Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två iPods en iMac ?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 22:54

Hur ska man lägga upp iTunes-bilioteket på bästa sätt för att passa min fru och mig?

Min fru fick en nano i julklapp, sedan tidigare har jag en iPod 40GB. Vi har varsitt konto på iMacen. Min iPod synkar jag när jag är inloggad på mitt konto (har ca 20GB musik/ljud-filer). Frugan synkar såklart sin iPod när hon är inloggad. En del av min musik vill hon ha på sin iPod, men inte all.

Min idé tycker jag verkar lite sådär, men den är kanske den enda rätta: Den musiken min fru vill ha rippar vi om i hennes iTunes-konto eller kopierar filerna från mitt konto till hennes iTunes-mapp. Jag tycker det vore trist att ha en massa dubletter på musikfiler bara för att vi vill ha samma musik på två iPodar.

Finns det någon som har något bättre förslag? Kanske en mapp som ligger utanför våra konton, som vi båda kommer åt och kan synka ifrån (med hjälp av individuella spellistor i iTunes?). Jag känner att jag har ruskigt dålig koll på hur man ska lösa detta.

Kan nämnas att hårddiskutrymme inte är några problem än så länge. Min lösning funkar säkert bra för två personer, men är knappast hållbart när man är fler som delar på en dator...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 23:08

Tror att man kan ha en sak i stil med "mappar som flera iTunes bibliotek delar på" på PC iaf. Ska kika närmare på det nu... Var är iTunes -ikonen? Grrrrrrr

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 23:11

Jao vet inte om det hjälper men....

I Inställningar i iTunes finns det en grej som heter "Delning". Tryck där så kommer det upp alternativ som är möjligtvis intressanta... Som jag uppfattar det så kan man ha musik i en mapp som flera användare ser, då kan man ju dra musiken man vill ha till sitt eget bibliotek därifrån.. eller inte

Sent på natten, överseende med det, tack. Jag hoppas att jag hjälpte till litegran... :">

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 23:26

boris91: Delningsfunktionen handlar om att man delar ut sitt bibliotek till andra på nätverket - inte inom datorn.

Det enklaste vore att placera en enda mapp med alla ljudfiler direkt på hårddisken (istället för att ha en separat i varje konto). Då kan alla användare komma åt mappen och de kan själva dra in de låtar från mappen till sitt iTunes-bibliotek som de vill ha.

Alltså:
Gå till mappen ~/Musik/iTunes
Flytta mappen iTunes Music till hårddisken
Gå in i iTunes > Inställningar > Avancerat och ändra "Placering av iTunes Music-mappen" till den nya platsen

Gör dessa steg på alla konton.

Sedan kan varje användare öppna mappen iTunes Music direkt från hårddisken och dra in de låtar de vill ha till sitt eget iTunes-bibliotek.

Om en användare vill radera något ur sitt bibliotek, får denne se till att välja "Behåll filer" i rutan som ev kommer upp - annars försvinner ju låten ur allas bibliotek.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-28 23:33

Jomenvisst, jag hade en mapp förut dock (med musik) som kunde ses av flera användare... Det ville jag inte och stängde av det. Så visst borde det gå?

Rajje: Sjysst och smart annars

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-29 00:04
Ursprungligen av boris91:

Jomenvisst, jag hade en mapp förut dock (med musik) som kunde ses av flera användare... Det ville jag inte och stängde av det. Så visst borde det gå?

Rajje: Sjysst och smart annars

Dela ut funktionen i iTunes handlar om att man delar ut sin musik så att andra datorer på samma nätverk kan spela upp den i sitt iTunes. Däremot kan man självfallet ha en vanlig mapp på datorn, t.ex. i "Delad" användarens mapp, som båda kan komma åt och spela.

Kan ju tillägga att ni måste stänga av "kopiera musik till iTunes bibliotek" för att detta skall fungera.

• Oregistrerad
  • 2006-12-29 00:46

Tack för tipsen!!! Ni är underbara!

Än så länge verkar det funka jättebra. Fick ändra lite på rättigheterna till iTunesmappen när jag lade den i "/Dokument/iTunes/", men sen gick det. Har inte provat att synka frugans iPod än, men tvivlar inte på att det funkar

PS Har för övrigt gjort likadant med iPhoto-biblioteket.

Edit: Funkar verkligen inte alls att göra likadant med iPhoto

Senast redigerat 2006-12-29 01:21
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-12-30 17:37

Kan var och en ladda ner sina egna podcast om man i övrigt delar musiken?

Ursprungligen av Rajje:

boris91: Delningsfunktionen handlar om att man delar ut sitt bibliotek till andra på nätverket - inte inom datorn.

Det enklaste vore att placera en enda mapp med alla ljudfiler direkt på hårddisken (istället för att ha en separat i varje konto). Då kan alla användare komma åt mappen och de kan själva dra in de låtar från mappen till sitt iTunes-bibliotek som de vill ha.

Alltså:
Gå till mappen ~/Musik/iTunes
Flytta mappen iTunes Music till hårddisken
Gå in i iTunes > Inställningar > Avancerat och ändra "Placering av iTunes Music-mappen" till den nya platsen

Gör dessa steg på alla konton.

Sedan kan varje användare öppna mappen iTunes Music direkt från hårddisken och dra in de låtar de vill ha till sitt eget iTunes-bibliotek.

Om en användare vill radera något ur sitt bibliotek, får denne se till att välja "Behåll filer" i rutan som ev kommer upp - annars försvinner ju låten ur allas bibliotek.

• Oregistrerad
  • 2006-12-30 17:55

Alla ljudfiler som man skapar med iTunes (dvs podcaster, mp3 från egna skivor, köpt musik mm) hamnar i den mappen som iTunes kallar "iTunes Music". Den mappen ligger från början i ens hemkatalog under mappen "Musik". Med den inställningen har varje användarkonto på datorn ett eget utrymme att spara musik på. Med många användare på samma dator riskerar det att bli många dubletter, som bara slukar hårddiskutrymme. Att placera "iTunes Music" på ett ställe, där alla användare kan komma åt den, kan vara en bra idé. Användarna väljer själva vilka filer i "iTunes Music" som ska finnas i sina respektive bibliotek.

Om en användare laddar ned en podcast hamnar den i iTunes Music, men den syns först bara i biblioteket för den specielle användaren. Andra användare kan enkelt lägga till filen från den podcasten genom "kringla-O" / "Lägg till i bibliotek". Inga hemlisar där inte

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-30 01:49

Om man håller inne alt när man startar iPhoto får man välja ett en annan plats för biblioteket.

Flytta först biblioteket till / och starta sedan med alt och välj den nya platsen så borde det gå.

• Oregistrerad
  • 2006-12-30 09:08
Ursprungligen av Rajje:

Om man håller inne alt när man startar iPhoto får man välja ett en annan plats för biblioteket.

Flytta först biblioteket till / och starta sedan med alt och välj den nya platsen så borde det gå.

Stämmer, men funkar inte bra om man är flera användare. Det strular till sig med rättigheterna på iPhoto-filerna. Jag löste mitt problem så här:

http://www.macworld.com/2005/03/secrets/aprilmac911/index.php

Tack JohanB för tipset i denna tråden.

Jag har haft samma itunesbibbla till flera användare länge. Det ligger på en partition som inte använder rättigheter.
En sak som är litet småstrulig är att andra användares bibla-filer inte uppdaterar sig automatiskt efter innehållet i Musik-mappen. Så jag måste manuellt uppdatera itunes bibliotek för att se filer ochj podcastar som andra lagt till.

hmmm.

1
Bevaka tråden