Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Printjobmgr använder massor av cpu-tid

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte igår att min MacBook började låta mycket. Tidigare hade jag lagt in Acrobat Reader och iWork06 trial. Har dessutom kopplat in en extern bildskärm. Idag fortsatte oljudet och jag testade att starta om utan någon vidare succé.

Gick då in i aktivitetsmonitorn och fann processen PrintJobMgr som tog upp nästan 100% CPU. Tvingade den att avsluta och då tystnade fläkten nästan genast.

Någon som vet vad det här kan bero på?

• Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 10:33

Du kanske har skickat på en utskrift som inte skrevs ut? Då ligger väl PtintjobMgr på och försöker skriva fast det inte går.
Kanske?

Varför ploppade det aldrig upp någon blänkare om det? Har för mig att den brukar gnälla om utskriften inte går klart. Men du har säkert rätt, vid nåt tillfälle igår så råkade jag skicka en utskrift till en obefintlig skrivare när jag egentligen tänkte skicka utskriften till Yep (PDF-format). Jag stängde bara skrivaren som dök upp i docken.

• Medlem
  • Motala
  • 2006-12-29 21:01
Ursprungligen av eternit:

Varför ploppade det aldrig upp någon blänkare om det? Har för mig att den brukar gnälla om utskriften inte går klart. Men du har säkert rätt, vid nåt tillfälle igår så råkade jag skicka en utskrift till en obefintlig skrivare när jag egentligen tänkte skicka utskriften till Yep (PDF-format). Jag stängde bara skrivaren som dök upp i docken.

Jag har upplevt precis samma sak.. Råkade försöka skriva ut utan att skrivaren var inkopplad. Det slutade med att CPU började jobba som faen och enda sättet att få stopp på det var att gå in i aktivitetshanteraren och stänga av. Det enda jag kom fram till efter det var att Apple löst det på ett väldigt dåligt sätt. Jag menar, efter en stund tycker man ju att datorn borde inse att det inte går att skriva ut och avbryta utskriften, men så var ju inte fallet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 04:34
Ursprungligen av widde:

Jag har upplevt precis samma sak.. Råkade försöka skriva ut utan att skrivaren var inkopplad. Det slutade med att CPU började jobba som faen och enda sättet att få stopp på det var att gå in i aktivitetshanteraren och stänga av. Det enda jag kom fram till efter det var att Apple löst det på ett väldigt dåligt sätt. Jag menar, efter en stund tycker man ju att datorn borde inse att det inte går att skriva ut och avbryta utskriften, men så var ju inte fallet.

Ett program som drar 100% CPU har med 99% säkerhet låst sig. Så jag skulle säga att det är en bugg. Vilken skrivardrivrutin rör det sig om?

• Medlem
  • Motala
  • 2006-12-30 13:43
Ursprungligen av desh:

Ett program som drar 100% CPU har med 99% säkerhet låst sig. Så jag skulle säga att det är en bugg. Vilken skrivardrivrutin rör det sig om?

Canon Pixma IP4000

Canon i865. Kanske gäller just Canon?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-03 13:23

Jag kan ju fortsätta att basha Canon, för dom lyckades inte tidigare med drivrutinerna till deras scanners. Och det fanns ingen vilja hos supporten att föra vidare kundernas tankar.

• Medlem
  • International user
  • 2007-01-03 13:31

Jaså, jag har både skanner och skrivare från Canon. Och inga problem alls.
Jag kan få fläkten att gå om jag väljer fel skrivare i utskriftsdialogen, alltså en skrivare som för tillfället inte finns i nätverket. Jag tror inte det är specifikt för skrivare från just Canon.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 13:59

Jag har heller aldrig haft detta problem med Canon-skrivare, men i något program finns det iaf en bugg. Kolla om samma sak händer med andra skrivardrivare, och vilket program det är (hela sökvägen), så kan ni nog sluta er till vem ni skall skicak buggrapporten till.

• Medlem
  • Haninge
  • 2010-03-28 05:28

Jag hittade denna tråd, ser att den är gammal, men jag har precis samma problem nu 2010, PrintJobMgr på 99% CPU. Använder Canon MX850-drivrutiner. Har laddat hem senaste versionerna från Canon och har Leopard uppdaterat (ej Snow) men problemet kvarstår. Någon som har något tips.

Ett kraftigt fläktljud

Upptäckte igår att min gamla iMac började låta mycket.

Gick då in i aktivitetskontroll i programmappen och fann %-processen PrintJobMgr som tog upp alltför många % CPU. Jag har bytt skrivare och den gamla skrivaren hade inte skrivit ut färdigt. Tog bort den skrivaren och då tystnade fläkten nästan genast.

1
Bevaka tråden