Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framkalla screenshot från en film?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-12-28 13:37

Hej!

Jag har filmat av lite gammal super 8 film med en DVkamera, när jag ser filmen så blir jag sugen på att försöka plocka ut några stillbilder. Skulle det fungera att helt enkelt pausa filmen ta ett screenshot och "framkalla" bilden hos mitt lokala fotolabb. Om det går vilken storlek är jag begränsad till?

Tacksam för svar/J

edit:

visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i fotodelen.

oj. ja visst kan du göra så men det kommer bli skit. rent ut sagt... en vanlig dv filmar väl i 480p och nja... nej det räcker inte alls (det plus att du filmat av en redan "filmad" film... nej nje. vid runt 100dpi går den absoluta smrtgränsen för vad som är möjligt att kunna kolla på imo för tex vanlig 10*15cm kopior...

• Medlem
  • 2006-12-28 15:31

Nej vad tråkigt!
Finns det ingen som kan säga emot

Gäller samma sak om jag skriver ut bilden istället?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 18:39

Ser bilden bra ut på skärmen och har du en hyfsat precis skrivare så kan du ju alltid försöka, det borde gå.

• Medlem
  • 2006-12-28 19:19

Testa att dra ut en bild, kvalitén lär inte bli bäst i världen men kanske att det duger.

Fast istället för skärmdump, öppna i QuickTime-player, använde piltangenterna för att söka frame för frame, och välj sedan Exportera. Där kan du välja att exportera till diverse bildformat.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-28 20:21

En frame från PAL är 720x576 pixlar i 72 dpi. That's it. Kan se acceptabelt ut printat upp till vykorts storlek.

(exportera ut framen från QT - till tiff t.ex.)

Senast redigerat 2006-12-28 20:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 21:28

Borde inte något fotolabb kunna scanna en bildruta från din super8-film? Då borde man väl kunna få en ganska bra kvalitet? Eller så kanske man kan göra det själv i en flatbädds-dia-scanner??

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-12-28 21:55

En annan lösning kan vara att stanna projektorn på rätt frame (neddragen ljusstyrka så att filmen inte brinner av). Den bör vara ca. 30 cm bred på bra duk. Så plåtar man av bilden med en hyfsad stillbildsmegapixlare Sen lite Photoshoppande...

• Medlem
  • 2006-12-30 01:26

tack för alla svar!

testade att framkalla ett screenshot men det var verkligen på gränsen och då kan jag ändå tycka att "muggiga low-tech" bilder har sin charm. Ska testa och scanna, vågar inte pausa filmen eftersom det e en värdefull bröllopsfilm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-30 08:54

Se till att din scanner är avsedd för filmscanning (har lampa i locket). Annars blir det inte bra.

1
Bevaka tråden