Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan process och spot färg i Indesign?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja få förklarat för mig vad skillnaden mellan en spot eller process färg egentligen är? Jag ska skicka ett jobb till tryck som ska vara i en pantone färg (230U). Man kan ju välja spot eller process i indesign, om jag vill ha den exakta pantone färgen är det spot som gäller då eller? När använder man process?

Tacksam för svar

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 18:23

Ska du trycka fyrfärg så måste det vara processfärger. Om du inte vill göra extra intag i tryckpressen för varje spotfärg. Det är svårt att få exakt matchning mot Pantone-skalan om man gör om spot (dekorfärg eller Pantone Solid) till process. Vissa färger kukar ur totalt.
Ska du bara trycka svart med en eller ett par spot-färger så vet tryckaren vilken färg som ska användas i pressen. Och då brukar det stämma om han är duktig.

processfärg - cmyk, magenta, gul och svart blandas på pappret via FYRA plåtar i tryckpressen.
dekorfärg (spot) - färgen blandas i färgburken och trycks färdigblandad via EN plåt på pappret.

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-27 19:25

Ungefär vad jag skrev, fast lite mer invecklat i onödan, kanske.

1
Bevaka tråden