ursprungligen av Niklas Båvenstrand:

Hej!
Jag skrev ett inlägg förra veckan där jag gnällde över att Claris CAD har lagts ned. Ja, Claris finns väl inte längre som programvaruhus. Nu har jag funnit ett program, som jag tror någon av er andra skrev om i era inlägg,nämligen EazyDraw. Det är dessutom billigt, USD 95. Jag skulle vilja beteckna detta program som en värdig efterföljare till Claris CAD, men jag saknar faktiskt det otroligt fina HMI:t i Claris CAD. EazyDraw kan kännas lite plottrigt med alla småfönster och doningar och inställningar som kan göras. EazyDraw är ju inte ett riktigt CAD-program utan någon slags hybrid mellan ett vektor-ritprogram och CAD. Det har måttsätttning, även om måttsättningen är väldigt amerikansk. Dessutom upplever jag objektlådan som ganska "Paint"-ig. Jag tror i alla fall, att EazyDraw kan bli något stort. De verkar vara öppna för återmatning från användare så kanske kan man hoppas på att programmet utvecklar sig. Jag har provat PowerCADD, det är ju fint och bra men alldeles för dyrt för en privatkonsument. Det är väl förmodligen en äkta CAD med stycklistegenerering och tillverkningsdata för CAM-styrning. Jag har också provat TurboCAD som ju är en riktig 3D-modellhanterare och också för dyrt för privat bruk.

Mvh
Niklas

Värt att titta på i denna prisklass är franska RealCAD. http://www.realcadd.com/ kostar$75. Påminner ganska mycket om PowerCADD i interfacet. Detta är mer riktig CAD och har de viktigaste funktionerna.

Tyska Lempke Software, han med Graphic Converter, tillverkar också ett CAD-program kallat CADintosh. I och för sig ganska kompetent, men interfacet är rejält förvirrande och omackigt. Billigt är det dock. http://www.lemkesoft.com / $32

Båda är rena 2D-program.

program som jag vill ha
på mac:

Battlefield 2
Synthedit
Fl Studio

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 10:53

VirtualPhotographer, http://www.optikvervelabs.com/
Exposure gör samma sak och lite till. Men prislappen på VirtualPhotographer är betydligt trevligare!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 16:23

alias wavefronts studiotools vore trevligt att köra på macen.

windows commander... finder kiss my hairy ass.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-08 19:36
Ursprungligen av northernlight:

windows commander... finder kiss my hairy ass.

Disk Order är det du söker! Disk Order

Total Commander (som det heter) ... kiss my hairy boots.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-12-31 03:23

Google Picasa2. Förstår inte hur det kan vara så mycket snabbare på en så mycket långsammare burk jämfört med iPhoto på min macbook.

Önskeprogram för Mac OS X (Tiger och framåt)

Hej!
Jag har använt och använder fortfarande Claris CAD som är ett mycket bra 2D CAD-program. Tyvärr lider det av lite skavanker t om i körning i Classic-miljö med OS9. Bl a har jag sett att det inte går att spara en fil mer än första gången den ändras. Jag tror att det kan ha att göra med Macens nya hårddiskstruktur, vad den nu heter. Sparar man till t ex USB-minne, som inte har någon särskild formatering, så går det bra att spara sina CAD-filer hur ofta man vill. Jag har därför ett USB-minne instucket då jag kör min Claris CAD. Dessutom kan man inte mer än första gången öppna en fil genom att dubbelklicka på på filen ifråga. Sedan måste man välja öppna ifrån arkivmenyn i programmet. Då går det bra! Biblioteksfiler man har gjort, som t ex symbolbibliotek fungerar inte alls i Classic-miljön. Programmet kraschar. men det gör ju inte så våldsamt mycket - man använder helt enkelt inte bilbiotek utan har speciella "klippoksfiler" från vilka man kopierar sina symboler och skalar dem till önskar storlek osv.

Claris CAD är faktiskt ett mycket bra program för 2D, med mycket fina anslutningsverkyg och för rationellt och snabbt skapande av tekniska ritningar. Programmet har en mycket fin måttsättningsfunktion.

Jag har tittat på diverse CAD-program för Mac OS X, bl a TurboCAD som är alldeles för stort och dyrt för mig. Jag har inget behov av så mycket funtkionalitet i min hobbyverksamhet. Sedan har jag tittat på EazyDraw som påminner om Claris CAD och som dessutom har filter för de gamla Claris/Apple-ritprogrammen (Draw, MacDraw etc).

Önskedrömmen vore ju att få Claris CAD in i Mac OS X. JAg tror att det skulle bli verkligen bra för de som vill rita i 2D, och dessutom ha möjlighet att rita dels "streck"-illustrationer och dels "riktiga" tekniska tillverkningsunderlag.

Mvh
Niklas

MS Paint och MS Röj. Jag skojar inte.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2007-01-05 10:39

En motsvarighet till akoTV, d.v.s. ett program som visar vad som går på tv och påminner om favoritprogram.

Det finns ju en widget, och jag har scriptat ihop nånting som påminner, om än med nördigt gränssnitt, men ett Riktigt Program vore bra. Jag har tänkt göra ett, men Cocoa är lite åbäkigt, så projektet går framåt i snigelfart.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-01-05 23:41

Apple kan väl börja med att skicka med en fullversion av Quicktime, skippa allt sånt där registrerings skit med avgifter. -Jag vill kunna smälla på en filmsnutt och kunna kolla på den i fullskärm samt klippa o klistra lite, slippa hålla på med trdjepartsprogram.- Så jävla märkvärdigt kan det väl inte vara.

Ursprungligen av DMT:

Apple kan väl börja med att skicka med en fullversion av Quicktime, skippa allt sånt där registrerings skit med avgifter. -Jag vill kunna smälla på en filmsnutt och kunna kolla på den i fullskärm samt klippa o klistra lite, slippa hålla på med trdjepartsprogram.- Så jävla märkvärdigt kan det väl inte vara.

Det gick rykten om att qt pro skulle bli gratis i leopard, men jag vet inte vad som hände med det.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-17 22:26

Alternativ till Windows Commander? Kör Leopard och har testat Disk Order - kraschar hela tiden. Provade även Xfolders - samma resultat... Mao - har inget fungerande alternativ ännu till Finder (som inte är speciellt upphetsande)....

/Uffe

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-25 15:18

Hittade detta - funkar OK hittills: http://www.mucommander.com/

Eller detta: http://www.binarynights.com/

Cutline så jag kan köra gamla plottrare på skolan. Fast de har ju iofs inte USB.. :/

  • Oregistrerad
  • 2007-01-19 10:17

Tack för listan Håller på att sammaställa era önskemål

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-01-19 19:18

Winamp
DC++
BSplayer
Solid Edge - CAD
PowerDVD

  • Medlem
  • 2007-01-19 21:14

Nån var inne på ett annat sonic foundry-program innan (found forge). Jag saknar Acid (Garageband må vara bra och ha sin charm, men är så lång i kölvattnet att det är sorgligt). Enligt sägnen så består Sonic Foundry-gänget av gamla Windows-utvecklare som svurit att aldrig göra program till mac. Se där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-19 21:43

Det enda jag saknar för egen del är professionella översättnings- och programlokaliseringverktyg.

  • Medlem
  • 2007-06-25 22:47
Ursprungligen av studiox:

Hej,

Jag håller på med en sajt som kommer bevaka och göra det möjliigt att rösta på program som man önskar att dom ska porteras till osx.

Hur går det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-06 21:51

Ett bra GIS-program vore inte dumt. ArcGIS eller motsvarande. Sen instämmer jag i att det känns fånigt att man inte kan få hela Quicktime när man köper en en ny dator.

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-08 19:19

Utorrent
MSN Windows Live messenger.

lAlA

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-08 19:54

Ett drivprogram till mitt USB-hamsterhjul. Hamstern vill bara springa under windows

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-08 19:58
Ursprungligen av rhesus:

Ett drivprogram till mitt USB-hamsterhjul. Hamstern vill bara springa under windows

Dra igång Win95 under Parallels, skicka sessionen till bakgrunden och låt hamstern springa tills den blåskärmar

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-09 23:02

Msn-klient med webbcamsupport, typ Live Messenger, finns säkert tusentals människor som saknar det...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-10 12:31

SPCS Administrations serie samt löne program, Autocad som många andra skriver. Transportboknings program Typ Logtrade används för att boka transporter och skriva ut fraktsedlar till exempelvis schenker, posten DHL med flera.

Men detta är ganska stora skäl till att företag inte går över till en OSX platform för fördelarna gentemot Microsoft är överlägsna i OSX miljö.

För övrigt saknar jag inget.

Bevaka tråden