Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flerknappsmus

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-21 18:46

Tänkte återuppta en gamal hobby, 3D-animering. Skulle då behöva en mus med 3 knappar klart det funkar med fler också… den ska dessutom fungera i MacOSX. Någon som vet av någon bra? Eller vet vilka man ska passa sig för.

Jag tycker Microsofts optiska möss är bra. Jag har både en IntelliMouse Optical och en WheelMouse Optical. Skillnaden är att den förra har två sidoknappar som default fungerar som framåt och bakåt i webbläsaren. Det är faktiskt betydligt mera beroendeframkallande och vettigt än man kanske kan tro. Hursomhelst så fungerar scrollhjulet även som en knapp, så vill du ha tre knappar kan du faktiskt använda hjulet som en.

• Oregistrerad
  • 2001-09-21 21:24

Jag använder Kensingtons Optical Pro 5 knappars mus, är helt beroende av många funktioner för ljudredigering i Pro Tools. Den är lite plastig och man måste vänja sej vid den för att inte trycka på sidoknapparna av misstag. Microsoftmössen känns faktiskt bättre.

Men, programvaran är den bästa, det går att använda shift-control-option-command i kombination med musknapparna, samt att det går att trycka på 2 knappar samtidigt (kallas chord) och man kan få 28 olika funktioner på musen. Microsofts programvara saknar denna suveräna funktion. Och man kan programmera musen för varje program man använder.

Kensington Optical Pro

Dom har även 3 knappars möss som använder samma programvara.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-21 23:35

Logitech Cordless MousMan Optical:

Gedigen, 3 knappar + hjul, sladdlöst = perfekt!, lång räckvidd (presentationer etc), snygg & skön...

Anvmänder USB overdrive istället för medföljande drivisar, eftersom USB overdrive erbjuder systemets inställningar för acceleration (Logitechs ger sämre känsla enligt mig, men det är nog smaksak)

Musen funkar bra! (PBG4)

• Oregistrerad
  • 2001-09-22 17:03

space...: Den är säkert bra, jag rekommenderar en liknande från Logitech fast den är inte trådlös, nästan den samma till utseende och den är också optisk, lite billigare också 375:- inkl moms på brixton. Dock kör jag den på pc så vet inte om känslan är den samma i macosx, den heter iaf "Logitech (R) Wheel Mouse optical"

Står att den ska passa mac med och den har usb, plus en omvandlare till ps2 för den som behöver.

[ 22-09-2001: Meddelandet ändrat av: Ekelund ]

Man kan ju inte köra Micro$oft... Jag har en sån där blå häftig 3 knappar +scroll Mouseman wheel optical och det är den bästa mus jag någonsin använt. När vi kör Maya i skolan använder vi faktiskt logitech gaming mouse Den är också bra men saknar scroll

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2001-09-24 07:46

Jag klickar omkring med en "Logitech Cordless MousMan Optical". Köpte den när den kom ut i våra. Och kan helt klart rekomendera den. Dom största fördelarna är:

*Trådlös - Man slipper alla bråkiga sladdar.
*Optisk - Inget strul med skräp i hjulet.
*Flera knappar - Tråkigt med bara en knapp.
*Logitech - Inget onödigt Microsoft sponsrande.

Har som sagt använt musen sedan i våras och har inte än bytt batterierna. Kan helt klart rekomendera denna mus.

1
Bevaka tråden